
Precis som för resten av den stora massan har utbildningsministerns dagliga arbete förändrats radikalt i coronakrisen. Foto: Johan Strindberg
Porträtt
Hon leder det hon kallar ”skolans folk” genom den största krisen i modern tid, men själv räds utbildningsminister Anna Ekström inte covid-19 – trots att en nära medarbetare drabbats.
– Men jag missade Let’s Dance med Jan Björklund – vilket var en uppoffring. Det hade jag sett fram emot, säger hon.
Det är den avslutande intervjun – Läraren har följt den socialdemokratiska ministern under coronakrisen, som i början av februari slog ner i ett yrvaket Sverige som länge läst om kinesiska lunginflammationer på betryggande avstånd, och som fortsatte med alpresorna länge, länge.
Nu klassade regeringen viruset som samhällsfarligt.
Det, säger Anna Ekström, var ögonblicket när hon insåg vidden av det som höll på att hända.
– Men sen har det varit en sak som tog hårdare. När smittskyddsläkarna berättade hur mycket smitta som fanns på äldreboenden. Det tog mig hårt, säger hon.
Intervjun var bokad på utbildningsdepartementet, men fick flytta in i datorn. Anna Ekström sitter hemma i en grå munkjacka med Tartu University-tryck, bestämt placerad framför två tavlor med motiv ur det socialdemokratiska julevangeliet Karl Bertil Jonssons julafton.
Anna Ekström hemma i sitt vardagsrum under intervjun med Läraren – via videolänk i sanna corona-anda.
Hennes egna föräldrar har inte hemtjänst, trots att de är 85 respektive 90 år gamla.
– Jag har varit mycket orolig för mina föräldrar. Efter mycket diskussioner har de fogat sig i de ganska tuffa råden. Det är svåra råd för sociala, utåtriktade människor som inte vill se sig själva som riskgrupper. Men de sköter sig fantastiskt, säger hon.
Det har gått en månad sedan riksdagen klubbade den tillfälliga förordning som gör det möjligt att stänga grundskolor som lider av stor personalbrist, eller som smittskyddsläkaren vill stänga för att begränsa spridningen av viruset.
Grannländerna börjar försiktigt att öppna förskolor och skolor. I Sverige har Folkhälsomyndighetens presskonferens klockan 14 varje dag ersatt eftermiddagsfikat för de numera hemmajobbande. Och varje gång medierna direktsänder fylls kommentarsfälten av samma kommentarer: ”Stäng skolorna, idioter. Stäng skolorna.”
– Bland skolans folk har jag inte mött någon opinion för att stänga skolan. Sedan finns det säkert förskollärare och lärare som tycker tvärtom. Men jag har uppfattat att den stora breda mittfåran tycker att det är bra att skolan är öppen, säger hon.
Det finns tillfällen när Anna Ekström själv har tvivlat på den svenska coronapolicyn där förskolan och skolan är grundplattan för den maskin statsepidemiolog Anders Tegnell vevar, och vars uppgift det är att platta ut kurvan.
– Jag kan ärligt säga att det varit två nätter när jag legat sömnlös. Men ju mer tiden har gått och ju mer kunskap och erfarenhet jag har fått, så har min osäkerhet minskat. Det var värre i början. Ska man maximera sin möjlighet att fatta kloka beslut gäller det att ta in kunskap och lyssna på vetenskapen, säger hon.
Är det något som lyser upp eländet så är det att vi inser hur viktig skolan är och hur mycket elever och lärare tycker om varandra
Och smittan har funnits nära henne. En av hennes viktigaste medarbetare har varit hemma med vad personen själv beskrivit som corona.
– Men jag har inte varit det minsta orolig för att bli smittad av den personen eller någon annan. Jag har en fatalistisk inställning. Det här är ett virus som färdas över världen med stor hastighet. Att gå omkring och vara rädd har ingen betydelse. Det som har betydelse är om jag tvättar händerna och håller avstånd. Jag är nog mer rädd inför de svåra beslut jag måste fatta, säger Anna Ekström. Och poängterar att hon ändå tycker synd om sin medarbetare.
Precis som för resten av den stora massan har utbildningsministerns dagliga arbete förändrats radikalt i coronakrisen. Foto: Johan Strindberg
Foto: Johan Strindberg
Anna Ekström stod på presskonferensen tillsammans med statsminister Stefan Löfven och Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, och bad den samlade presskåren om en pappersnäsduk. Hon var tvungen att röra sitt eget ansikte.
– Det var långt ifrån planerat. Där kan nog en lärare eller rektor känna igen sig. När man står där och pratar så känner man att det kliar i näsan jättemycket. Jag ville inte att det skulle finnas ett sådant foto, så jag gick bakom ett draperi och snöt mig. Tyvärr med micken på. I ett pressat läge uppstår det små situationer som är roliga i efterhand, även om det inte var så kul just då, säger hon.
Vi har träffat Anna Ekström tidigare, för att intervjua henne inför den här texten. Säpo har begränsat rörelseutrymmet och vi träffades i en sal på departementet, en blå fond, ministern framför en dator: Ett stilleben med handsprit och uppslagsböcker.
Anna Ekström ska följa en lektion i samhällskunskap från Östersunds gymnasium. Den sänds digitalt.
Eleverna diskuterar postmodernismen, och digitaliseringen. Den blir till en diskussion om dödshjälp. Anna Ekström verkar uppriktigt upprymd av resultatet, efter att politiskt sakkunniga Maria Ehlin Kolk hjälpt henne att justera mikrofonen.
– Är det något som lyser upp eländet så är det att vi inser hur viktig skolan är och hur mycket elever och lärare tycker om varandra, säger hon.
Gymnasieskolans undervisning sker till allra största del digitalt.
Men även grundskolan är förberedd för en stängning.
Hårdraget så har digitaliseringen, som Skolsverige kämpat för under åratal, genomförts på ibland så kort tid som två studiedagar. Anna Ekström vill inte gå in på vad det säger om regeringens tidigare digitala prestation.
– Jag sätter hellre betyg på lärare och rektorer som får stort A. Det här har de skött på ett fantastiskt sätt. Samtidigt har jag har inte träffat en enda lärare eller elev som inte tycker att det är bättre med närundervisning. Många längtar till när skolan öppnar, säger hon.
Hennes arbete har blivit radikalt annorlunda. Besöken i förskolor, på fritidshem och i skolor är inställda. Utbildningsutskottet träffas digitalt – även om hon går till jobbet, oftast.
– Jag tror att vi genomförde den snabbaste lagändringen i Sverige någonsin, med förordningen om att regeringen kan stänga skolor. Allt går väldigt mycket fortare. Jag ifrågasätter förutsättningarna på ett helt annat sätt idag. Om någon säger ”det går inte” så vet jag, att det handlar om liv och död. Då säger jag ”hur ska vi se till att det går då?”, förklarar hon.
På sikt oroar sig ministern för likvärdigheten. För att de som behöver skolan allra mest, barn i utsatta områden, håller sig hemma. De som drabbas hårdast av smittan, vars föräldrar inte kan arbeta hemifrån, de som har släktingar som blir sjukast, de som är för trångbodda för att klara distansstudierna på gymnasiet.
– De har hamnat i blixtbelysning.
Foto: Johan Strindberg
Foto: Johan Strindberg
Själv saknar hon möjlighet att, som andra akademiker i hennes ålder, retirera till soffan med kolhydrater och Netflix.
– Jag har inte hunnit se annat än nyhetsinslag de senaste veckorna. Jag missade till och med Let’s Dance med Jan Björklund – vilket var en uppoffring. Det hade jag sett fram emot. Mitt liv har i grunden förändrats, jag har jobbat väldigt hårt och försökt hitta smarta strategiska lösningar på stora problem.
Och där slutar intervjun, på avstånd en bild av en utbildningsminister i sitt kök, i det land som kommit att ta en alldeles egen väg i kampen mot coronan. En väg där skolportarna, än så länge, står öppna.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”