
Parti för parti om skolan under coronakrisen.
Coronaviruset Ett större statligt ansvar i framtiden och mer samförstånd mellan de politiska partierna. Så här sammanfattar skolpolitikerna själva coronaarbetet av Anna Ekström och regeringen.
Parti för parti om skolan under coronakrisen.
”Krisen ställer frågan om ojämlikheten i skolan på sin spets. De elever som kommer från trångbodda hem med dålig tillgång till digitala verktyg och som har föräldrar som inte kan stödja dem i hemundervisningen riskerar att drabbas hårt av nedstängningen av gymnasieskolan.
”Vi hade klarat av situationen bättre om förskolan/skolan var statlig och om det inte fanns vinstdrivande aktörer. Då hade insatser kunnat sättas in enklare och snabbare. Jag hoppas också att det leder till att förskolans och skolans personal uppvärderas när löner ska revideras.”
”Skolan kommer att påverkas, eleverna kommer inte få samma undervisning som annars hade varit fallet. Kvaliteten kommer att påverkas och vi är beredda att ändra reglerna där det krävs. Just nu gäller det främst att stötta lärarna och skolhuvudmännen så att skolorna kan vara igång så gott det går.”
”Det finns en inställning om att vi ska vara konstruktiva och samarbeta i de viktiga frågorna. Så visst har det öppnat upp för samtal och samförstånd. Det innebär inte att skiljelinjerna i de stora frågorna försvinner, men de får mindre plats. Det finns en helt annan inställning att lyssna. Sen innebär det inte att vi som opposition lägger oss platta.”
”Pandemin sätter prägel på riksdagsarbetet och på oss som personer. Det som är positivt är att det är en mycket större icke partipolitisk diskussion idag. Det är mycket mer konstruktivt, samförstånd. För oss som jobbar med skolan och som tänker på vilka konsekvenser det får för en del barn och även för Sveriges framtid, ju mer tveksam är man till en skolstängning.”
”Digitaliseringen blev satt på kartan på allvar i skarpt läge. På en vecka fick Skolverket fram redskap och plattform och riktlinjer. Många har fått anledning att pröva tekniken och se att det faktiskt funkar riktigt bra. Tidigare har vi inte lyckats motivera huvudmännen tillräckligt. Det ett problem att vi inte har den samlade statliga styrningen. Jag vet inte om det går att förstatliga skolan, men det här visar att man behöver en större statlig styrning.”
”Vi kommer att behöva utreda allt ordentligt. Det fanns ingen lagstiftning för att stänga skolor. Denna gång var det en pandemi, men det kan vara andra orsaker i framtiden. När krisen har lagt sig kan det vara bra att fundera på vilka andra kriser som kan uppstå och att vi därmed ska kunna ha allt på plats från början.”
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Hök25 Anna Olskog: ”Vi ökar trycket mot regeringen och lokala arbetsgivare.”
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Arbetsmiljö Nils Funcke: ”Rektorn får inte ens ställa frågan om en anställd talat med media.”
Krönika ”Vi kanske måste våga fundera på vad man kunde göra med tiden istället.”
Arbetsmiljö Åtalad för brott efter artikel i Vi Lärare.
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Hök25 Centerpartiet öppnar för regleringar – men S duckar avgörande frågan.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Digitala nationella prov Varnade själva för egna provplattformen visar Riksrevisionens granskning.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Hök25 Lärarnas före detta förhandlingschef en av de utsedda medlarna.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Hök25 500 personer samlades för gemensam manifestation i Stockholm.
Hök25 Tre avtalsombud: Därför sa vi nej till SKR:s slutbud.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.