Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation

Forskaren Alva Appelgren har projektlett Skolforskningsinstitutets stora forskningssammanställning.
Forskning Undervisningen i moderna språk kan ibland fokusera mer på det skriftliga än det muntliga. Men det finns framgångsrika metoder för att få elever att prata bättre, visar en genomgång av internationell forskning. Att läraren och eleverna talar mer på målspråket är exempelvis effektivt.
Skolforskningsinstitutet gör löpande tematiska genomgångar av internationell forskning. När det var dags att titta närmare på just moderna språk så var valet av vinkel relativt enkelt, berättar forskaren och projektledaren Alva Appelgren:
– Elever är bättre på det skriftliga än det muntliga och det gäller inte bara i Sverige. Så vi ville se vad forskningen säger om vad som kan göras för att utveckla det muntliga.
Forskare inriktade på moderna språk och muntlig kommunikation gick igenom tusentals studier för att sedan sammanställa de 16 studier från USA och sju europeiska länder inklusive Sverige som handlar om undervisning som kan främja muntlig kommunikation i ett främmande språk. Många av studierna visar att de muntliga förmågorna kan förbättras genom att använda undervisningsmetoder som fokuserar just på muntliga övningar.
– Skolinspektionen har ju tidigare konstaterat att lärare talar rätt sparsamt på målspråket i klassrummet, så verkar det också vara i flera andra länder. Vi fann studier som pekar på fördelarna med att just använda målspråket mer i undervisningen. Även om eleverna inte förstår alla ord kan man komma långt med att förklara på olika vis och använda gester!
”Där de har chansen att öva!”
Att över huvud taget använda en större del av undervisningen åt muntlig framställning ger tydliga resultat för att just utveckla muntlig kommunikation, visar sammanställningens största studie. Amerikanska forskare följde 219 elever på gymnasiet där vissa elever hade fått undervisning med fokus på vardaglig kommunikation medan andra fått den traditionella undervisningen med mer fokus på grammatik.
Och effekterna var påtagliga:
– Eleverna som fick mer muntlig träning formulerade sig bättre och var bättre på att upprätthålla en dialog.
Alva Appelgren betonar vikten av att träna det muntliga just när det gäller moderna språk:
– Det är enorm skillnad mot engelskan som är ett ämne där elever får möta språket mycket i sin vardag, de moderna språken får de nästan bara tala i klassrummet. Det är där de har chansen att öva! Studierna visar att många vardagsnära och spontana samtal i klassrummet ger resultat.
Forskningen tar inte bara upp att muntliga övningar har betydelse, utan också hur själva träningen går till. Forskningssammanställningen uppmärksammar flera exempel på kreativt nytänkande.
”Blev mindre oroliga”
För att komma runt problemet med elever som drar sig för att tala inför hela klassen har forskare till en studie i Finland undersökt användningen av robotar som samtalspartners för att träna uttal – och i Sverige har man testat att prata med avatarer.
I en annan studie pratade elever från Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Spanien med varandra.
– En klass i en nederländsk skola samarbetade till exempel med en klass i en skola i Frankrike där elever i båda klasserna studerade tyska. Eleverna upplevde att det var lättare att tala med andra på samma nivå som de själva, de blev mindre oroliga, kände ”att vi alla är nybörjare på det här språket”.
En ytterligare slutsats från genomgången av internationell forskning är att själva återkopplingen kan ha betydelse för elevernas muntliga flyt.
– Man kan återkoppla i själva samtalet genom att svara och samtidigt omformulera så att felet rättas till, men inte göra en stor sak av det. Det är viktigt att låta konversationen flyta på, vissa fel kanske kan få slinka igenom. Man kan även uppmärksamma eleven på misstaget och hjälpa till så att eleven rättar sig själv.
Skolforskningsinstitutets förhoppning är att resultaten från sammanställningen kan bidra till att ge lärare vetenskapligt stöd i sin undervisning – och att översikten kan komma till användning i lärarutbildningen.
Här hittar du Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning.
LÄS ÄVEN
Forskaren: Attityden till moderna språk är ett problem
Var femte hoppar av sin språkundervisning
Platt fall för satsning på moderna språk
Så vill han stoppa krisen för moderna språk
Fortsatt stora problem för moderna språk