Den, av allt att döma, hafsigt ihopslängda och argumentationsmässigt tunna ledartexten i Dagens Nyheter har mest väckt vrede och mötts av ett massivt motstånd, skriver Hampus Jarnlo, redaktör för Ämnesläraren.

Elever slösar bort viktig skoltid på bild, slöjd och musik”. Frågan är om Dagens Nyheter förstod vilken knapp de tryckte på när de publicerade Susanne Nyströms ledare med den rubriken. Om ambitionen var att väcka opinion för ett ifrågasättande av de praktisk-estetiska ämnena kan jag meddela att de misslyckades. Kapitalt.

Den, av allt att döma, hafsigt ihopslängda och argumentationsmässigt tunna texten har tvärtom mest väckt vrede och mötts av ett massivt motstånd.

Totalt insiktslöst. Man saknar helt bildningsperspektivet om man vill utesluta det praktisk-estetiska”, säger Åsa Fahlén, ordförande i Sveriges Lärare.

Med demokrati följer yttrandefrihet och med den ett ansvar att vara påläst om det man uttalar sig om. Det är tydligt att Susanne Nyström saknar forskningsbelägg, kunskap och erfarenhet av området”, skriver Ämneslärarens krönikör, musikläraren Carolina DiMaria.

Svensk arbetskraft och företag får fortfarande beröm utomlands för sin kreativitet och sin samarbetsförmåga. Smarta människor i andra länder sneglar på oss! Varför ska vi då gå i fel riktning?” Det frågar sig matematikläraren Björn Svensson och föreslår att alla timmar som ”frigörs när elevens val tas bort och några av de som ganska nyligen getts till mitt eget ämne matematik” läggs på de praktisk-estetiska ämnena.

Ironiskt nog bra tajming

De tre reaktionerna ovan är bara toppen på det berg av välformulerade repliker i både sociala och etablerade medier som DN:s ledartext mötts av.

På ett sätt är det sorgligt att det ska krävas en provokation från Sveriges största morgontidning för att fokus ska hamna på de praktisk-estetiska ämnena. Å andra sidan är nästan all publicitet bra publicitet. Och med tanke på att lärare i praktisk-estetiska ämnen runtom i landet den här hösten larmat om att deras ämnesbudgetar slaktas när skolor tvingas spara så visade det sig ändå, ironiskt nog, vara rätt bra tajming av DN att publicera sin tondöva ledare just nu.

Den bidrog nämligen till att ge utrymme åt betydligt vettigare röster som med forskningsbaserade fakta, rika erfarenheter och verkliga argument kunde beskriva hur själlös och direkt kunskapsfientlig en skola – och i förlängningen ett helt samhälle – blir utan de praktisk-estetiska ämnena. Må de rösterna aldrig tystna.

Hampus Jarnlo är editionschef och redaktör för Ämnesläraren och Grundskolläraren

LÄS ÄVEN

DiMaria: DN:s ledare får det att vända sig i magen på mig

Sveriges Lärare sågar DN-förslaget: ”Totalt insiktslöst”

Replik: Nyströms kunskapsbrist om de praktisk-estetiska ämnena kan inte bara få passera

Debatt: Hur blir skolan utan estetiska lärprocesser, Nyström?

Matteläraren: De praktisk-estetiska ämnena borde få mer tid

DiMaria: Susanne Nyström vet inte vad som krävs för att lära sig spela trumpet