
Anna Olskog var en av talarna under fackens enade manifestation Sergels torg i Stockholm.
Under manifestationen uppmanade Sveriges Lärare regeringen att backa från förslaget om anmälningsplikt.
Yrkesetik
Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar.
– Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en bred manifestation mot förslaget.
Hundratals lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare och andra yrkesgrupper möttes på onsdagen i en gemensam protest mot planerna på att införa en anmälningsplikt – som av kritiker kallas ”angiverilagen” – för lärare och andra offentliganställda.
– Jag och mina lärarkollegor har genom vår yrkesetik förbundit oss att alltid skydda våra elever mot skada. Vi har också förbundit oss att aldrig sprida information vidare – om det inte är för elevens bästa, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i sin appell på Sergels torg i centrala Stockholm.
Hon understryker att det är helt avgörande att lärare kan ha en förtroendefull relation med sina elever.
– De ska veta att vår relation handlar om en sak. Om lärande. Det är vad lärare kan och ska göra. Att vara gränspolis är någonting helt annat.
Anna Olskog var en av talarna under fackens enade manifestation Sergels torg i Stockholm.
I slutet av november ska utredaren Anita Linder överlämna sitt förslag om hur en lag kan se ut och genomföras. Sveriges Lärare är starkt kritiskt och kommer att erbjuda juridisk hjälp för medlemmar som vägrar ange papperslösa elever.
När förbundet nyligen ställde frågor till ett urval av sina medlemmar höll 79 procent helt eller delvis med i påståendet ”Att ange papperslösa kan aldrig vara en del av mina arbetsuppgifter.”
Nästan lika många (77 procent) anser att anmälningsplikt strider mot lärares yrkesetik. 78 procent vill att Sveriges Lärare arbetar aktivt för att anmälningsplikten inte förverkligas.
Under manifestationen uppmanar Anna Olskog regeringen att backa från tanken om en anmälningsplikt för yrkesgrupper som inte har med den inre utlänningskontrollen att göra. Hon hänvisar även till Lärarnas yrkesetiska råd, som säger:
”Rådet menar att lärare entydigt bör ta ställning för den individuella elevens rätt till utbildning, som även betonas i Barnkonventionen, oavsett om hen fått avslag på en ansökan om uppehållstillstånd eller inte.”
Bland åhörarna i oktoberkvällen finns David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
– Det kan omöjligt vara en lärares uppgift att undersöka om elever upprätthåller sig på lagligt sätt i Sverige. Vi har redan tillräckligt med arbetsuppgifter och behöver inte en till, säger han.
Om förslaget genomförs kan det leda till att barn inte kommer till skolan för att deras föräldrar är rädda att lämna dem, menar David Gustafsson.
– Inte heller är det rimligt att jag som lärare ska behöva känna oro över om det är ett fall jag ska rapportera eller inte. Hur ska jag undersöka det och vad händer med mig om det kommer fram att jag inte har gjort det?
Vi Lärares reporter Torbjörn Tenfält i samtal med David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Förslaget har sin grund i Tidöavalet och innebär att offentliganställda ska bli skyldiga att rapportera till polisen eller Migrationsverket. I samband med att det presenterades hörde många medlemmar av sig till Sveriges Lärare Stockholm. Nu är frågan åter aktuell och då är det en hel del medlemmar som undrar hur de påverkas och vad som händer om de inte skulle följa en eventuell lag.
– Vi bygger upp relationer med våra elever – hur ska den relationen bli om eleverna riskerar att bli angivna, säger David Gustafsson.
Under den en timme långa manifestationen vädrar en rad fackliga ledare, politiker och företrädare för andra organisationer sin kritik mot anmälningsplikten.
– Jag hoppas att utredningen kommer visa att det här är något som vi inte ska pyssla med, säger David Gustafsson.
Att Sveriges Lärare får sällskap av de andra stora fackförbunden inom den offentliga välfärden ser han som ett styrkebesked. Akademikerförbundet SSR, Vision, Kommunal och Vårdförbundet är alla på plats.
– Vi som jobbar i välfärden har många beröringspunkter. Det här är verkligen en fråga där det blir större genomslag om vi står enade. säger David Gustafsson.
Christian Liljeros, lärare i samhällskunskap och historia, vice ordförande Sveriges Lärare Academedia, en av hundratals på plats.
– Jag har kommit hit eftersom det här förslaget bryter mot lärarnas yrkesetik och mot Barnkonventionen. En angiverilag skulle rasera mycket av det förtroende lärarna byggt upp med sina elever. Om det redan finns någon form av misstroende på en skola kommer den att fyllas på på grund av detta. Jag hoppas manifestationen visar både beslutsfattare och allmänheten hur viktig den här frågan är.
– Vi har fullt upp med undervisning och andra arbetsuppgifter, då kan vi inte lägga fokus på att ta reda på vem som har rätt att vara här och inte. Sedan 2020 är Barnkonventionen en del av svensk lag. Barn har rätt att få utbildning och ta del av förskolan, då ska vi inte ägna oss åt angiveri som det här förslaget syftar till. Regeringen måste lyssna på oss och se att angiverilagen går emot alla lärares yrkesetik.
– Jag vill visa min ståndpunkt i en brinnande samhällspolitisk fråga. Det handlar ju om vår roll och yrkesetik. Ur ett bredare välfärdsperspektiv handlar det om vilken typ av samhälle vi ska ha. Jag hoppas manifestationen sänder en signal både till beslutsfattare och övriga samhället om att vi är många som inte vill se den här utvecklingen. Det måste politikerna förstå innan de går till formellt beslut.
Debatt: Vad är egentligen moraliskt rätt i att ”ange”?
Lärarnas upprop mot angiveri: ”Ska inte slänga ut elever”
Debatt: ”Den här skrämseltekniken är farlig”
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.