
Anna Olskog var en av talarna under fackens enade manifestation Sergels torg i Stockholm.
Under manifestationen uppmanade Sveriges Lärare regeringen att backa från förslaget om anmälningsplikt.
Yrkesetik
Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar.
– Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en bred manifestation mot förslaget.
Hundratals lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare och andra yrkesgrupper möttes på onsdagen i en gemensam protest mot planerna på att införa en anmälningsplikt – som av kritiker kallas ”angiverilagen” – för lärare och andra offentliganställda.
– Jag och mina lärarkollegor har genom vår yrkesetik förbundit oss att alltid skydda våra elever mot skada. Vi har också förbundit oss att aldrig sprida information vidare – om det inte är för elevens bästa, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i sin appell på Sergels torg i centrala Stockholm.
Hon understryker att det är helt avgörande att lärare kan ha en förtroendefull relation med sina elever.
– De ska veta att vår relation handlar om en sak. Om lärande. Det är vad lärare kan och ska göra. Att vara gränspolis är någonting helt annat.
Anna Olskog var en av talarna under fackens enade manifestation Sergels torg i Stockholm.
I slutet av november ska utredaren Anita Linder överlämna sitt förslag om hur en lag kan se ut och genomföras. Sveriges Lärare är starkt kritiskt och kommer att erbjuda juridisk hjälp för medlemmar som vägrar ange papperslösa elever.
När förbundet nyligen ställde frågor till ett urval av sina medlemmar höll 79 procent helt eller delvis med i påståendet ”Att ange papperslösa kan aldrig vara en del av mina arbetsuppgifter.”
Nästan lika många (77 procent) anser att anmälningsplikt strider mot lärares yrkesetik. 78 procent vill att Sveriges Lärare arbetar aktivt för att anmälningsplikten inte förverkligas.
Under manifestationen uppmanar Anna Olskog regeringen att backa från tanken om en anmälningsplikt för yrkesgrupper som inte har med den inre utlänningskontrollen att göra. Hon hänvisar även till Lärarnas yrkesetiska råd, som säger:
”Rådet menar att lärare entydigt bör ta ställning för den individuella elevens rätt till utbildning, som även betonas i Barnkonventionen, oavsett om hen fått avslag på en ansökan om uppehållstillstånd eller inte.”
Bland åhörarna i oktoberkvällen finns David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
– Det kan omöjligt vara en lärares uppgift att undersöka om elever upprätthåller sig på lagligt sätt i Sverige. Vi har redan tillräckligt med arbetsuppgifter och behöver inte en till, säger han.
Om förslaget genomförs kan det leda till att barn inte kommer till skolan för att deras föräldrar är rädda att lämna dem, menar David Gustafsson.
– Inte heller är det rimligt att jag som lärare ska behöva känna oro över om det är ett fall jag ska rapportera eller inte. Hur ska jag undersöka det och vad händer med mig om det kommer fram att jag inte har gjort det?
Vi Lärares reporter Torbjörn Tenfält i samtal med David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Förslaget har sin grund i Tidöavalet och innebär att offentliganställda ska bli skyldiga att rapportera till polisen eller Migrationsverket. I samband med att det presenterades hörde många medlemmar av sig till Sveriges Lärare Stockholm. Nu är frågan åter aktuell och då är det en hel del medlemmar som undrar hur de påverkas och vad som händer om de inte skulle följa en eventuell lag.
– Vi bygger upp relationer med våra elever – hur ska den relationen bli om eleverna riskerar att bli angivna, säger David Gustafsson.
Under den en timme långa manifestationen vädrar en rad fackliga ledare, politiker och företrädare för andra organisationer sin kritik mot anmälningsplikten.
– Jag hoppas att utredningen kommer visa att det här är något som vi inte ska pyssla med, säger David Gustafsson.
Att Sveriges Lärare får sällskap av de andra stora fackförbunden inom den offentliga välfärden ser han som ett styrkebesked. Akademikerförbundet SSR, Vision, Kommunal och Vårdförbundet är alla på plats.
– Vi som jobbar i välfärden har många beröringspunkter. Det här är verkligen en fråga där det blir större genomslag om vi står enade. säger David Gustafsson.
Christian Liljeros, lärare i samhällskunskap och historia, vice ordförande Sveriges Lärare Academedia, en av hundratals på plats.
– Jag har kommit hit eftersom det här förslaget bryter mot lärarnas yrkesetik och mot Barnkonventionen. En angiverilag skulle rasera mycket av det förtroende lärarna byggt upp med sina elever. Om det redan finns någon form av misstroende på en skola kommer den att fyllas på på grund av detta. Jag hoppas manifestationen visar både beslutsfattare och allmänheten hur viktig den här frågan är.
– Vi har fullt upp med undervisning och andra arbetsuppgifter, då kan vi inte lägga fokus på att ta reda på vem som har rätt att vara här och inte. Sedan 2020 är Barnkonventionen en del av svensk lag. Barn har rätt att få utbildning och ta del av förskolan, då ska vi inte ägna oss åt angiveri som det här förslaget syftar till. Regeringen måste lyssna på oss och se att angiverilagen går emot alla lärares yrkesetik.
– Jag vill visa min ståndpunkt i en brinnande samhällspolitisk fråga. Det handlar ju om vår roll och yrkesetik. Ur ett bredare välfärdsperspektiv handlar det om vilken typ av samhälle vi ska ha. Jag hoppas manifestationen sänder en signal både till beslutsfattare och övriga samhället om att vi är många som inte vill se den här utvecklingen. Det måste politikerna förstå innan de går till formellt beslut.
Debatt: Vad är egentligen moraliskt rätt i att ”ange”?
Lärarnas upprop mot angiveri: ”Ska inte slänga ut elever”
Debatt: ”Den här skrämseltekniken är farlig”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.