
Anna Olskog var en av talarna under fackens enade manifestation Sergels torg i Stockholm.
Under manifestationen uppmanade Sveriges Lärare regeringen att backa från förslaget om anmälningsplikt.
Yrkesetik
Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar.
– Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en bred manifestation mot förslaget.
Hundratals lärare, sjuksköterskor, socialsekreterare och andra yrkesgrupper möttes på onsdagen i en gemensam protest mot planerna på att införa en anmälningsplikt – som av kritiker kallas ”angiverilagen” – för lärare och andra offentliganställda.
– Jag och mina lärarkollegor har genom vår yrkesetik förbundit oss att alltid skydda våra elever mot skada. Vi har också förbundit oss att aldrig sprida information vidare – om det inte är för elevens bästa, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i sin appell på Sergels torg i centrala Stockholm.
Hon understryker att det är helt avgörande att lärare kan ha en förtroendefull relation med sina elever.
– De ska veta att vår relation handlar om en sak. Om lärande. Det är vad lärare kan och ska göra. Att vara gränspolis är någonting helt annat.
Anna Olskog var en av talarna under fackens enade manifestation Sergels torg i Stockholm.
I slutet av november ska utredaren Anita Linder överlämna sitt förslag om hur en lag kan se ut och genomföras. Sveriges Lärare är starkt kritiskt och kommer att erbjuda juridisk hjälp för medlemmar som vägrar ange papperslösa elever.
När förbundet nyligen ställde frågor till ett urval av sina medlemmar höll 79 procent helt eller delvis med i påståendet ”Att ange papperslösa kan aldrig vara en del av mina arbetsuppgifter.”
Nästan lika många (77 procent) anser att anmälningsplikt strider mot lärares yrkesetik. 78 procent vill att Sveriges Lärare arbetar aktivt för att anmälningsplikten inte förverkligas.
Under manifestationen uppmanar Anna Olskog regeringen att backa från tanken om en anmälningsplikt för yrkesgrupper som inte har med den inre utlänningskontrollen att göra. Hon hänvisar även till Lärarnas yrkesetiska råd, som säger:
”Rådet menar att lärare entydigt bör ta ställning för den individuella elevens rätt till utbildning, som även betonas i Barnkonventionen, oavsett om hen fått avslag på en ansökan om uppehållstillstånd eller inte.”
Bland åhörarna i oktoberkvällen finns David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
– Det kan omöjligt vara en lärares uppgift att undersöka om elever upprätthåller sig på lagligt sätt i Sverige. Vi har redan tillräckligt med arbetsuppgifter och behöver inte en till, säger han.
Om förslaget genomförs kan det leda till att barn inte kommer till skolan för att deras föräldrar är rädda att lämna dem, menar David Gustafsson.
– Inte heller är det rimligt att jag som lärare ska behöva känna oro över om det är ett fall jag ska rapportera eller inte. Hur ska jag undersöka det och vad händer med mig om det kommer fram att jag inte har gjort det?
Vi Lärares reporter Torbjörn Tenfält i samtal med David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Förslaget har sin grund i Tidöavalet och innebär att offentliganställda ska bli skyldiga att rapportera till polisen eller Migrationsverket. I samband med att det presenterades hörde många medlemmar av sig till Sveriges Lärare Stockholm. Nu är frågan åter aktuell och då är det en hel del medlemmar som undrar hur de påverkas och vad som händer om de inte skulle följa en eventuell lag.
– Vi bygger upp relationer med våra elever – hur ska den relationen bli om eleverna riskerar att bli angivna, säger David Gustafsson.
Under den en timme långa manifestationen vädrar en rad fackliga ledare, politiker och företrädare för andra organisationer sin kritik mot anmälningsplikten.
– Jag hoppas att utredningen kommer visa att det här är något som vi inte ska pyssla med, säger David Gustafsson.
Att Sveriges Lärare får sällskap av de andra stora fackförbunden inom den offentliga välfärden ser han som ett styrkebesked. Akademikerförbundet SSR, Vision, Kommunal och Vårdförbundet är alla på plats.
– Vi som jobbar i välfärden har många beröringspunkter. Det här är verkligen en fråga där det blir större genomslag om vi står enade. säger David Gustafsson.
Christian Liljeros, lärare i samhällskunskap och historia, vice ordförande Sveriges Lärare Academedia, en av hundratals på plats.
– Jag har kommit hit eftersom det här förslaget bryter mot lärarnas yrkesetik och mot Barnkonventionen. En angiverilag skulle rasera mycket av det förtroende lärarna byggt upp med sina elever. Om det redan finns någon form av misstroende på en skola kommer den att fyllas på på grund av detta. Jag hoppas manifestationen visar både beslutsfattare och allmänheten hur viktig den här frågan är.
– Vi har fullt upp med undervisning och andra arbetsuppgifter, då kan vi inte lägga fokus på att ta reda på vem som har rätt att vara här och inte. Sedan 2020 är Barnkonventionen en del av svensk lag. Barn har rätt att få utbildning och ta del av förskolan, då ska vi inte ägna oss åt angiveri som det här förslaget syftar till. Regeringen måste lyssna på oss och se att angiverilagen går emot alla lärares yrkesetik.
– Jag vill visa min ståndpunkt i en brinnande samhällspolitisk fråga. Det handlar ju om vår roll och yrkesetik. Ur ett bredare välfärdsperspektiv handlar det om vilken typ av samhälle vi ska ha. Jag hoppas manifestationen sänder en signal både till beslutsfattare och övriga samhället om att vi är många som inte vill se den här utvecklingen. Det måste politikerna förstå innan de går till formellt beslut.
Debatt: Vad är egentligen moraliskt rätt i att ”ange”?
Lärarnas upprop mot angiveri: ”Ska inte slänga ut elever”
Debatt: ”Den här skrämseltekniken är farlig”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”