Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Till startsidan
Läraren Aziza tänkte gå i pension till sommaren. Hon blev ett av offren i masskjutningen på Risbergska skolan i Örebro.
Våld i skolan
Matematikläraren Aziza blev ett av offren vid skolskjutningen i Örebro.
– Vi sörjer vår kollega läraren Aziza, som tragiskt miste livet i attacken på Risbergska. Våra tankar är med hennes familj, vänner, kollegor och elever, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
Aziza blev 68 år. Hon hade jobbat som lärare i 20 år varav de senaste sju på Risbergska skolan i Örebro. Hon var civilingenjör och matematiklärare. Och en älskad syster, moster, faster.
I helgen bekräftade familjen att hon blev ett av offren i skolskjutningen.
Hennes sju syskon berättar hur hon lämnade Kurdistan på 90-talet på grund om otryggheten. Hur hon axlade ansvaret för familjens försörjning och ledde dem och många andra att genom studier komma in i arbetslivet, bygga upp sina karriärer, försörja sig själva.
Aziza var äldst av syskonen, och beskrivs som den sammanhållande länken, den som stöttade alla.
”Var är du nu, vår älskade syster…?”, skriver de.
Tio personer blev offer i massakern på Risbergska gymnasiet den 4 februari.
– Det har varit en fasansfull vecka. Sorgen griper om våra hjärtan och jag tänker på alla offer och på deras nära och kära. Alldeles för många har drabbats på värsta tänkbara sätt, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Att det bland offren även kunde finnas lärare, de som dedikerat sina liv åt att ge andra den bästa starten i livet var en tanke som malde under veckan.
– När jag kom hem i fredags stannade jag mitt i steget och mindes Alf Henriksons vers som jag burit med mig i många år. Den sammanfattar min känsla, säger Anna Olskog.
”Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och någonting alldeles oväntat sker. Världen förändrar sig varje dag men ibland blir den aldrig densamma mer.”
– När en lärare rycks bort på detta sätt är det en förlust för oss alla. Sveriges Lärare står enade i sorgen och fortsätter att arbeta för trygga skolor, säger Anna Olskog.
Azizas syskon berättar att hon var stolt över att ha varit lärare och att hon tänkte gå i pension till sommaren.
– Hennes ledord var att människan alltid kan förändras och bli bättre. Hon trodde på att kunskap var nyckeln till allt i våra liv och vårt samhälle. Hennes engagemang och kärlek lever kvar i minnet hos dem som hade turen att få lära känna henne, skriver syskonen.
– Det har varit en mörk februari som vi aldrig kommer att glömma. Vi måste ta hand om varandra. Vila i frid, Aziza, säger Anna Olskog.
LÄS ÄVEN:
Birgitta räddade sina tolv elever under skolattacken
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Facket efter skoldådet: ”Lärarna får bra stöd”
Maria Wiman: Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan
Så har skolorna i Finland förändrats efter skjutningarna
Säkerhetsexperter efter skolskjutningen: Lås skolor
Maria Wiman: Att låsa skolan är att mildra en galopperande sjukdom
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Debatt ”Konsekvenser behövs”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”