Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Till startsidan
Läraren Aziza tänkte gå i pension till sommaren. Hon blev ett av offren i masskjutningen på Risbergska skolan i Örebro.
Våld i skolan
Matematikläraren Aziza blev ett av offren vid skolskjutningen i Örebro.
– Vi sörjer vår kollega läraren Aziza, som tragiskt miste livet i attacken på Risbergska. Våra tankar är med hennes familj, vänner, kollegor och elever, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
Aziza blev 68 år. Hon hade jobbat som lärare i 20 år varav de senaste sju på Risbergska skolan i Örebro. Hon var civilingenjör och matematiklärare. Och en älskad syster, moster, faster.
I helgen bekräftade familjen att hon blev ett av offren i skolskjutningen.
Hennes sju syskon berättar hur hon lämnade Kurdistan på 90-talet på grund om otryggheten. Hur hon axlade ansvaret för familjens försörjning och ledde dem och många andra att genom studier komma in i arbetslivet, bygga upp sina karriärer, försörja sig själva.
Aziza var äldst av syskonen, och beskrivs som den sammanhållande länken, den som stöttade alla.
”Var är du nu, vår älskade syster…?”, skriver de.
Tio personer blev offer i massakern på Risbergska gymnasiet den 4 februari.
– Det har varit en fasansfull vecka. Sorgen griper om våra hjärtan och jag tänker på alla offer och på deras nära och kära. Alldeles för många har drabbats på värsta tänkbara sätt, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Att det bland offren även kunde finnas lärare, de som dedikerat sina liv åt att ge andra den bästa starten i livet var en tanke som malde under veckan.
– När jag kom hem i fredags stannade jag mitt i steget och mindes Alf Henriksons vers som jag burit med mig i många år. Den sammanfattar min känsla, säger Anna Olskog.
”Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och någonting alldeles oväntat sker. Världen förändrar sig varje dag men ibland blir den aldrig densamma mer.”
– När en lärare rycks bort på detta sätt är det en förlust för oss alla. Sveriges Lärare står enade i sorgen och fortsätter att arbeta för trygga skolor, säger Anna Olskog.
Azizas syskon berättar att hon var stolt över att ha varit lärare och att hon tänkte gå i pension till sommaren.
– Hennes ledord var att människan alltid kan förändras och bli bättre. Hon trodde på att kunskap var nyckeln till allt i våra liv och vårt samhälle. Hennes engagemang och kärlek lever kvar i minnet hos dem som hade turen att få lära känna henne, skriver syskonen.
– Det har varit en mörk februari som vi aldrig kommer att glömma. Vi måste ta hand om varandra. Vila i frid, Aziza, säger Anna Olskog.
LÄS ÄVEN:
Birgitta räddade sina tolv elever under skolattacken
SKOLDÅDET: Läraren berättar om skräcken i klassrummet
Anna Olskogs skarpa krav – efter masskjutningen
Facket efter skoldådet: ”Lärarna får bra stöd”
Maria Wiman: Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan
Så har skolorna i Finland förändrats efter skjutningarna
Säkerhetsexperter efter skolskjutningen: Lås skolor
Maria Wiman: Att låsa skolan är att mildra en galopperande sjukdom
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.