Foto: Sven-Åke Jansson
Till startsidan
Sveriges lärare
Lärarförbundets allra sista kongress är genomförd – och den nya styrelse som ska sätta Sveriges Lärare på banan är utsedd.
– Mest av allt känner jag förväntan och stolthet, säger Johanna Jaara Åstrand, först ut som ordförande för Sveriges Lärare.
LÄS ÄVEN: Skolministern om kritiken: "Aldrig fel med kunskap"
En dubbel förbundsstyrelse kommer att leda Sveriges Lärare fram tills den första ordinarie kongressen i maj 2024. Hälften av ledamöterna kommer från Lärarförbundet, resten från Lärarnas Riksförbund.
Nya ledamöter i Lärarförbundet är Fredrik Björkman, Madeleine Eriksson, Johanna Ehinger Wren och Ellen van Lockhorst.
Sveriges Lärare leds inledningsvis av Johanna Jaara Åstrand, som fick fortsatt förtroende vid Lärarförbundets ordinarie kongress 29-30 november 2022.
Och Lärarförbundet kan skriva in sig i historieböckerna som den som tagit initiativ till Sveriges Lärare.
– Vi har nått den milstolpe som var målet redan för 32 år sedan då Lärarförbundet bildades, att samla alla Sveriges lärare i en organisation. Om 32 dagar är det ett faktum, säger Johanna Jaara Åstrand.
På ett sätt har kongressen varit ovanlig. De politiska frågorna och besluten om framtiden beslutades i maj när de tre förbunden Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Skolledarförbundet drog upp den kommande politiken och organisationen för Sveriges Lärare och Sveriges skolledare.
Foto: Sven-Åke Jansson
De två självständiga förbunden Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare samverkar bland annat genom Facken inom utbildning, en organisation under SACO.
Ledarskapet lämnas över från Johanna Jaara Åstrand till Åsa Fahlén, i dag ordförande för LR, hösten 2023.
Samtliga funktioner inom de två förbunden arbetar jämsides fram till 2024.
Johanna Jaara Åstrand ger ändå uttryck för ett visst vemod.
– Det är såklart blandade känslor, även om det mest är förväntan och stolthet, säger hon.
Från Lärarförbundet:
Johanna Jaara Åstrand, ordförande
Maria Rönn, 1:a vice ordförande
Robert Fahlgren, 2.a vice ordförande
Anna Olskog
Line Isaksson
Mikael Forsberg
Jenny Barkman
Kent Andersson
Louise Plobeck
Pia Rizell
Sandra Asp Axelsson
Klara Frohm
Terje Adkins
Fredrik Björkman, NY
Madeleine Eriksson, NY
Johanna Ehinger Wren, NY
Ellen van Lockhorst, NY
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Skolfinansiering Vi Lärare granskar: 40 miljarder kronor till kommuner och friskoleägare – hit har pengarna gått.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Demokratiuppdraget Lärarstiftelsen och Segerstedtinstitutet startar samarbete.