Foto: Sven-Åke Jansson
Till startsidan
Sveriges lärare
Lärarförbundets allra sista kongress är genomförd – och den nya styrelse som ska sätta Sveriges Lärare på banan är utsedd.
– Mest av allt känner jag förväntan och stolthet, säger Johanna Jaara Åstrand, först ut som ordförande för Sveriges Lärare.
LÄS ÄVEN: Skolministern om kritiken: "Aldrig fel med kunskap"
En dubbel förbundsstyrelse kommer att leda Sveriges Lärare fram tills den första ordinarie kongressen i maj 2024. Hälften av ledamöterna kommer från Lärarförbundet, resten från Lärarnas Riksförbund.
Nya ledamöter i Lärarförbundet är Fredrik Björkman, Madeleine Eriksson, Johanna Ehinger Wren och Ellen van Lockhorst.
Sveriges Lärare leds inledningsvis av Johanna Jaara Åstrand, som fick fortsatt förtroende vid Lärarförbundets ordinarie kongress 29-30 november 2022.
Och Lärarförbundet kan skriva in sig i historieböckerna som den som tagit initiativ till Sveriges Lärare.
– Vi har nått den milstolpe som var målet redan för 32 år sedan då Lärarförbundet bildades, att samla alla Sveriges lärare i en organisation. Om 32 dagar är det ett faktum, säger Johanna Jaara Åstrand.
På ett sätt har kongressen varit ovanlig. De politiska frågorna och besluten om framtiden beslutades i maj när de tre förbunden Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Skolledarförbundet drog upp den kommande politiken och organisationen för Sveriges Lärare och Sveriges skolledare.
Foto: Sven-Åke Jansson
De två självständiga förbunden Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare samverkar bland annat genom Facken inom utbildning, en organisation under SACO.
Ledarskapet lämnas över från Johanna Jaara Åstrand till Åsa Fahlén, i dag ordförande för LR, hösten 2023.
Samtliga funktioner inom de två förbunden arbetar jämsides fram till 2024.
Johanna Jaara Åstrand ger ändå uttryck för ett visst vemod.
– Det är såklart blandade känslor, även om det mest är förväntan och stolthet, säger hon.
Från Lärarförbundet:
Johanna Jaara Åstrand, ordförande
Maria Rönn, 1:a vice ordförande
Robert Fahlgren, 2.a vice ordförande
Anna Olskog
Line Isaksson
Mikael Forsberg
Jenny Barkman
Kent Andersson
Louise Plobeck
Pia Rizell
Sandra Asp Axelsson
Klara Frohm
Terje Adkins
Fredrik Björkman, NY
Madeleine Eriksson, NY
Johanna Ehinger Wren, NY
Ellen van Lockhorst, NY
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.