![](/contentassets/b353a2b6154a423d9a7feea5530010b7/skarmavbild-2021-10-25-kl.-11.21.49.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Bilder: SVT
Skolstök Senaste säsongen av Bonusfamiljen dyker rätt ner er i både klassrummet och en het lärarfråga. Hur mycket får man ta i för att hantera stökiga elever? Maria Refors-Legge, nybliven doktor i utbildningsjuridik, rätar ut frågetecknen – så gott det går.
Se klippet från SVT:s Bonusfamiljen i spelaren ovan!
LÄSTIPS: Skoljuristen: Så får lärare ingripa
När fjärde säsongen av SVT:s melokomedi Bonusfamiljen börjar är läraren ”Patrik” sliten.
Han dyker upp i klassrummet lite sent – och hamnar sedan i ordväxling med en trotsig elev.
Det slutar med att eleven åker ut och ”Patrik” – som spelas av Erik ”Jerka” Johansson – får möta konsekvenserna.
Många lärare oroar sig för att hantera sådana situationer, bland annat av anmälningsrädsla.
LÄS OCKSÅ: Trots anmälningsvågen – få blir av med sin lärarlegitimation
Läraren.se kallar in Maria Refors-Legge, som precis doktorerat med avhandlingen ”Skolans skyldighet att förhindra kränkande behandling av elever: En rättsvetenskaplig studie” (2021) för att reda ut vad skollagen, tillsynsplikten och praxis säger om det fiktiva fallet.
Bilder: SVT
– Högsta domstolen verkar acceptera mer våld eller tvång i dag än vad man gjorde tidigare. Samhällsklimatet går mot mer ordning och disciplin-hållet och domstolen är en del av samhället och det kan såklart påverka bedömningen, säger Maria Refors-Legge.
Men i närtid finns fall som säger annorlunda.
År 2016 dömdes en kommun till skadestånd av Högsta domstolen efter det att en lärare örfilat en sjuårig elev som spottat på läraren.
– Högsta domstolen kommer fram till att det inte är okej att slå ett barn, även om barnet har varit provocerande. Lärare ska kunna behärska sig, även om elever beter sig provocerande – som i tv-fallet, säger hon.
Måste lärare tåla lite mer än andra?
– Kanske när det gäller provokationer i förhållande till barn. Man förväntar sig någon form av professionalism. Eleven i klippet säger ”har du herpes efter att du sugit av rektorn” och det är grovt kränkande. Just den där typen av verbala kränkningar ska inte accepteras, och andra disciplinära åtgärder vidtas. Men enligt praxis från HD är det antagligen så att lärare förväntas agera professionellt även om eleverna är medvetet provocerande.
Men det handlar också om hur ont eleven får.
– Soffallet från 2020 är lite som i den här serien. Läraren i klippet säger åt eleven att sitta ner och öppna sin bok. Men eleven lyssnar inte. Och i fallet med soffan kommer Högsta domstolen fram till att läraren som lyfter en elev som vägrar lyssna ur en soffa har stöd av skollagens 5 kapitel 6 paragraf om allmänna befogenheter.
Bild: SVT
Skillnaden är att läraren i fallet med soffan är gammal brottare och alltså expert på att lyfta människor utan att skada dem.
– Men om man tar fallet som ledning så verkar det som att HD i det senare fallet öppnar för att lyft inte är helt orimligt eller otänkbart. Och i Bonusfamiljen beror det på hur ont eleven fick där läraren halvt lyfter, halvt släpar och knuffar eleven ut ur klassrummet. Frågan är om smärtan faller inom ramen för vad som kan klassas som ringa misshandel. Jag har svårt att se att den skulle göra det.
LÄSTIPS: Lärarförbundet: Det måste bli tydligare vad som är okej och inte
Vilken tillsynsplikt har Bonus-Patrik för eleven han slänger ut?
– Det här ser ut att vara ett äldre barn som antagligen skulle klara sig utan tillsyn. Det beror lite på vad ”Patrik” känner till om eleven. Tillsynsplikten handlar ju inte bara om att skydda eleven utan även andra. Skulle den här eleven gå ut och vandalisera kapphallen om han blev lämnad ensam, skulle kanske tillsynsplikten diktera att man inte kan slänga ut honom ensam och oövervakad. Men om det inte finns sådana extrema uttryck, då behöver inte en elev i den åldern omedelbar tillsyn i korridoren. Hade eleven varit sju eller gått i förskola hade man inte fått lämna barnet utan uppsikt.
Begår eleven något brott?
– Eleven kränker läraren och det finns bestämmelser om ärekränkning och förtal i brottsbalken. Det finns också ett brott som heter förolämpning, men det faller inte under allmänt åtal. Det är inte åklagaren som driver en sådan fråga till domstol utan det får man göra själv. Det kan fortfarande vara ett brott, beroende på hur gammal eleven är.
Kan ”Patrik” få sparken?
– Jag har svårt att se det. Läraren verkar väldigt stressad, och inte må superbra. Arbetsgivaren kanske behöver se över arbetssituationen, men det känns inte som grund för uppsägning. Det är något hans fackförbund borde agera på.
MER LÄSNING
Experten: Våldet syns i tvåårsåldern
Tio vanliga lärardilemman – vad säger lagen?
Lärare dömd för misshandel av 12-åring
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.