Bilder: SVT
Till startsidan
Skolstök Senaste säsongen av Bonusfamiljen dyker rätt ner er i både klassrummet och en het lärarfråga. Hur mycket får man ta i för att hantera stökiga elever? Maria Refors-Legge, nybliven doktor i utbildningsjuridik, rätar ut frågetecknen – så gott det går.
Se klippet från SVT:s Bonusfamiljen i spelaren ovan!
LÄSTIPS: Skoljuristen: Så får lärare ingripa
När fjärde säsongen av SVT:s melokomedi Bonusfamiljen börjar är läraren ”Patrik” sliten.
Han dyker upp i klassrummet lite sent – och hamnar sedan i ordväxling med en trotsig elev.
Det slutar med att eleven åker ut och ”Patrik” – som spelas av Erik ”Jerka” Johansson – får möta konsekvenserna.
Många lärare oroar sig för att hantera sådana situationer, bland annat av anmälningsrädsla.
LÄS OCKSÅ: Trots anmälningsvågen – få blir av med sin lärarlegitimation
Läraren.se kallar in Maria Refors-Legge, som precis doktorerat med avhandlingen ”Skolans skyldighet att förhindra kränkande behandling av elever: En rättsvetenskaplig studie” (2021) för att reda ut vad skollagen, tillsynsplikten och praxis säger om det fiktiva fallet.
Bilder: SVT
– Högsta domstolen verkar acceptera mer våld eller tvång i dag än vad man gjorde tidigare. Samhällsklimatet går mot mer ordning och disciplin-hållet och domstolen är en del av samhället och det kan såklart påverka bedömningen, säger Maria Refors-Legge.
Men i närtid finns fall som säger annorlunda.
År 2016 dömdes en kommun till skadestånd av Högsta domstolen efter det att en lärare örfilat en sjuårig elev som spottat på läraren.
– Högsta domstolen kommer fram till att det inte är okej att slå ett barn, även om barnet har varit provocerande. Lärare ska kunna behärska sig, även om elever beter sig provocerande – som i tv-fallet, säger hon.
Måste lärare tåla lite mer än andra?
– Kanske när det gäller provokationer i förhållande till barn. Man förväntar sig någon form av professionalism. Eleven i klippet säger ”har du herpes efter att du sugit av rektorn” och det är grovt kränkande. Just den där typen av verbala kränkningar ska inte accepteras, och andra disciplinära åtgärder vidtas. Men enligt praxis från HD är det antagligen så att lärare förväntas agera professionellt även om eleverna är medvetet provocerande.
Men det handlar också om hur ont eleven får.
– Soffallet från 2020 är lite som i den här serien. Läraren i klippet säger åt eleven att sitta ner och öppna sin bok. Men eleven lyssnar inte. Och i fallet med soffan kommer Högsta domstolen fram till att läraren som lyfter en elev som vägrar lyssna ur en soffa har stöd av skollagens 5 kapitel 6 paragraf om allmänna befogenheter.
Bild: SVT
Skillnaden är att läraren i fallet med soffan är gammal brottare och alltså expert på att lyfta människor utan att skada dem.
– Men om man tar fallet som ledning så verkar det som att HD i det senare fallet öppnar för att lyft inte är helt orimligt eller otänkbart. Och i Bonusfamiljen beror det på hur ont eleven fick där läraren halvt lyfter, halvt släpar och knuffar eleven ut ur klassrummet. Frågan är om smärtan faller inom ramen för vad som kan klassas som ringa misshandel. Jag har svårt att se att den skulle göra det.
LÄSTIPS: Lärarförbundet: Det måste bli tydligare vad som är okej och inte
Vilken tillsynsplikt har Bonus-Patrik för eleven han slänger ut?
– Det här ser ut att vara ett äldre barn som antagligen skulle klara sig utan tillsyn. Det beror lite på vad ”Patrik” känner till om eleven. Tillsynsplikten handlar ju inte bara om att skydda eleven utan även andra. Skulle den här eleven gå ut och vandalisera kapphallen om han blev lämnad ensam, skulle kanske tillsynsplikten diktera att man inte kan slänga ut honom ensam och oövervakad. Men om det inte finns sådana extrema uttryck, då behöver inte en elev i den åldern omedelbar tillsyn i korridoren. Hade eleven varit sju eller gått i förskola hade man inte fått lämna barnet utan uppsikt.
Begår eleven något brott?
– Eleven kränker läraren och det finns bestämmelser om ärekränkning och förtal i brottsbalken. Det finns också ett brott som heter förolämpning, men det faller inte under allmänt åtal. Det är inte åklagaren som driver en sådan fråga till domstol utan det får man göra själv. Det kan fortfarande vara ett brott, beroende på hur gammal eleven är.
Kan ”Patrik” få sparken?
– Jag har svårt att se det. Läraren verkar väldigt stressad, och inte må superbra. Arbetsgivaren kanske behöver se över arbetssituationen, men det känns inte som grund för uppsägning. Det är något hans fackförbund borde agera på.
MER LÄSNING
Experten: Våldet syns i tvåårsåldern
Tio vanliga lärardilemman – vad säger lagen?
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.