
Bilder: SVT
Skolstök Senaste säsongen av Bonusfamiljen dyker rätt ner er i både klassrummet och en het lärarfråga. Hur mycket får man ta i för att hantera stökiga elever? Maria Refors-Legge, nybliven doktor i utbildningsjuridik, rätar ut frågetecknen – så gott det går.
Se klippet från SVT:s Bonusfamiljen i spelaren ovan!
LÄSTIPS: Skoljuristen: Så får lärare ingripa
När fjärde säsongen av SVT:s melokomedi Bonusfamiljen börjar är läraren ”Patrik” sliten.
Han dyker upp i klassrummet lite sent – och hamnar sedan i ordväxling med en trotsig elev.
Det slutar med att eleven åker ut och ”Patrik” – som spelas av Erik ”Jerka” Johansson – får möta konsekvenserna.
Många lärare oroar sig för att hantera sådana situationer, bland annat av anmälningsrädsla.
LÄS OCKSÅ: Trots anmälningsvågen – få blir av med sin lärarlegitimation
Läraren.se kallar in Maria Refors-Legge, som precis doktorerat med avhandlingen ”Skolans skyldighet att förhindra kränkande behandling av elever: En rättsvetenskaplig studie” (2021) för att reda ut vad skollagen, tillsynsplikten och praxis säger om det fiktiva fallet.
Bilder: SVT
– Högsta domstolen verkar acceptera mer våld eller tvång i dag än vad man gjorde tidigare. Samhällsklimatet går mot mer ordning och disciplin-hållet och domstolen är en del av samhället och det kan såklart påverka bedömningen, säger Maria Refors-Legge.
Men i närtid finns fall som säger annorlunda.
År 2016 dömdes en kommun till skadestånd av Högsta domstolen efter det att en lärare örfilat en sjuårig elev som spottat på läraren.
– Högsta domstolen kommer fram till att det inte är okej att slå ett barn, även om barnet har varit provocerande. Lärare ska kunna behärska sig, även om elever beter sig provocerande – som i tv-fallet, säger hon.
Måste lärare tåla lite mer än andra?
– Kanske när det gäller provokationer i förhållande till barn. Man förväntar sig någon form av professionalism. Eleven i klippet säger ”har du herpes efter att du sugit av rektorn” och det är grovt kränkande. Just den där typen av verbala kränkningar ska inte accepteras, och andra disciplinära åtgärder vidtas. Men enligt praxis från HD är det antagligen så att lärare förväntas agera professionellt även om eleverna är medvetet provocerande.
Men det handlar också om hur ont eleven får.
– Soffallet från 2020 är lite som i den här serien. Läraren i klippet säger åt eleven att sitta ner och öppna sin bok. Men eleven lyssnar inte. Och i fallet med soffan kommer Högsta domstolen fram till att läraren som lyfter en elev som vägrar lyssna ur en soffa har stöd av skollagens 5 kapitel 6 paragraf om allmänna befogenheter.
Bild: SVT
Skillnaden är att läraren i fallet med soffan är gammal brottare och alltså expert på att lyfta människor utan att skada dem.
– Men om man tar fallet som ledning så verkar det som att HD i det senare fallet öppnar för att lyft inte är helt orimligt eller otänkbart. Och i Bonusfamiljen beror det på hur ont eleven fick där läraren halvt lyfter, halvt släpar och knuffar eleven ut ur klassrummet. Frågan är om smärtan faller inom ramen för vad som kan klassas som ringa misshandel. Jag har svårt att se att den skulle göra det.
LÄSTIPS: Lärarförbundet: Det måste bli tydligare vad som är okej och inte
Vilken tillsynsplikt har Bonus-Patrik för eleven han slänger ut?
– Det här ser ut att vara ett äldre barn som antagligen skulle klara sig utan tillsyn. Det beror lite på vad ”Patrik” känner till om eleven. Tillsynsplikten handlar ju inte bara om att skydda eleven utan även andra. Skulle den här eleven gå ut och vandalisera kapphallen om han blev lämnad ensam, skulle kanske tillsynsplikten diktera att man inte kan slänga ut honom ensam och oövervakad. Men om det inte finns sådana extrema uttryck, då behöver inte en elev i den åldern omedelbar tillsyn i korridoren. Hade eleven varit sju eller gått i förskola hade man inte fått lämna barnet utan uppsikt.
Begår eleven något brott?
– Eleven kränker läraren och det finns bestämmelser om ärekränkning och förtal i brottsbalken. Det finns också ett brott som heter förolämpning, men det faller inte under allmänt åtal. Det är inte åklagaren som driver en sådan fråga till domstol utan det får man göra själv. Det kan fortfarande vara ett brott, beroende på hur gammal eleven är.
Kan ”Patrik” få sparken?
– Jag har svårt att se det. Läraren verkar väldigt stressad, och inte må superbra. Arbetsgivaren kanske behöver se över arbetssituationen, men det känns inte som grund för uppsägning. Det är något hans fackförbund borde agera på.
MER LÄSNING
Experten: Våldet syns i tvåårsåldern
Tio vanliga lärardilemman – vad säger lagen?
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Hök25 Anna Olskog: ”Vi ökar trycket mot regeringen och lokala arbetsgivare.”
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Arbetsmiljö Nils Funcke: ”Rektorn får inte ens ställa frågan om en anställd talat med media.”
Krönika ”Vi kanske måste våga fundera på vad man kunde göra med tiden istället.”
Arbetsmiljö Åtalad för brott efter artikel i Vi Lärare.
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Hök25 Centerpartiet öppnar för regleringar – men S duckar avgörande frågan.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Digitala nationella prov Varnade själva för egna provplattformen visar Riksrevisionens granskning.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Hök25 Lärarnas före detta förhandlingschef en av de utsedda medlarna.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Hök25 500 personer samlades för gemensam manifestation i Stockholm.
Hök25 Tre avtalsombud: Därför sa vi nej till SKR:s slutbud.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.