Så anser din lärargrupp om skolpolitiken. Ur Lärarstiftelsens rapport.
Till startsidan
6 av 10 lärare tycker inte att skolpolitiken rimmar med skollagen.
Skolpolitik
6 av 10 lärare anser att politiska beslut som rör skolan baseras på ideologi i stället för vetenskap och beprövad erfarenhet.
Det visar en ny undersökning från Lärarstiftelsen.
Hos Riksrevisionen pågår en granskning av hur väl regeringen och skolmyndigheternas arbete följer vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – något som skollagen kräver att all utbildning baseras på.
Det vill säga att kunskap från vetenskapliga studier och lärarnas egen yrkeserfarenhet ska prägla skolan.
I en ny undersökning från Lärarstiftelsen ger lärarna sin syn på saken.
Drygt 60 procent svarar att riksdagens och kommunernas beslut om skolpolitiken i låg eller mycket låg grad fattas baserat på dessa faktorer.
Malin Tufvesson
– Det krävs att politiska beslut är fattade på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att vi ska följa skollagen, säger Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen.
Hon ger exempel på beslut som strider mot forskningen i en debattartikel i GP. Bland annat beslutet om betyg i årskurs 6, där forskningen inte kunnat visa samband mellan tidiga betyg och förbättrade elevprestationer.
Ett annat exempel är digitaliseringen.
– Skolan är en politisk stridsfråga och därför baseras mycket av politiken på ideologi. Skolan har blivit en del av det politiska spelet, säger Malin Tufvesson.
Forskningen visar att digitala verktyg kan vara störande och är sämre för läsförståelse.
Men också att de kan bidra till undervisningen.
Att forskningsresultat och politik drar åt olika håll påverkar klassrummen.
– Det påverkar lärare på flera olika sätt. Man känner att man skulle kunna jobba med eleverna på andra sätt än vad styrningen medger, och det skapar frustration. Sedan påverkar det synen på politiker, det handlar om förtroendet för dem som styr verksamheten. Lärare misstror beslut som fattas om skolan när de tycker att det saknas grund, säger Malin Tufvesson.
Riksrevisionens har bland annat reagerat på digitaliseringsplanen, Skolverkets material om kollegialt lärande och att läroplanen saknar rekommendationer om vetenskapligt förankrade metoder för att lära barn att läsa.
– Vi har sett att forskare och skoldebattörer har uppmärksammat bristande vetenskaplig förankring i skolan, säger Helena Holmlund, projektledare på Riksrevisionen, till Vi Lärare.
Malin Tufvesson har ett tydligt budskap till både kommun- och riksdagspolitiker:
– Det måste vara en självklarhet att ha en dialog med forskare och lärare innan politiker fattar viktiga skolbeslut. Varje felbeslut kan få enorma konsekvenser.
Så anser din lärargrupp om skolpolitiken. Ur Lärarstiftelsens rapport.
Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”
Agneta Gulz om lässtriden: ”Känns som att jag tjatar”
Ny sajt om vetenskap och forskning – för alla lärare
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.