
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Hanna Garberg är en av initiativtagarna till den stora manifestationen i Stockholm och ligger bakom Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Hanna Garberg, en initiativtagarna till manifestationen i Stockholm, uppmanar lärarkollegor att visa sitt missnöje och sin frustration ute i landet.
– Hade vi inte protesterat så högljutt skulle vi aldrig fått se röken av de här 102 miljonerna till skolan, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Hanna Garberg är lärare på Gubbängsskolan och förtroendevald på Sveriges Lärare.
– Det känns fantastiskt att protesterna sprider sig i Sverige. Vi borde ha gjort våra röster hörda på det här sättet för länge sedan, säger hon.
Hanna Garberg var själv en av talarna under den stora manifestationen vid Stockholms stadshus och på Mynttorget – ett stenkast från Riksdagshuset – den 6 maj.
Att det blir 102 miljoner till i Stockholms skolbudget i höst kommenterar hon så här:
– Det är som att få ett litet plåster på en blödande halspulsåder…
Men hon ångrar absolut inte kampen.
– Tvärtom! Det är ju bättre att vi får 102 miljoner till skolan än att det ”effektiviseras”, det vill säga sparas in absurdum, ännu mer. Nu är det viktigt att vi fortsätter protestera och kämpa. Krisen i skolan är ju inget nytt. Den har funnits i flera år, men har fördjupats snabbt med inflationen och höga räntor, säger Hanna Garberg.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
En annan delseger – vid sidan om en något bättre skolbudget i höst – är själva debatten.
– Skolborgarrådet Emilia Bjuggren har ju sagt att hon delar vår oro. Hon förnekar inte krisen överhuvudtaget och det är ju bra, men samtidigt känns det lite knasigt. Hon är ju för fasen högsta hönset när det gäller skolan i Stockholm och borde kunna göra något åt det, säger Hanna Garberg.
En framgångsfaktor tror Hanna Garberg att Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar är. Avskalade meningar som ”Grundskola, södra Stockholm. Neddragning: 9 lärare, 1 barnskötare” och ”Grundskola, centrala Stockholm. Neddragning: 1 köksbiträde, 1 socialpedagog, 1 fritidsledare” var effektfulla.
– Men det var också ett väldigt hårt jobb bakom det skenbart enkla. Vi faktakollade alla uppgifter vi fick in. Inget skulle få vara fel, så att debatten handlade om detta i stället för om krisen i skolan. Ett kort inlägg kunde ta timmar att göra, säger Hanna Garberg.
Hon har funderat på om Sveriges Lärare i stället skulle ha startat en nationell kampanj.
– Fast i efterhand tror jag det nog hade varit en för stor apparat med ”Sveriges skolor larmar”. Nu kunde vi komma igång snabbt och fler orter hakar ju på med sina demonstrationer, säger Hanna Garberg.
Hon tillägger:
– Det stora problemet är nationellt med vissa lokala variationer. För det som händer just nu är att kommuner med berått mod budgeterar för ohälsa för oss lärare. Det är vad effektiviseringarna ger för konsekvenser.
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.
Läsning ”Vi kommer att få läsande elever på lågstadiet” säger läsprofessorn Linda Fälth
Krönika ”L:s hjälpklasser får inte bli en slaskhink för de skoltrötta”, skriver Maria Wiman.
Lärarutbildning 39 procent på grundlärarprogrammet tar ingen examen – bristande kunskaper ligger bakom, enligt Riksrevisionen.
Krönika ”Ett stödsystem ska hjälpa eleverna, inte systematiskt förtrycka dem.”
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Kursplaner Stora förändringar för skolan: ”Nya angreppssätt kräver utrymme, resurser och tid.”
Digitala nationella prov Rektorn väljer att kopiera upp reservprovet: ”Vi tänker inte chansa”.
Arbetsmiljö Justitieombudsmannen granskar skola – läraren: ”Bryter mot yttrandefriheten”.
Debatt Lärarstudenterna kräver ett nationellt råd där lärare får mer att säga till om.
Friskolor Elever läste sitt modersmål som moderna språk – undervisningen lades ut på entreprenad.