
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Hanna Garberg är en av initiativtagarna till den stora manifestationen i Stockholm och ligger bakom Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Hanna Garberg, en initiativtagarna till manifestationen i Stockholm, uppmanar lärarkollegor att visa sitt missnöje och sin frustration ute i landet.
– Hade vi inte protesterat så högljutt skulle vi aldrig fått se röken av de här 102 miljonerna till skolan, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Hanna Garberg är lärare på Gubbängsskolan och förtroendevald på Sveriges Lärare.
– Det känns fantastiskt att protesterna sprider sig i Sverige. Vi borde ha gjort våra röster hörda på det här sättet för länge sedan, säger hon.
Hanna Garberg var själv en av talarna under den stora manifestationen vid Stockholms stadshus och på Mynttorget – ett stenkast från Riksdagshuset – den 6 maj.
Att det blir 102 miljoner till i Stockholms skolbudget i höst kommenterar hon så här:
– Det är som att få ett litet plåster på en blödande halspulsåder…
Men hon ångrar absolut inte kampen.
– Tvärtom! Det är ju bättre att vi får 102 miljoner till skolan än att det ”effektiviseras”, det vill säga sparas in absurdum, ännu mer. Nu är det viktigt att vi fortsätter protestera och kämpa. Krisen i skolan är ju inget nytt. Den har funnits i flera år, men har fördjupats snabbt med inflationen och höga räntor, säger Hanna Garberg.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
En annan delseger – vid sidan om en något bättre skolbudget i höst – är själva debatten.
– Skolborgarrådet Emilia Bjuggren har ju sagt att hon delar vår oro. Hon förnekar inte krisen överhuvudtaget och det är ju bra, men samtidigt känns det lite knasigt. Hon är ju för fasen högsta hönset när det gäller skolan i Stockholm och borde kunna göra något åt det, säger Hanna Garberg.
En framgångsfaktor tror Hanna Garberg att Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar är. Avskalade meningar som ”Grundskola, södra Stockholm. Neddragning: 9 lärare, 1 barnskötare” och ”Grundskola, centrala Stockholm. Neddragning: 1 köksbiträde, 1 socialpedagog, 1 fritidsledare” var effektfulla.
– Men det var också ett väldigt hårt jobb bakom det skenbart enkla. Vi faktakollade alla uppgifter vi fick in. Inget skulle få vara fel, så att debatten handlade om detta i stället för om krisen i skolan. Ett kort inlägg kunde ta timmar att göra, säger Hanna Garberg.
Hon har funderat på om Sveriges Lärare i stället skulle ha startat en nationell kampanj.
– Fast i efterhand tror jag det nog hade varit en för stor apparat med ”Sveriges skolor larmar”. Nu kunde vi komma igång snabbt och fler orter hakar ju på med sina demonstrationer, säger Hanna Garberg.
Hon tillägger:
– Det stora problemet är nationellt med vissa lokala variationer. För det som händer just nu är att kommuner med berått mod budgeterar för ohälsa för oss lärare. Det är vad effektiviseringarna ger för konsekvenser.
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.
Digitala nationella prov Lotta Edholm: ”Ett misslyckande för att lärare har utsatts för ett stort merarbete.”
Arbetsmiljö Anklagelserna: Härskarteknik, förminskande av personal och undanglidande av ansvar.
Digitalisering Han har tittat på föremålens påverkan på undervisningen: ”Svårt lämna skärmarna.”
Krönika ”Sluta gnäll, din surkorv. Ryck upp dig och bli en education manager!”.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Lärarlön Ett par tusenlappar skiljer – barnskötare nästan ifatt förskollärare.
Arbetsbelastning Arbetsmiljöverket i nytt lärarlarm: ”Allvarligt”.
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Förskola ”Extremt upprörande”, säger Helena Lückner på Sveriges Lärare om den nya arbetsuppgiften.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Anmälningar Huvudskyddsombudet själv nära bli ett ”ärende” efter språkmissen i klassrummet.
Friskolor Utredningsförslaget kräver ekonomiska muskler av små huvudmän – vill se undantag.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.