”Du ska inte behöva vara expert i Minecraft för att genomföra lektionerna”, säger Venla Lukkonen. Foto: Jeanette Dahlström/Bildbyrån
Till startsidan
Lagom stora doser av Minecraft kan göra lärandet mer lustfyllt, menar lärarna Venla Luukkonen och Martin Frisén i Örebro. Foto: Jeanette Dahlström/Bildbyrån
Digitala verktyg
Här är lärarduon som belönats med Lärarstiftelsens stipendium för att ta fram lektioner i Minecraft som passar den svenska skolans styrdokument.
– Det är ett annat sätt för eleverna att visa sina kunskaper, säger läraren Martin Frisén.
På F–6-skolan Änglandaskolan i Örebro pågår ett ambitiöst projekt. Vid sidan om undervisningen utvecklar två lärarkollegor en plattform för lektioner i Minecraft som matchar den svenska läroplanen.
Lektionerna ska kunna användas av lärare utan tidigare erfarenhet av Minecraft, och drömmen är att de en dag ska omfatta samtliga ämnen – och finnas direkt tillgängliga inne i spelet.
– Det finns färdiga lektioner att använda sig av direkt i programmet, men de är på engelska och byggda utifrån en amerikansk läroplan. Vi vill skapa förutsättningar för undervisning enligt den svenska läroplanen, säger Martin Frisén, förstelärare som driver projektet tillsammans med lektor Venla Luukkonen.
De för just nu samtal med Örebro universitet om ett eventuellt samarbete.
– Det kan handla om praktiknära forskning kopplat till ett ULF-projekt eller samarbete med lärarutbildning och VFU:n, säger Venla Luukkonen, som själv disputerade som doktor i pedagogik 2021.
Martin Frisén har under flera år använt utgåvan av Minecraft som är särskilt utvecklad för lärare och pedagoger, till saker som simulerade laborationer i NO, läs- och skrivträning och lektioner om demokratiska val.
– Vår erfarenhet är att eleverna har skött sig väldigt bra, de tycker att det är kul. Men det är klart att om man är många i samma värld ökar risken för att samarbetet försämras. Det är dock inte specifikt för Minecraft att en del elever ibland försöker göra annat än det som lektionen handlar om, säger Martin Frisén.
”Du ska inte behöva vara expert i Minecraft för att genomföra lektionerna”, säger Venla Lukkonen. Foto: Jeanette Dahlström/Bildbyrån
Utmaningen nu är att lyfta konceptet från den egna undervisningen och paketera färdiga lektioner så att lärare utan specialkunskaper om systemet ska kunna ladda ner dem och använda i klassrummet utan krångel.
En faktor i sammanhanget att den genomsnittliga mellanstadieeleven sannolikt vet mer om Minecraft än de flesta lärare gör.
– Vi tar hand om att bygga världen och sätta nödvändiga begränsningar, och vi skriver tydliga instruktioner med exempel. Du ska inte behöva vara expert i Minecraft för att genomföra lektionerna, säger Venla Lukkonen.
I dagsläget finns tre färdiga lektioner att ladda ner från projektets webbplats. En av dem har namnet ”Systematiska undersökningar” och utnyttjar det faktum att spelvärlden innehåller olika typer av växter och grödor som påverkas av de förhållanden de växer i.
Uppgiften för eleverna går ut på att planera, utföra, värdera resultatet av och dokumentera ett experiment. I exemplet som används jämför eleverna hur olika tillgång till solljus påverkar veteplantor.
– Vi kan undersöka hur en växt påverkas av ljus direkt i klassrummet. Men då måste vi bygga tre olika miljöer med olika ljusförhållanden och sedan vänta flera veckor. I Minecraft tar samma process tio minuter, men resultatet blir det samma som i verkligheten, säger Martin Frisén.
Läraren Martin Frisén ser på Minecraft som han ser på Word eller Kahoot – det är ett verktyg bland andra. Foto: Jeanette Dahlström/Bildbyrån
Där är samtidigt ett av kollegornas svar på frågan varför man ska bedriva undervisning i Minecraft till att börja med: Det är ett sätt att överkomma en brist på resurser som tid och labbsalar. Och de har fler motiveringar.
– Det är ett annat sätt för eleverna att visa sina kunskaper på än att bara skriva, och det är motiverande. Vi bedriver mer traditionellt skolarbete kopplat till det vi gör i Minecraft, men kombinationen gör det mer lustfullt.
– Vi säger inte att vi ”spelar”, det gör vi inte. Vi använder spelvärlden för att lära. Men inte för ofta, då tappar det sin charm, säger Martin Frisén.
”Minecraft i undervisningen” är namnet på Martin Friséns och Venla Luukkonens projekt att bygga en plattform för alla pedagoger som jobbar eller vill jobba med Minecraft i undervisningen.
På projektets webbplats finns tre lektioner att ladda ner i skrivande stund:
Läs mer, ladda ner lektioner och ta kontakt med lärarna bakom projektet på minecraftiundervisningen.se.
Exempelvis kommer hans nya klass fyra totalt ha använt Minecraft fyra gånger under höstterminen.
Är det helt oproblematiskt att Minecraft är en kommersiell produkt ägd av en global techjätte?
– Det ingår i Office 365 för personal och elever. Vi ser ingen skillnad på den programvaran och Powerpoint eller Word vilka också är Microsoftprodukter, säger Martin Frisén.
Även Venla Lukkonen jämför med andra system och appar som används i skolan.
– I vissa ämnen finns ämnesspecifika program man kan använda. Men här kan man jobba i många fler ämnen, säger hon.
Runt om i landet – och världen – finns gott om lärare som inkluderar Minecraft i sin undervisning på olika sätt. Men enligt Martin Frisén saknas en central samlingsplats för svenska lärare att utbyta idéer, erfarenheter och lektionsupplägg. Nu hoppas de båda kollegorna på hjälp från andra lärare runt om i landet att skapa den möteplatsen.
– Vi försöker nå ut till lärare där ute som har egna lektioner. Vi hoppas även att Microsoft och Mojang vill delta. Microsoft har visat visst intresse, säger han.
Finns det en tidsplan för när projektet ska vara i hamn?
– Nej det är ett stort projekt och vi är bara två som gör det här nu. Vi hoppas bygga ett större nätverk för att byta idéer.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Student Nya ordföranden Emma Arvidsson: ”Svårt se hur sjukt systemet är”.