Jonas Larsson Taghizadeh, docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet.
Till startsidan
I mer än var tredje kommun diskuterar man att inom de närmaste åren lägga ner eller slå samman skolor.
Granskning
Med minskade elevkullar som argument stängs skolor runt om i Sverige – i större städer såväl som på landsbygden.
I mer än var tredje kommun diskuterar man att inom de närmaste åren lägga ner eller slå samman skolor, visar Vi Lärares granskning.
I många kommuner har det redan skett.
Lågt barnafödande i kombination med minskad invandring gör att många ser framför sig en våg av skolnedläggningar runt om i Sverige under de kommande åren.
Enligt SCB:s senaste prognos väntas antalet 6–15-åringar vara drygt drygt 200 000 färre år 2038 jämfört med i fjol.
Det motsvarar cirka 800 skolor (räknat på ett genomsnittligt elevantal på 250 per skola).
Vi Lärare har frågat de kommunala skolförvaltningarna om det i deras kommun lagts ner en eller flera grundskolor – privat eller offentligt driven – sedan 2022.
– Lokalkostnaden per elev ökar i takt med att antalet elever minskar. När lokalkostnaderna tar en stor del av elevpengen påverkar det undervisningsresurserna, skriver Sabina Dernelid som är verksamhetsstrateg i Flens kommun i ett mejl till Vi Lärare.
I Mönsterås diskuteras det att slå samman två högstadier.
– De främsta orsakerna är minskade barnkullar och bristande likvärdighet, uppger Helena Svensson som är kommunens tf skolchef.
Minskande elevkullar är också ett av skälen till att framtiden ser mörk ut för en del av Värnamos grundskolor. Och då inte bara av ekonomiska skäl.
– Vi har i kommunen många små skolenheter. En del ligger nära centralorten, andra en bit ifrån, säger Johan Grahn som är barn- och utbildningschef i Värnamo kommun.
– Allt mindre enheter innebär på sikt kvalitetsproblem. Vi ser redan hur det blir svårare att rekrytera behöriga lärare till små skolor och – inte minst – få lärarna att stanna kvar. Antalet skolenheter behöver minska för att vi ska kunna hålla den kvalitet som skollagen och läroplanerna ställer.
Det är få kommunalpolitiska frågor som väcker så starkt engagemang bland medborgarna som skolnedläggningar, berättar Jonas Larsson Taghizadeh som är docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet.
– Det gör att det kan vara extra svårt att genomföra skolförändringar samtidigt som alternativet kanske är att en allt större del av skolbudgeten går till lokalhyror i stället för till undervisning.
Jonas Larsson Taghizadeh, docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet.
Samtidigt som Jonas Larsson Taghizadeh betonar betydelsen av effektiva kommunala skolorganisationer med väl utnyttjade skollokaler, pekar han på flera praktiska svårigheter.
– Ibland går det helt enkelt inte att lägga ner eller slå samman skolor om inte en del elever ska få orimligt lång resväg.
– Till det ska läggas friskoleetableringars oförutsägbarhet – och hur många elever som väljer dessa skolor – som gör det extra svårt för kommunerna att bygga rationella skolorganisationer.
Det nuvarande systemet med skolpeng – som gör att färre elever på en skola omedelbart leder till lägre inkomster men inte till lägre kostnader – underlättar inte.
– Vid en första anblick kan det tyckas rationellt att dra ner på lokalerna om elevantalet minskar. Samtidigt varierar elev- och barnkullarnas storlek över tid. Om några år kommer de förmodligen att öka igen, och då behövs kanske de lokaler som man nu planerar att göra sig av med i snabb takt, säger Pontus Bäckström som är Sveriges Lärares samhällspolitiske chef.
– Dessutom ökar inte kommunernas kostnader för skolbyggnaderna – som är en väsentlig del av vår infrastruktur – bara för att det är något färre elever i dem.
Pontus Bäckström, Sveriges Lärares samhällspolitiske chef.
Men skolorna får lägre skolpeng?
– Ja. Skolpengssystemets per capitafördelning underblåser och förstärker kortsiktighet. Samhällets beslut och planering av var det ska finnas skolor bör bygga på en helt annan och mer långsiktig logik. Finansieringen bör utgå ifrån vad det faktiskt kostar att driva en skola på en viss plats.
– Med en annan styrningslogik skulle man dessutom, nu när elevkullarna minskar i storlek, kunna lätta på trycket på de som arbetar i skolan.
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.