
Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
2029 väntas antalet barn i åldern 1–5 år i Göteborg ha minskat med cirka 2 500.
Arbetsbelastning
Under de kommande åren beräknas antalet barn i förskoleåldern minska.
– Trots det ökar barngruppernas storlek, säger Andrea Meiling som är ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
I fjol bodde det 32 167 barn i åldern 1–5 år i rikets andra stad. 2029 väntas antalet ha minskat med cirka 2 500 för att därefter börja öka igen (enligt SCB:s prognos).
Det är en utveckling som är långt ifrån unik för Göteborg. Många kommuner i Sverige väntas uppvisa en liknande utveckling.
Enligt Skolverkets riktlinjer bör det inte vara fler än tolv barn i förskolans yngre barngrupper (1–3 år) och max 15 barn i de äldre.
I fjol misslyckades Göteborgs kommun att nå riktlinjen i 75 procent av fallen.
– Vi tycker att kommunen, nu när demografin ser ut som den gör, ska passa på att minska gruppstorlekarna. Det är en investering för framtiden. I stället stänger man eller slår ihop förskolor och ökar barngruppernas storlek. Detsamma gäller förskoleklasserna, berättar Andrea Meiling.
Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
– Det är den envetna barn- och skolpengen som styr detta. Färre barn i en förskola eller skola leder till lägre inkomster, vilket i sin tur gör att förskolor och skolor inte har råd att hålla nere barn- och elevgruppernas storlek eller öka lärartätheten.
I fjol var ungefär var tredje (36 procent) av de anställda i Göteborgs kommuns förskolor förskollärare, vilket var lägre än rikssnittet för kommunala förskolor som låg på 43 procent och långt under rekommendationen på 67 procent.
– Nu jobbar man mot att det ska vara minst 50 procent förskollärare i förskolorna. För 15 eller 20 år sedan såg det mycket bättre ut, säger Andrea Meiling.
Som grafiken nedan visar väntas antalet förskolebarn i Göteborg öka igen om några år.
Vore det inte en bra idé att behålla förskolor i avvaktan på att barnkullarna blir större?
– Det kan man tycka. Men budgetarna är ettåriga och hyrorna höga. Åtminstone det sistnämnda borde enkelt kunna göras något åt med tanke på att det ofta är kommunen själv som äger lokalerna.
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”
Förskola Max tolv barn per grupp – ska ledas av tre pedagoger eller förskollärare.