Vissa elever använder detta som en ursäkt för att inte delta. Det blir så svårare för mig att finna det egentliga bekymret när det gömmer sig bakom en fasad byggd på läkarens legitimitet, skriver idrottsläraren Alexander Skytte.

Är det inte lite roligt, häpnadsväckande och smått sorgligt att varje gång en elev kommer med en spricka i ett finger eller lindat knä så säger de: 

”Läkaren sa att jag inte ska vara med på idrotten på två veckor.” 

Jag menar, visst. Det är bra för mig som idrottslärare att veta att ditt finger inte ska belastas. Men det hindrar inte dig från att få alternativa övningar och uppgifter. På en bollspelslektion kan du kasta med andra handen. Vid styrketräning kan andra muskelgrupper aktiveras istället. Är det något jag vet alla lärare borde hålla med om är det att barnen behöver mer fysisk aktivitet och en skadad falang behöver inte innebära fullt aktivitetsstopp. 

Det här är trots allt en viktig del av min profession: att kunna hitta alternativa övningar och aktiviteter till elever som har en funktionsnedsättning. Vare sig den är bestående eller tillfällig.

Används som ursäkt av vissa

Problemet det här skapar är att jag tvingas ifrågasätta läkarens kompetens och råd. Och kanske är det inte ens läkarens fel, utan det kan vara en kommunikationsmiss mellan vårdnadshavare och läkaren. Läkaren kanske har sagt att fingret inte får belastas fysiskt och då drar vårdnadshavaren slutsatsen att det är uteslutet för barnet att vara med på idrotten och lägger till ett legitimt, auktoritärt argument som läkaren får fronta. Oavsett hur det ligger till är detta ett återkommande dilemma för mig som idrottslärare.

Vissa elever använder detta som en ursäkt för att inte delta. Det blir så svårare för mig att finna det egentliga bekymret när det gömmer sig bakom en fasad byggd på läkarens legitimitet. Elever reagerar även olika på mitt bemötande. Vissa blir sura, arga och besvikna. Vår relation tar skada – helt i onödan.

Därför menar jag att läkare, vårdnadshavare och elever alla borde få lära sig att det motto som gäller är: ”Klarar eleven av att vara i skolan, klarar eleven också av att delta på idrotten.”

Alexander Skytte är idrottslärare på Skälbyskolan i Järfälla samt författare och föreläsare.

LÄS ÄVEN

Skytte: Lektionen gick åt helvete – skyll på mig!

Skytte: Fel att hävda att högaffektivt bemötande ”inte fungerar”

Skytte: Har elevernas uppförande påverkan på deras betyg?

Hur hälsosamma måste idrottslärare vara?