Slöjdläraren: Svårt att arbeta med olika tekniker på distans

Man måste som lärare tänka till lite extra och vara kreativ, säger slöjdläraren Anna Herrlin om fjärrundervisningen som hon bedriver härifrån Furulundsskolan i Halmstad. Foto: Colourbox/Privat
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Det är svårt att få med olika tekniker när undervisningen sker på distans. Men med kreativa lösningar ska målen kunna uppnås.
Det säger slöjdläraren Anna Herrlin, som har undervisat via skärm sedan terminen började.

Rikta kameran mot era händer vid praktiskt arbete. Ta en bild på ert arbete i början av lektionen och ta en till vid lektionens slut. Vi har återkoppling tillsammans och chatta om ni undrar över något. Det är några lektionsramar när slöjdläraren Anna Herrlin har fjärrundervisning för sina elever på Furulundsskolan i Halmstad.

Här gäller undervisning på distans sedan terminsstarten för att dämpa smittspridningen under pandemin.

LÄS ÄVEN: Tips: Så får du distansundervisning att funka i de praktisk-estetiska ämnena

Utmaningarna är stora för lärarna när det gäller att få med samtliga mål. Inte minst i de praktisk-estetiska ämnena.

– Svårigheterna är att kunna arbeta med olika tekniker med fjärrundervisning. Jag kan inte låna ut symaskiner till alla. Material som vi har inne i slöjdsalen finns inte hemma hos eleverna. I vanliga fall arbetar vi mycket med att belysa själva arbetsprocessen och det är mycket formativ bedömning i slöjd. Det är svårare nu, säger Anna Herrlin som undervisar i textilslöjd på högstadiet.

"Extra åtanke på niorna"

Till terminens slut räknar hon ändå med att få tillräckligt med betygsunderlag för alla elever.

– Det är absolut fokus. Och vi har extra åtanke på niorna som vi lärare har mycket dialog om. Jag har tre kollegor i slöjdämnet att bolla idéer med. Det är extra värdefullt nu när vi har fjärrundervisning.

Men det finns moment som också fungerar bra framför skärmarna. Nyligen har hon lämnat ut kit för broderier till eleverna.

– Man måste som lärare tänka till lite extra och vara kreativ. Jag har också låtit mina elever arbeta med origami och återbruk av papper. Det hade jag nog inte kommit på om det hade varit närundervisning. På så vis kan vi få med olika tekniker. Man får syna kursplanen och komma på idéer, säger Anna Herrlin.

"Då får jag passa på"

Vid vissa tillfällen var tredje vecka är eleverna inne i skolan enligt ett rullande schema.

– Då får jag passa på att starta upp moment och dela ut material. Så jag jobbar egentligen parallellt både med fjärr- och närundervisning.

Anna Herrlin tycker att hennes elever i stort sett klarar distansundervisningen bra. Hon har inte märkt att någon har drabbats av psykisk ohälsa på grund av isolering. 

Skolan ska fortsätta med fjärrundervisning till vecka 12 enligt den plan som gäller nu.

En grupp i skolan

För de elever som har svårt med distansundervisning finns det en särskild undervisningsgrupp som är skolförlagd.

Anna Herrlin säger att hon får tänka utanför boxen och att det är utvecklande. Men hon vill inte ha fjärrundervisning i framtiden.

– En del teoretiska uppgifter kan i och för sig fungera bra. Till exempel när vi har undersökt våra plagg, vilka material de är gjorda av och hur de har tillverkats. Men jag föredrar att ha eleverna inne i salen. Det är både trevligare och ger mest.

Skolinspektionen granskar

Skolinspektionen har påbörjat en granskning av grundskolor där undervisningen bedrivs eller har bedrivits på distans. I den granskningen följer myndigheten bland annat upp hur rektorn arbetar med de utmaningar som kan finnas med planering och anpassning för att få med alla undervisningsmoment. Resultaten från granskningen kommer preliminärt att publiceras i månadsskiftet april/maj.

 

 

LÄS ÄVEN

Tips: Så får du distansundervisning att funka i de praktisk-estetiska ämnena

Ämneslärare – har du rätt lön?

Forskaren: Därför är det viktigt att visa på riktigt i slöjden