
Ur produktbeskrivningen till armskydden som lärarna erbjöds: ”Lämpligt till dig som jobbar inom byggsektorn, jordbruk eller tillverkningsindustri och hanterar vassa byggmaterial, balkar, maskiner, sågblad m.m.”
Efter flera åtgärder, bland annat anpassade skyddskläder, för att hantera den utåtagerande sexåringen utfärdades skyddsstopp.
Våld i skolan
Skyddskläder, hörselskydd, extra dörrlås och sex personer på rullande schema för att ta hand om en sexåring i förskoleklass.
Så såg handlingsplanen ut på en skola i Västsverige.
Det räckte inte.
Under hösten riktade skyddsombudet på en skola i Västsverige ett skyddsstopp mot en sexåring i förskoleklass.
Stoppet hade föregåtts av en lång rad åtgärder för att eleven skulle kunna fortsätta i klassen.
– Vårdnadshavarna delade inte vår bild av eleven, säger rektorn på skolan.
Steget från förskolan till förskoleklass var för stort.
– När man börjar i skolan och tvingas förhålla sig till regler och lärare som sätter gränser väcks svåra känslor till liv för en del elever.
Lärarna blev rivna, nypna och slagna. Studiemiljön blev lidande och facket såg eleven som ett arbetsmiljöproblem.
– Vi vill såklart att alla elever ska få gå i skolan men vårt ansvar är medlemmarnas arbetsmiljö, säger skyddsombudet.
En handlingsplan utarbetades mellan fack och arbetsgivare. Elevhälsoteamet kallades in. Ett kontorsrum möblerades om till ett litet klassrum. Material och pedagogik anpassades, en specialpedagog följde eleven varje dag och sex lärare sattes på ett rullande schema för att ta hand om eleven som beskrivs som ”mycket rörlig”.
Rummet utrustades med extra lås. Lärarna erbjöds skyddskläder, ärmar i specialmaterial som skyddar mot rivskador, hörselskydd och byxor som skulle göra det svårare för eleven att slita i.
Ur produktbeskrivningen till armskydden som lärarna erbjöds: ”Lämpligt till dig som jobbar inom byggsektorn, jordbruk eller tillverkningsindustri och hanterar vassa byggmaterial, balkar, maskiner, sågblad m.m.”
Det räckte inte och skyddsombudet riktade därför ett skyddsstopp mot eleven som rektorn accepterade.
– Vi kämpade verkligen men landade till slut i att ”Det här går inte”. Personalen upplevde en frustration, oro och ledsamhet. Vår organisation klarade inte av det, säger rektorn.
Det finns en växande vilja bland rektorerna att acceptera skyddsstopp som är riktade mot enskilda, utlevande mycket unga elever.
Vi lärare har tidigare berättat om en lågstadieelev i Stockholmsområdet där facket stoppade undervisningen efter över 30 anmälningar om hot och våld från elevens sida.
Officiell statistik saknas men enligt en undersökning av SVT har antalet skyddsstopp mot enskilda elever ökat kraftigt de senaste åren och allt fler rektorer accepterar dem.
– Problemen i de här låga åldrarna började för fem år sedan, säger skyddsombudet som inte ser att det finns en gemensam nämnare annat än besparingar som lett till brist på elevassistenter och annan kringpersonal.
I och med att rektorn accepterade skyddsstoppet hamnade ansvaret för eleven på förvaltningen.
– De tog det med fattning. Det fanns aldrig någon motsättning med facket i den här frågan. I den bästa av världar krokar man arm och löser saker tillsammans. Facket hade den kunskap som behövdes.
Eleven stängdes i strid med reglerna av från skolan.
– Skollagen som garanterar att alla elever har rätt till undervisning ställdes mot arbetsmiljölagen och jag valde arbetsmiljölagen. Jag har arbetsmiljöansvaret på skolan. Ingen ska behöva utsättas för våld och hot på arbetsplatsen. Skyddsstoppet gav oss tid att reflektera och att hitta en långsiktig lösning.
– Alla ska må bra. Jag har fantastiska medarbetare som alltid ska känna sig trygga och säkra. Skyddsstopp är den sista utvägen men det var nödvändigt den här gången, säger rektorn.
Eleven får nu sin undervisning i en anpassad grundskola på orten.
LÄS MER:
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.