Ur produktbeskrivningen till armskydden som lärarna erbjöds: ”Lämpligt till dig som jobbar inom byggsektorn, jordbruk eller tillverkningsindustri och hanterar vassa byggmaterial, balkar, maskiner, sågblad m.m.”
Till startsidan
Efter flera åtgärder, bland annat anpassade skyddskläder, för att hantera den utåtagerande sexåringen utfärdades skyddsstopp.
Våld i skolan
Skyddskläder, hörselskydd, extra dörrlås och sex personer på rullande schema för att ta hand om en sexåring i förskoleklass.
Så såg handlingsplanen ut på en skola i Västsverige.
Det räckte inte.
Under hösten riktade skyddsombudet på en skola i Västsverige ett skyddsstopp mot en sexåring i förskoleklass.
Stoppet hade föregåtts av en lång rad åtgärder för att eleven skulle kunna fortsätta i klassen.
– Vårdnadshavarna delade inte vår bild av eleven, säger rektorn på skolan.
Steget från förskolan till förskoleklass var för stort.
– När man börjar i skolan och tvingas förhålla sig till regler och lärare som sätter gränser väcks svåra känslor till liv för en del elever.
Lärarna blev rivna, nypna och slagna. Studiemiljön blev lidande och facket såg eleven som ett arbetsmiljöproblem.
– Vi vill såklart att alla elever ska få gå i skolan men vårt ansvar är medlemmarnas arbetsmiljö, säger skyddsombudet.
En handlingsplan utarbetades mellan fack och arbetsgivare. Elevhälsoteamet kallades in. Ett kontorsrum möblerades om till ett litet klassrum. Material och pedagogik anpassades, en specialpedagog följde eleven varje dag och sex lärare sattes på ett rullande schema för att ta hand om eleven som beskrivs som ”mycket rörlig”.
Rummet utrustades med extra lås. Lärarna erbjöds skyddskläder, ärmar i specialmaterial som skyddar mot rivskador, hörselskydd och byxor som skulle göra det svårare för eleven att slita i.
Ur produktbeskrivningen till armskydden som lärarna erbjöds: ”Lämpligt till dig som jobbar inom byggsektorn, jordbruk eller tillverkningsindustri och hanterar vassa byggmaterial, balkar, maskiner, sågblad m.m.”
Det räckte inte och skyddsombudet riktade därför ett skyddsstopp mot eleven som rektorn accepterade.
– Vi kämpade verkligen men landade till slut i att ”Det här går inte”. Personalen upplevde en frustration, oro och ledsamhet. Vår organisation klarade inte av det, säger rektorn.
Det finns en växande vilja bland rektorerna att acceptera skyddsstopp som är riktade mot enskilda, utlevande mycket unga elever.
Vi lärare har tidigare berättat om en lågstadieelev i Stockholmsområdet där facket stoppade undervisningen efter över 30 anmälningar om hot och våld från elevens sida.
Officiell statistik saknas men enligt en undersökning av SVT har antalet skyddsstopp mot enskilda elever ökat kraftigt de senaste åren och allt fler rektorer accepterar dem.
– Problemen i de här låga åldrarna började för fem år sedan, säger skyddsombudet som inte ser att det finns en gemensam nämnare annat än besparingar som lett till brist på elevassistenter och annan kringpersonal.
I och med att rektorn accepterade skyddsstoppet hamnade ansvaret för eleven på förvaltningen.
– De tog det med fattning. Det fanns aldrig någon motsättning med facket i den här frågan. I den bästa av världar krokar man arm och löser saker tillsammans. Facket hade den kunskap som behövdes.
Eleven stängdes i strid med reglerna av från skolan.
– Skollagen som garanterar att alla elever har rätt till undervisning ställdes mot arbetsmiljölagen och jag valde arbetsmiljölagen. Jag har arbetsmiljöansvaret på skolan. Ingen ska behöva utsättas för våld och hot på arbetsplatsen. Skyddsstoppet gav oss tid att reflektera och att hitta en långsiktig lösning.
– Alla ska må bra. Jag har fantastiska medarbetare som alltid ska känna sig trygga och säkra. Skyddsstopp är den sista utvägen men det var nödvändigt den här gången, säger rektorn.
Eleven får nu sin undervisning i en anpassad grundskola på orten.
LÄS MER:
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.