Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Till startsidan
Läraren Paul Carlbark köps ut av Höörs kommun för 800 000 kronor.
Våld i skolan
Läraren Paul Carlbark som avskedades efter ett tumult med en elev på skolan får 800 000 kronor av Höörs kommun.
– Jag ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel som sparkade mig, säger Paul Carlbark.
Under en rast på Ringsjöskolan i Höör för ett år sedan ingrep läraren och rastvakten Paul Carlbark mot en 16-årig elev som han uppfattade trakasserade en annan elev.
När Paul Carlbark uppmanade eleven att dämpa sig svarade eleven med att hota läraren och gav honom en hård knuff i bröstet.
Paul svarade med att hålla fast eleven mot ett skåp. Hela händelseförloppet dokumenterades på skolans övervakningskameror och på några av de andra elevernas mobiltelefoner.
Den 16-årige eleven reser sig från en bänk och attackerar läraren Paul Carlbark som till slut kan hålla fast eleven och lugna ner honom.
Efterspelet blev långdraget. Skolans rektor ansåg att Paul Carlbark tagit i för hårt och tillsammans med elevens vårdnadshavare polisanmäldes läraren för misshandel. Paul anmälde eleven för olaga hot.
Polisen inledde men lade snabbt ned förundersökningen mot Paul Carlbark eftersom de bedömde att det rörde sig om nödvärn.
Eleven dömdes däremot till dagsböter för sitt hot mot läraren.
Skolans ledning valde trots det att stänga av Paul Carlbark från arbetsplatsen och därefter avskeda honom. Höörs kommun anmälde honom även till Skolinspektionen.
Då stämde Sveriges Lärare kommunen eftersom det enligt förbundet helt saknades skäl för uppsägning.
I dag förlikades parterna: Paul Carlbark ersätts med 800 000 kronor av kommunen men förlorar sin anställning.
– Väldigt överraskande! Vi kom till dagens förhandling för att sätta ett datum för huvudförhandling när frågan om förlikning kom upp, säger Paul Carlbark. Kommunens första bud var 300 000 kronor.
Därefter följde fler bud för att slutligen landa en halv miljon kronor högre än kommunens grundbud.
– Jag ser det som ett erkännande från kommunen att de gjorde fel även om det inte står något om det i förlikningsavtalet. De var rädda för att förlora om målet gått vidare till huvudförhandling. Kommunen insåg helt enkelt att avskedandet av mig inte hade gått rätt till, säger Paul Carlbark.
Vid första mötet med Höörs utbildningschef Marie Nilsson efter tumultet på skolan erbjöds Paul Carlbark sex månadslöner för att självmant avsluta sin anställning.
– Det var alldeles för lite. Hade de istället tagit mitt motbud så hade de sluppit hela den här processen och sparat skattebetalarnas pengar. Men de var inte intresserade. Det var sex månader eller inget alls.
För Paul Carlbark innebär förlikningen ett efterlängtat avslut men även en känsla av tomhet.
– Det har tärt något oerhört på mig. Det värsta året i mitt liv. Jag har varit så nedtryckt. Jag måste landa nu. Jag har varit så fokuserad på det här i över ett år att jag knappt vet något annat.
Paul Carlbark är mycket nöjd med Sveriges Lärares engagemang.
– Jag är enormt tacksam för Sveriges Lärares stöd och hjälp. Ingen klarar att driva en sådan här process ensam. Det går bara inte. Fackets jurister har varit fantastiska och har tryckt tillbaka kommunens argument och påståenden, med den äran. Allt kommunen hävdat har fallit platt till marken.
Tumultet på skolan och kommunens hantering uppmärksammades brett i tidningar och tv och sociala medier. Många har engagerat sig och kontaktat Paul Carlbark.
– Jag har hela tiden känt ett massivt stöd från omgivningen. Kommunen missbedömde det och trodde nog aldrig att deras hantering skulle få den mediala spridning som den fått. Inte bara i Sverige. Även franska Le Monde har skrivit om händelsen och hur kommunen valde att sparka mig.
Vad blir lärdomarna av det här året?
– Jag hoppas att Höörs kommun lärt sig att de måste stötta sin personal om den blir utsatt för hot och våld. Jag kommer aldrig någonsin att vara rastvakt ensam igen. Händer det något så finns risken att ryktesspridning och smutskastning går igång och då är man skyddslös. Det var en oerhört tråkig läxa.
I kriser prövas vänskap. Så också för Paul Carlbark. Förutom fackförbundets jurister har han haft ett annat stöd.
– Jag gifta mig med min sambo, Åsa, och åka på bröllopsresa i sommar. Hon har varit ett otroligt stöd. Och sen ska jag börja söka jobb. Lärarjobb, men annat också. Kanske kommer jag att skola om mig.
Vi Lärare har sökt Höörs utbildningschef Marie Nilsson. Kommunen har beslutat att inte ge några intervjuer utan hänvisar till ett uttalande på hemsidan.
[Efter publicering av den här artikeln har kommunens uttalande tagits bort från kommunens webbplats /red]
Läraren Paul attackerades av elev – fick själv sparken
Kommunens nya angrepp på avskedade läraren
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.