Ulla Hamilton och Jonas Vlachos.
Till startsidan
Skolsekretessen Det finns sedan länge ett färdigt lagförslag om offentlighetsprincip för friskolor – ett lagförslag som skulle runda problemet med skolsekretessen. Centerpartiet, som från början föreslog en sådan lagstiftning har backat.
Friskolekommittén föreslog offentlighetsprincip för friskolor redan 2013, och på bordet ligger ett färdigt lagförslag, prövat av lagrådet. Ett sådant beslut skulle innebära att lösningen på den sekretess som rör skolstatistik, som Läraren.se skrivit om.
Men Centerpartiet, som motionerade om en sådan offentlighet tillsammans med övriga Alliansen i 2015 års budgetförslag, har backat.
– I dag finns inte offentlighetsprincipen på alla statliga bolag, eftersom det är en komplex lagstiftning, och innebär svåra sekretessprövningar för små huvudmän, säger Fredrik Christensson, partiets skolpolitiska talesperson.
Svängningen skedde, enligt Centerpartiet, efter att Stefan Löfven och V-ledaren Jonas Sjöstedt enades om att begränsa vinster i välfärden.
– Vi hade en överenskommelse med flera partier. Men överenskommelsen bröts när Stefan Löfven skakade hand med Jonas, och då gick vi tillbaka till våra utgångspunkter, kvalitetskrav, transparens och att valfrihet är viktig, säger Fredrik Christensson.
Mellan budgetförslaget och partiets svängning introducerades friskolorna Academedia och Internationella engelska skolan, båda under 2016. Något som enligt Fredrik Christensson inte påverkat partiets åsiktsbyte.
– För min del är utgångspunkten framför allt de mindre aktörerna, hur de skulle klara av hanteringen av offentlighetsprincipen, säger Fredrik Christensson.
Övriga partier i Läraren.se:s undersökning säger ja till offentlighetsprincipen.
Men varken utbildningsminister Anna Ekström (S) eller Fredrik Christensson vill förklara varför Centerpartiet får utslagsrösten.
– Det får du fråga de andra partierna om, säger Fredrik Christensson.
LÄS OCKSÅ: Anna Ekström om akuta lösningen
Friskolornas riksförbund säger också nej till förslaget.
– Vår huvudinvändning mot offentlighetsprincipen är inte att vi har fyra medlemmar som är börsnoterade, och mer om de 530 som inte är det. Offentlighetsprincipen innebär att du måste ha registrering, access och personer som har kompetens att göra sekretessbedömning. Den kompetensen finns inte på små skolor, inte heller ute i kommunerna. De har kommunjurister, säger Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund.
Ulla Hamilton och Jonas Vlachos.
I stället vill hon se en lag som avgör exakt vilka uppgifter som skulle omfattas av offentlighet.
Men Jonas Vlachos, professor vid nationalekonomiska institutionen vid Stockholms universitet, menar att en sådan lösning försvårar bland annat forskningen.
– Hur man tittar på skolor och vad som anses vara viktigt beror på vilka frågeställningar man har, och de frågeställningarna ändras hela tiden. Att då varje gång ta vägen via lagstiftning, och med lobbymotstånd, det verkar vara en klumpig och farlig väg, säger Jonas Vlachos.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Debatt ”Elever som stör ordningen, hotar, misshandlar eller kränker lärare måste möta tydliga följder”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”