
”Vi behöver en nationell strategi där lärarna är med i varje led av utvecklingen och implementeringen”, säger Robin Smith.
”Provplattformen och mobilförbudet är politiska beslut som fattats över huvudet på lärarna”, säger Robin Smith, vice ordförande för Sveriges Lärare.
Sett 25
Sverige står utan digitaliseringsplan och i den nya läroplanen stryks de övergripande målen ner till förmån för restriktiva ämnesplaner. Mobiltelefonerna är utdömda.
Samtidigt ökar den digitala klyftan mellan eleverna.
– Vi behöver en nationell strategi, säger Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare.
SETT-mässan är ett flerpartssamarbete som blandar lärarna med forskarna, försäljarna med myndigheterna.
Bland arrangörerna finns Sveriges Lärare, Skolverket, Swedish Edtech Industry och Internetstiftelsen.
På scenen samlas de svenska, finska och norska lärarfacken tillsammans med Sveriges Skolledare och Internetstiftelsen för att diskutera den senaste ICILS-undersökningen, som visar ökande digitala kunskapsklyftor mellan eleverna.
– Det är väldigt grundläggande kunskaper, både i arbetslivet och för samhället, säger Jaako Salo, chef för utbildningspolicy vid finska lärarfacket OAJ.
Fyra av tio svenska åttondeklassare saknar grundläggande kunskaper i dator- och informationskunnighet och datalogiskt tänkande, visar International Computer and Information Literacy Study (ICILS) där totalt 33 länder deltar.
Lägst är kunskaperna bland elever från socioekonomiskt utsatt bakgrund.
– Vuxenvärlden måste vara mer involverad i barns värld än någonsin tidigare. Det är fackets synpunkt. Vi kan inte ersätta lärare med teknik, säger Robin Smith.
”Vi behöver en nationell strategi där lärarna är med i varje led av utvecklingen och implementeringen”, säger Robin Smith.
Learning designer, vd, affärsutvecklare, styrelseledamot – på SETT-mässan verkar det finnas fler deltagare med tuffa titlar på namnbrickan än vad det finns lärare.
– Techföretagen har fått för stor roll i finska skolor. Vi satsar på hårdvara och mjukvara, samtidigt som resultaten sjunker. Men det är inte där problemet ligger. Vi behöver satsa mer på lärarna, säger Jaako Salo.
– Det krävs en större medvetenhet från samhället som helhet om hur viktig fristående forskning är. Det krävs systematisk forskning om hur vi undervisar barn om det här, säger Thomas Nordgård, norska Utdanningsförbundet.
Skolverkets förslag till digitaliseringsstrategi brändes på bål av skolminister Lotta Edholm (L) 2023. Tunga remissinstanser anklagade den för ovetenskaplighet.
Regeringen säger att barnen ska läsa böcker i stället, och i läroplansutredningen ”Kunskap för alla” står det att digitaliseringen visserligen sker snabbt och att läroplanerna måste uppdateras kontinuerligt, men att skolan ska vara restriktiv med digital teknik.
”Vi som arbetar med digitala verktyg har pratat i tio år om att det behövs balans”, säger läraren Sara Bruun.
Läraren Sara Bruun suckar. Hon är ingen flaggbärare för regeringens, och därmed läroplansutredningens, hållning ”från skärm till pärm”.
Hon kommer precis från ett mycket analogt seminarium om hur läsning förebygger utanförskap, om lässjälvkänsla som väg till integration.
– Orka hålla på ... De digitala verktygen är en tillgång, och de finns där. Elever som har NPF, elever som behöver uppläsning på annat språk – det slår undan benen på dem, säger Sara Bruun.
– Vi som arbetar med digitala verktyg har pratat i tio år om att det behövs balans. Nu har pendeln slagit över. Det behövs både skärm och pärm, säger Sara Bruun.
Från fåtöljen på scenen i stora seminarierummet levererar finska lärarfacket liknande åsikter.
– Den politiska diskussionen är väldigt förenklad. Risken är att vi förbjuder de goda sidorna, säger Jaako Salo.
Och får norskt medhåll.
– Det finns också ett kunskapsglapp mellan politiker. Diskussionen handlar om quick-fixes, telefoner, tid för undervisning. Lärares röster måste höras, säger han.
Vi Lärare fångar Robin Smith efter seminariet.
– Vi behöver en nationell strategi där lärarna är med i varje led av utvecklingen och implementeringen. Provplattformen och mobilförbudet är politiska beslut som fattats över huvudet på lärarna, säger han.
LÄS MER:
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor