
Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges kommuner och regioner.
Tre av Sveriges Lärares ombud i avtalsdelegationen: Krister Lindström i Piteå, Hanna Garberg i Stockholm och Tomas Antonsson på Gotland.
Hök25
Sveriges Lärare förkastade SKR:s och Sobonas slutbud.
”För att avvakta eventuella nya lagar”, enligt SKR.
– Inte alls, menar de ombud i avtalsdelegationen som Vi Lärare talat med.
När det stod klart att Sveriges Lärare förkastat Sveriges kommuner och regioners (SKR:s) och Sobonas slutbud skickade SKR genast ut ett pressmeddelande:
− Det huvudsakliga skälet till att parterna inte kommer överens är en statlig utredning om lärares arbetstider. Det är många olika frågor och villkor som ligger på förhandlingsbordet, men eftersom lagstiftarens process för eventuella regleringar av lärares arbetstid inte är klar behöver vi och Sveriges Lärare avvakta och ta vårt ansvar när vi har förutsättningarna klara för oss, sa Jeanette Hedberg, förhandlingschef Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Vi Lärare har pratat med tre av Sveriges Lärares ombud i avtalsdelegationen. De har en helt annan bild av varför slutbudet förkastades.
– Vi sa nej till ett dåligt slutbud helt enkelt. De har vägrat diskutera vår arbetstid och reglera den i flera år, det är inget nytt eller avhängt eventuell lagstiftning.
– Det är inte Bo Janssons utredning som är huvudskälet till att vi inte är överens, som SKR:s förhandlingschef menar. Om det är deras tolkning är de ingen lyhörd motpart. Då har de glömt yrkanden i tidigare avtalsrörelser och våra kongressbeslut.
– Det tyder däremot på noll insyn eller intresse av lärares arbetssituation. Det är magstarkt att sparka bakut när Janssons utredning blev klar och hävda att lärares arbetsvillkor minsann ska regleras i avtal, inte i lag, för att en månad senare i avtalsrörelsen fullständigt vägra göra just det.
– SKR:s säger att vi gemensamt behöver avvakta och ta vårt ansvar när förutsättningarna för lagstiftningen blir klara. Det behöver vi inte alls. SKR har vetat om vårt yrkande sedan december och haft alla möjligheter att i HÖK25 reglera vår arbetstid.
Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges kommuner och regioner.
– Friskfaktorer är ett skämt i det här avseendet. De vill alltså att lärare ska prata i grupp på APT om konsekvenserna av deras ovilja att reglera vår arbetstid, det är vad friskfaktorerna säger.
– Vi är inte politiker och inte heller medlare mellan kommun och stat. Vi är ett fackförbund och SKR och övriga samhället behöver kanske påminnas om vad vi har för verktyg att tillgå. Men det är svårt att säga vad som motiverar en konfliktåtgärd och det är många parametrar man måste ta hänsyn till.
– Frågan om regleringar är helt avgörande för yrkets framtid. SKR har visat sig vara totalt ointresserade av våra mest grundläggande krav. De gläntar inte ens på dörren.
– Sjukskrivningstalet bland lärare är betydligt högre än bland jämförbara grupper. Kravet på regleringar är basalt och jag är otroligt förvånad att SKR inte tycker att det är rimligt.
– Man måste fråga sig om SKR ens är en möjlig motpart. Sveriges Lärare driver frågan att förstatliga skolan men SKR verkar vilja fortsätta ha ansvaret men utan att tillgodose det mest grundläggande kraven.
De har förefallit helt ointresserade av att diskutera regleringar.
– Om SKR varit villiga att gå fram med Bo Janssons lagförslag i förhandlingarna hade vi med största sannolikhet varit klara nu men de har de inte gjort, utan de har istället förefallit helt ointresserade av att diskutera regleringar.
– De vill prata om ”friskfaktorer”, men vi har redan en arbetsmiljölagstiftning som täcker det som SKR vill se mer av.
– Vi i avtalsdelegationen har en gemensam syn på SKR. Vi litar inte på deras intentioner. Känslan av att de försöker förhala är utbredd. De kan säga att ”visst, det och det kan vi prata om, men inte i år”. De försöker ständigt flytta frågorna till nästa avtalsperiod.
– De kan skylla på inflation, pandemi, kriget i Ukraina… alltid är det något som gör att man inte kan lösa de viktigaste frågorna.
– Att de nu vill avvakta en eventuell lagstiftning utifrån Bo Janssons utredning är en helomvändning jämför med tidigare då de alltid föredragit avtal mellan parterna och det är lätt att tro att det är ännu en förhalningsteknik.
SKR ser inte sitt eget bästa.
– Politikerna skulle sannolikt släppa frågan om lagstiftning om reglerad arbetstid direkt om Sveriges Lärare och SKR löste det i ett kollektivavtal. SKR har som sagt alltid framhållit och värnat den svenska modellen där man löser frågor genom förhandling.
– SKR ser inte sitt eget bästa. Vi vill rädda läraryrkets status och kompetensförsörjningen. Dagens situation gör att allt färre vill bli lärare. SKR hävdar ofta att våra förslag är för dyra men att låta skolan förfalla kommer att innebära mångdubbelt högre kostnader i en snar framtid.
LÄS MER:
Sprickan efter nytt NEJ – nu kallas medlare in
Avtalsstriden: Frågan om regleringar splittrar SKR
Mannerheim: Absurt – det enda lärarna vill är att få tid att göra sitt jobb
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.