Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges kommuner och regioner.
						Till startsidan
					
					
                                Tre av Sveriges Lärares ombud i avtalsdelegationen: Krister Lindström i Piteå, Hanna Garberg i Stockholm och Tomas Antonsson på Gotland.
                        Hök25
                        Sveriges Lärare förkastade SKR:s och Sobonas slutbud.
”För att avvakta eventuella nya lagar”, enligt SKR.
– Inte alls, menar de ombud i avtalsdelegationen som Vi Lärare talat med.
                    
När det stod klart att Sveriges Lärare förkastat Sveriges kommuner och regioners (SKR:s) och Sobonas slutbud skickade SKR genast ut ett pressmeddelande:
− Det huvudsakliga skälet till att parterna inte kommer överens är en statlig utredning om lärares arbetstider. Det är många olika frågor och villkor som ligger på förhandlingsbordet, men eftersom lagstiftarens process för eventuella regleringar av lärares arbetstid inte är klar behöver vi och Sveriges Lärare avvakta och ta vårt ansvar när vi har förutsättningarna klara för oss, sa Jeanette Hedberg, förhandlingschef Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Vi Lärare har pratat med tre av Sveriges Lärares ombud i avtalsdelegationen. De har en helt annan bild av varför slutbudet förkastades.
– Vi sa nej till ett dåligt slutbud helt enkelt. De har vägrat diskutera vår arbetstid och reglera den i flera år, det är inget nytt eller avhängt eventuell lagstiftning.
– Det är inte Bo Janssons utredning som är huvudskälet till att vi inte är överens, som SKR:s förhandlingschef menar. Om det är deras tolkning är de ingen lyhörd motpart. Då har de glömt yrkanden i tidigare avtalsrörelser och våra kongressbeslut.
– Det tyder däremot på noll insyn eller intresse av lärares arbetssituation. Det är magstarkt att sparka bakut när Janssons utredning blev klar och hävda att lärares arbetsvillkor minsann ska regleras i avtal, inte i lag, för att en månad senare i avtalsrörelsen fullständigt vägra göra just det.
– SKR:s säger att vi gemensamt behöver avvakta och ta vårt ansvar när förutsättningarna för lagstiftningen blir klara. Det behöver vi inte alls. SKR har vetat om vårt yrkande sedan december och haft alla möjligheter att i HÖK25 reglera vår arbetstid.
                        Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges kommuner och regioner.
– Friskfaktorer är ett skämt i det här avseendet. De vill alltså att lärare ska prata i grupp på APT om konsekvenserna av deras ovilja att reglera vår arbetstid, det är vad friskfaktorerna säger.
– Vi är inte politiker och inte heller medlare mellan kommun och stat. Vi är ett fackförbund och SKR och övriga samhället behöver kanske påminnas om vad vi har för verktyg att tillgå. Men det är svårt att säga vad som motiverar en konfliktåtgärd och det är många parametrar man måste ta hänsyn till.
– Frågan om regleringar är helt avgörande för yrkets framtid. SKR har visat sig vara totalt ointresserade av våra mest grundläggande krav. De gläntar inte ens på dörren.
– Sjukskrivningstalet bland lärare är betydligt högre än bland jämförbara grupper. Kravet på regleringar är basalt och jag är otroligt förvånad att SKR inte tycker att det är rimligt.
– Man måste fråga sig om SKR ens är en möjlig motpart. Sveriges Lärare driver frågan att förstatliga skolan men SKR verkar vilja fortsätta ha ansvaret men utan att tillgodose det mest grundläggande kraven.
De har förefallit helt ointresserade av att diskutera regleringar.
– Om SKR varit villiga att gå fram med Bo Janssons lagförslag i förhandlingarna hade vi med största sannolikhet varit klara nu men de har de inte gjort, utan de har istället förefallit helt ointresserade av att diskutera regleringar.
– De vill prata om ”friskfaktorer”, men vi har redan en arbetsmiljölagstiftning som täcker det som SKR vill se mer av.
– Vi i avtalsdelegationen har en gemensam syn på SKR. Vi litar inte på deras intentioner. Känslan av att de försöker förhala är utbredd. De kan säga att ”visst, det och det kan vi prata om, men inte i år”. De försöker ständigt flytta frågorna till nästa avtalsperiod.
– De kan skylla på inflation, pandemi, kriget i Ukraina… alltid är det något som gör att man inte kan lösa de viktigaste frågorna.
– Att de nu vill avvakta en eventuell lagstiftning utifrån Bo Janssons utredning är en helomvändning jämfört med tidigare då de alltid föredragit avtal mellan parterna och det är lätt att tro att det är ännu en förhalningsteknik.
SKR ser inte sitt eget bästa.
– Politikerna skulle sannolikt släppa frågan om lagstiftning om reglerad arbetstid direkt om Sveriges Lärare och SKR löste det i ett kollektivavtal. SKR har som sagt alltid framhållit och värnat den svenska modellen där man löser frågor genom förhandling.
– SKR ser inte sitt eget bästa. Vi vill rädda läraryrkets status och kompetensförsörjningen. Dagens situation gör att allt färre vill bli lärare. SKR hävdar ofta att våra förslag är för dyra men att låta skolan förfalla kommer att innebära mångdubbelt högre kostnader i en snar framtid.
LÄS MER:
Sprickan efter nytt NEJ – nu kallas medlare in
Avtalsstriden: Frågan om regleringar splittrar SKR
Mannerheim: Absurt – det enda lärarna vill är att få tid att göra sitt jobb
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”