
Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges kommuner och regioner.
Tre av Sveriges Lärares ombud i avtalsdelegationen: Krister Lindström i Piteå, Hanna Garberg i Stockholm och Tomas Antonsson på Gotland.
Hök25
Sveriges Lärare förkastade SKR:s och Sobonas slutbud.
”För att avvakta eventuella nya lagar”, enligt SKR.
– Inte alls, menar de ombud i avtalsdelegationen som Vi Lärare talat med.
När det stod klart att Sveriges Lärare förkastat Sveriges kommuner och regioners (SKR:s) och Sobonas slutbud skickade SKR genast ut ett pressmeddelande:
− Det huvudsakliga skälet till att parterna inte kommer överens är en statlig utredning om lärares arbetstider. Det är många olika frågor och villkor som ligger på förhandlingsbordet, men eftersom lagstiftarens process för eventuella regleringar av lärares arbetstid inte är klar behöver vi och Sveriges Lärare avvakta och ta vårt ansvar när vi har förutsättningarna klara för oss, sa Jeanette Hedberg, förhandlingschef Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Vi Lärare har pratat med tre av Sveriges Lärares ombud i avtalsdelegationen. De har en helt annan bild av varför slutbudet förkastades.
– Vi sa nej till ett dåligt slutbud helt enkelt. De har vägrat diskutera vår arbetstid och reglera den i flera år, det är inget nytt eller avhängt eventuell lagstiftning.
– Det är inte Bo Janssons utredning som är huvudskälet till att vi inte är överens, som SKR:s förhandlingschef menar. Om det är deras tolkning är de ingen lyhörd motpart. Då har de glömt yrkanden i tidigare avtalsrörelser och våra kongressbeslut.
– Det tyder däremot på noll insyn eller intresse av lärares arbetssituation. Det är magstarkt att sparka bakut när Janssons utredning blev klar och hävda att lärares arbetsvillkor minsann ska regleras i avtal, inte i lag, för att en månad senare i avtalsrörelsen fullständigt vägra göra just det.
– SKR:s säger att vi gemensamt behöver avvakta och ta vårt ansvar när förutsättningarna för lagstiftningen blir klara. Det behöver vi inte alls. SKR har vetat om vårt yrkande sedan december och haft alla möjligheter att i HÖK25 reglera vår arbetstid.
Anna Olskog, Sveriges Lärares ordförande, och Jeanette Hedberg, förhandlingschef på Sveriges kommuner och regioner.
– Friskfaktorer är ett skämt i det här avseendet. De vill alltså att lärare ska prata i grupp på APT om konsekvenserna av deras ovilja att reglera vår arbetstid, det är vad friskfaktorerna säger.
– Vi är inte politiker och inte heller medlare mellan kommun och stat. Vi är ett fackförbund och SKR och övriga samhället behöver kanske påminnas om vad vi har för verktyg att tillgå. Men det är svårt att säga vad som motiverar en konfliktåtgärd och det är många parametrar man måste ta hänsyn till.
– Frågan om regleringar är helt avgörande för yrkets framtid. SKR har visat sig vara totalt ointresserade av våra mest grundläggande krav. De gläntar inte ens på dörren.
– Sjukskrivningstalet bland lärare är betydligt högre än bland jämförbara grupper. Kravet på regleringar är basalt och jag är otroligt förvånad att SKR inte tycker att det är rimligt.
– Man måste fråga sig om SKR ens är en möjlig motpart. Sveriges Lärare driver frågan att förstatliga skolan men SKR verkar vilja fortsätta ha ansvaret men utan att tillgodose det mest grundläggande kraven.
De har förefallit helt ointresserade av att diskutera regleringar.
– Om SKR varit villiga att gå fram med Bo Janssons lagförslag i förhandlingarna hade vi med största sannolikhet varit klara nu men de har de inte gjort, utan de har istället förefallit helt ointresserade av att diskutera regleringar.
– De vill prata om ”friskfaktorer”, men vi har redan en arbetsmiljölagstiftning som täcker det som SKR vill se mer av.
– Vi i avtalsdelegationen har en gemensam syn på SKR. Vi litar inte på deras intentioner. Känslan av att de försöker förhala är utbredd. De kan säga att ”visst, det och det kan vi prata om, men inte i år”. De försöker ständigt flytta frågorna till nästa avtalsperiod.
– De kan skylla på inflation, pandemi, kriget i Ukraina… alltid är det något som gör att man inte kan lösa de viktigaste frågorna.
– Att de nu vill avvakta en eventuell lagstiftning utifrån Bo Janssons utredning är en helomvändning jämfört med tidigare då de alltid föredragit avtal mellan parterna och det är lätt att tro att det är ännu en förhalningsteknik.
SKR ser inte sitt eget bästa.
– Politikerna skulle sannolikt släppa frågan om lagstiftning om reglerad arbetstid direkt om Sveriges Lärare och SKR löste det i ett kollektivavtal. SKR har som sagt alltid framhållit och värnat den svenska modellen där man löser frågor genom förhandling.
– SKR ser inte sitt eget bästa. Vi vill rädda läraryrkets status och kompetensförsörjningen. Dagens situation gör att allt färre vill bli lärare. SKR hävdar ofta att våra förslag är för dyra men att låta skolan förfalla kommer att innebära mångdubbelt högre kostnader i en snar framtid.
LÄS MER:
Sprickan efter nytt NEJ – nu kallas medlare in
Avtalsstriden: Frågan om regleringar splittrar SKR
Mannerheim: Absurt – det enda lärarna vill är att få tid att göra sitt jobb
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”