
”Eleverna har blivit aktivare och umgås mer”, säger läraren Lisa Larsson efter att mobilförbudet infördes på skolan.
Kungshögsskolan i Ljungby har haft ett lyckat mobilfritt år – men fick installera digitala klockor i korridorerna.
Arbetsmiljö
När Ljungby kommun skulle förbjuda mobiler på högstadiet framkom ett problem.
Elever kunde inte klockan. I alla fall analoga klockor.
Nu har skolan installerat digitala klockor i korridorerna.
Sedan ett år tillbaka har Kungshögskolan i Ljungby varit helt mobilfri. De var först ut i kommunen med att införa förbudet även på högstadiet.
Men i förberedelserna till förbudet kom det fram att många elever var oroliga för att missa lektioner eftersom de inte förstod hur klockor med visare fungerar.
– Jag vet inte hur förvånad man ska vara, säger Lisa Larsson, matematiklärare och Sveriges Lärares lokala ombud.
LÄS MER: ”Lärare kan bli lidande av nya forskningstrenden”
Petra Skogsborn, rektor på Kungshögsskolan har förståelse för elevernas oväntade kunskapslucka.
– Det är inte bara ett Kungshögsskoleproblem. Dagens samhälle ser ju ut så att man växer upp mycket mer med digitala klockor. Klockan är digital på dator, mobil och tv, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Istället för en intensivutbildning om kvart över, halv och fem i, installerade skolan istället digitala klockor som komplement intill de analoga.
– Vi har ju klockor överallt, var man än är på skolan. Då kröp det fram att det inte är alla elever som känner sig säkra på den analoga klockan.
– Det hade räckt med att en eller två elever inte kunde den. De digitala väggklockorna finns i förebyggande syfte, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Mobilförbudet på skolan infördes förhållandevis smidigt.
Alla vårdnadshavare informerades om vad som gällde: Alla mobiltelefoner kommer att låsas in på rektorsexpeditionen på morgonen och förvaras där under hela dagen. Blir någon elev påkommen med en telefon kommer den att beslagtas och får bara hämtas ut av vårdnadshavaren – efter skoltid.
– Det fanns några vårdnadshavare som tyckte att det kändes olustigt att inte kunna ha kontakt med sina barn i början men den oron har försvunnit, säger Lisa Larsson.
”Eleverna har blivit aktivare och umgås mer”, säger läraren Lisa Larsson efter att mobilförbudet infördes på skolan.
Förbudet var en utveckling av redan införda restriktioner.
– Tidigare hade vi mobilfria lektioner såvida eleverna inte behövde dem i undervisningen. Alla mobiler lades i en låda när lektionen startade och hämtades när den slutade, säger Lisa Larsson.
Men mellan lektionerna och på rasterna dök eleverna in i sina mobiler och sociala medier.
– Det kunde bli rörigt. Det som idag sägs mellan två personer blev mellan femtio personer på sociala medier. Det har i stort sett upphört nu.
Eleverna har fortsatt tillgång till internet på rasterna men bara via sina datorer, en tillräckligt hög tröskel för att de ska göra annat, har det visat sig.
De fördelar som lyfts fram med mobilförbudet är:
Om ett par år kommer mobilfritt av vara normalläget för alla elever. Att häva mobilförbudet och återgå till hur det var innan är inte aktuellt.
– Nej, idag hälsar eleverna i korridoren, pratar med lärare och umgås. Sociala interaktioner är också något som elever behöver lära sig i skolan, säger Lisa Larsson.
Mindre skärmtid – då slapp eleverna läxor
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.