
”Eleverna har blivit aktivare och umgås mer”, säger läraren Lisa Larsson efter att mobilförbudet infördes på skolan.
Kungshögsskolan i Ljungby har haft ett lyckat mobilfritt år – men fick installera digitala klockor i korridorerna.
Arbetsmiljö
När Ljungby kommun skulle förbjuda mobiler på högstadiet framkom ett problem.
Elever kunde inte klockan. I alla fall analoga klockor.
Nu har skolan installerat digitala klockor i korridorerna.
Sedan ett år tillbaka har Kungshögskolan i Ljungby varit helt mobilfri. De var först ut i kommunen med att införa förbudet även på högstadiet.
Men i förberedelserna till förbudet kom det fram att många elever var oroliga för att missa lektioner eftersom de inte förstod hur klockor med visare fungerar.
– Jag vet inte hur förvånad man ska vara, säger Lisa Larsson, matematiklärare och Sveriges Lärares lokala ombud.
LÄS MER: ”Lärare kan bli lidande av nya forskningstrenden”
Petra Skogsborn, rektor på Kungshögsskolan har förståelse för elevernas oväntade kunskapslucka.
– Det är inte bara ett Kungshögsskoleproblem. Dagens samhälle ser ju ut så att man växer upp mycket mer med digitala klockor. Klockan är digital på dator, mobil och tv, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Istället för en intensivutbildning om kvart över, halv och fem i, installerade skolan istället digitala klockor som komplement intill de analoga.
– Vi har ju klockor överallt, var man än är på skolan. Då kröp det fram att det inte är alla elever som känner sig säkra på den analoga klockan.
– Det hade räckt med att en eller två elever inte kunde den. De digitala väggklockorna finns i förebyggande syfte, säger Petra Skogsborn till Smålänningen.
Mobilförbudet på skolan infördes förhållandevis smidigt.
Alla vårdnadshavare informerades om vad som gällde: Alla mobiltelefoner kommer att låsas in på rektorsexpeditionen på morgonen och förvaras där under hela dagen. Blir någon elev påkommen med en telefon kommer den att beslagtas och får bara hämtas ut av vårdnadshavaren – efter skoltid.
– Det fanns några vårdnadshavare som tyckte att det kändes olustigt att inte kunna ha kontakt med sina barn i början men den oron har försvunnit, säger Lisa Larsson.
”Eleverna har blivit aktivare och umgås mer”, säger läraren Lisa Larsson efter att mobilförbudet infördes på skolan.
Förbudet var en utveckling av redan införda restriktioner.
– Tidigare hade vi mobilfria lektioner såvida eleverna inte behövde dem i undervisningen. Alla mobiler lades i en låda när lektionen startade och hämtades när den slutade, säger Lisa Larsson.
Men mellan lektionerna och på rasterna dök eleverna in i sina mobiler och sociala medier.
– Det kunde bli rörigt. Det som idag sägs mellan två personer blev mellan femtio personer på sociala medier. Det har i stort sett upphört nu.
Eleverna har fortsatt tillgång till internet på rasterna men bara via sina datorer, en tillräckligt hög tröskel för att de ska göra annat, har det visat sig.
De fördelar som lyfts fram med mobilförbudet är:
Om ett par år kommer mobilfritt av vara normalläget för alla elever. Att häva mobilförbudet och återgå till hur det var innan är inte aktuellt.
– Nej, idag hälsar eleverna i korridoren, pratar med lärare och umgås. Sociala interaktioner är också något som elever behöver lära sig i skolan, säger Lisa Larsson.
Mindre skärmtid – då slapp eleverna läxor
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.