Guld – prestigefyllt pris till Vi Lärares redaktion

Malin Thiel, kommunikationschef på Sveriges Lärare, Michael Jonsson, chefredaktör för Vi Lärare, Hampus Jarnlo, redaktör för Ämnesläraren och Johanna Steen, formgivare, jublar över guldet i Swedish Content Awards.

Vi Lärares redaktion hyllas med guld i prestigefyllda Swedish Content Awards – i tyngsta klassen ”Effekt & Engagemang”.
– Helt fantastiskt att vår kvalitetsjournalistik som gör skillnad belönas med den här tunga utmärkelsen, säger chefredaktör Michael Jonsson.

Redaktionen på Vi Lärare, som ges ut av fackförbundet Sveriges Lärare, producerar också specialtidningen Ämnesläraren som i ett stort antal granskningar har uppmärksammat att förskräckande många elever knappt kan skriva för hand. 

Med unika siffror, enkäter, intervjuer med lärare och experter, så har Ämnesläraren kartlagt de djupa bristerna. 

Lärare berättade att ”många elever inte ens kan hålla i en penna”. 

Gensvaret blev enormt. De uppseendeväckande resultaten, att var femte elev inte skriver för hand, citerades i de största medierna i Sverige. I stort sett samtliga stora ledarsidor skrev om problemet, och krävde åtgärder. Och i den samhällsdebatt som följde reagerade politiker av alla färger och krävde en förändring. 

Skolministern agerade

I våras svarade skolminister Lotta Edholm med att riva upp Skolverkets digitaliseringsplan. Hon har också stoppat digitaliseringen av nationella prov på lågstadiet, och vid flera tillfällen sagt att ”man lär sig mer om man skriver för hand”.  

– Det är otroligt roligt att vi får det här erkännandet. Vår granskning av hur eleverna det senaste årtiondet blivit allt sämre på att skriva för hand fick ett enormt genomslag och blev startskottet för en nationell debatt, säger Hampus Jarnlo, editionschef och redaktör för granskningen som också publicerats i flera av Vi Lärares specialtidningar, både i papper och digitalt.

– Granskningen byggde på Ämneslärarens egen enkät, som besvarades av över 2 000 lärare, och är bara ett av flera exempel på hur vi den senaste tiden lyckas driva lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring, säger Hampus Jarnlo.

Sveriges Lärares kommunikationschef Malin Thiel är glad efter utmärkelsen:   

­– Fantastiskt att vinna guld i en viktig kategori som ”Effekt & engagemang”! Och engagemang väcktes ju verkligen genom detta ämne. Viktigt inte bara för vårt förbunds medlemmar utan även för politiker och andra beslutsfattare, vilket gav ringar på vattnet i en vidare och viktig bemärkelse.

Vinnare också i klassen ”Årets Design”

Ämnesläraren tog ytterligare en medalj genom att också placera sig högst i kategorin ”Årets Design” med det handbroderade omslaget ”Slöjden har tappat tråden”, som textilkonstnären Lotta Sjöberg skapat.

Det unika omslaget har tidigare i år vunnit tre guld. Två i Fackförbundspressens Journalistpris, ”Bästa illustration” och ”Bästa omslag”, samt ett internationellt guld i ”World Media Festivals”.

Ämnesläraren är även nominerad i två klasser i Tidskriftspriset som avgörs den 25 oktober, ”Årets Tidskrift Fackpress” och ”Årets omslag”.

Motiveringen till guldet

Juryns motivering till guld i ”Effekt & Engagemang”                       

Guld: ”Hur skriver ni?”, Ahead Publishing, Sveriges Lärare

  • ”Trots många bidrag som nått ut brett och skapat stort engagemang, är det ändå det innehåll som har kunnat nå bortom egna kanaler som står ut. Genom att ta upp ett unikt ämne har man lyft fram andra viktiga aspekter som självkänsla, kreativitet och fördjupat lärande. Stort grattis till “Hur skriver ni?”

Redaktör: Hampus Jarnlo. Reporter: Påhl Ruin. Formgivare: Johanna Steen. Fotograf: Oskar Omne.

LÄS MER: 

Fyra tunga nomineringar till Vi Lärares redaktion

Guldregn över Vi Lärares redaktion

Ämnesläraren prisad i internationell tävling

Guld till podden Förskolan – utsedd till Europas bästa