Enkät: Barns och pedagogers tankar om rörelse

Det är härligt att använda kroppen! Foto: Getty Images
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Läs vad fem barn och sju förskollärare tänker om fysisk aktivitet i förskolan.

Nike, 4 år

”Med kroppen kan man hoppa och springa, och man kan cykla. Jag tycker om att springa, men då hostar jag. Om jag rör mig blir jag stor och stark. Då kan jag bli polis. Då tar man tjuvar.”

Sara Agné, förskollärare i Stockholm

”Använd barnens intressen och var kreativa tillsammans! Förra året arbetade vi i ett projekt om myror och kom då på två rörelselekar tillsammans med barnen: ’Alla myror byter stack’ och ’Myr-kull’. Erbjud även långa dagliga rörelsepass utomhus i varierad och kuperad terräng. Våga uppmuntra till klättring i berg och träd, och följ barnens egna processer i utforskandet av kroppen.”

Frank 3,5 år

”Med kroppen kan man såga och gunga och åka rutschkana i parken. Dra i träd. Få mat i magen och sedan blir man trött.”

Johnny Stenberg, förskollärare i Halmstad

”Mitt bästa rörelsetips när det gäller barn är att som pedagog ge sig hän och delta i barnens lekar. Att i olika tafattlekar vara den trygga men lite ’skrämmande’ vuxna som barnen får bli jagade av eller själv jaga brukar alltid vara något som väcker barnens rörelseglädje.”

Anna Wolkert, förskollärare i Stockholm

”Vi dansar mycket både inne och ute, till musik med olika tempo, modernt och klassiskt. Inne brukar vi sätta på Hopp-hatten och göra rörelserna, barnen älskar när vi hoppar, rullar, ålar med mera tillsammans.”

Victor, 5 år

”Roligast är att springa och man får luft om man går ut. Man får ut allt spring i benen. Man kan göra springlopp och springhopp och springsnurr. Fotboll är också kul för att man kan lura målvakten åt ena hållet och göra mål åt andra hållet.”

Gustav Jonsson, förskollärare i Kalmar

”Vi har många barn på liten yta så de flesta rörelselekar får ske utomhus. Inomhus använder vi oss av Friskis och Svettis rörelsepauser för att skapa rörelse och samtidigt utveckla förmågan till koordination och att följa en instruktion.”

Sally, snart 3 år

”Jag vill dansa nu, jag dansa Elsa! Snälla!” (Hon snurrar runt, runt, och på ett ben) ”Man gör så.” (stampar, sjunger, och skakar på huvudet) Kan man göra något mer med sin kropp? ” Jag trampar, hoppar upp, ner.” Vilken sång gillar du att dansa till? ”Elsa, Pippi.” (gör en kullerbytta)

Brita Marttinen, förskollärare i Göteborg

”Gör som vi: skapa egna QR-koder med bilder som uppmanar till att exempelvis hoppa groda eller använda rockringar. Ordna tipspromenader! Och föregå med gott exempel och visa glädje när du rör på dig.”

Linda Vist, förskollärare i Jönköping

”Grupplekar får fler barn att röra på sig, exempelvis lekar som Farbror Lejon, Gör si och gör så, Under hökens vingar kom och Kom alla mina kycklingar. Grupplekar ger också barnen möjlighet att lära känna varandra mer och stärker gruppkänslan.”

Malte, 4 år

”Kroppen finns för att hålla inne allt blod, med kroppen kan man också spela tennis. Mini-röris är kul också. Och en gång fick vi springa på en bana, då fick man medalj. I guld.”

Marie Johansson, förskollärare i Falkenberg

”Vi är en stressmedveten förskola med en tillåtande miljö och vardag. Barnen bestämmer själva när de vill ut och röra på sig. Vi har yoga och rytmisk rörelseträning där de viktiga grundrörelserna ingår. Vi har studsmatta och bygger hinderbana inne och ute."

LÄS ÄVEN

Lärarlöner 2022: Så mycket tjänar förskollärare där du bor

Knepet för att få högre lön – men systemet tar vårt samvete som gisslan

Högläsning: låt barnen känna längtan

Lyssna på Förskolan här!