
Oscar Mikaelsson.
Idrottsläraren Oscar Mikaelsson blev Årets Peppare på Idrottsgalan och fick ta emot priset av Prins Daniel på nationalarenan i Solna under den tv-sända galan i måndags.
Idrott och hälsa
Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje och öka engagemanget. Det säger idrottsläraren Oscar Mikaelsson, som blev Årets Peppare på Idrottsgalan.
Ett sätt att få in fantasi i idrott och hälsa är när han förvandlas till pirat.
Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Truls Möregårdh var några idrottsstjärnor som klev upp på scenen och tog emot priser på Idrottsgalan. En vinnare var också Oscar Mikaelsson, idrottslärare på Katarina Norra skola i Stockholm. Han fick utmärkelsen Årets Peppare. Prisutdelare var Prins Daniel som ingår i juryn.
”Årets vinnare har en unik förmåga att skapa rörelseglädje genom lek, äventyr och kreativ pedagogik”, lyder en del av motiveringen.
I ett inslag på SVT, som sänder Idrottsgalan, berättar Oscar Mikaelsson att han som barn tyckte att idrottslektionerna var jobbiga. Han kände sig som en klumpig unge.
Han vill inte att dagens elever ska känna så som han gjorde. De ska få uppleva en bra känsla på och efter lektionerna, berättar Oscar Mikaelsson för Ämnesläraren. Han beskriver att idrottsämnet är tvåeggat.
– Det är väldigt uppskattat hos vissa men det är stressande och kan upplevas som pest och pina för andra. De som är aktiva i någon idrott på fritiden gillar ämnet mest. Jag vill göra idrott och hälsa inkluderande för alla.
Du sa i ditt tal på Idrottsgalan att man som pedagog måste våga bjuda på sig själv och tänka annorlunda. Vad kan det innebära?
– Jag tycker att det är roligt att inta olika rollfigurer, klä ut mig och använda fantasi i idrottssalen. Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje och få ökat engagemang. Eleverna ska inte känna att de behöver prestera sport. Det är ingen fara att hoppa över en plint. Man kan tänka att man är på ett piratskepp eller nåt, säger Oscar Mikaelsson.
Han menar att det behöver omdefinieras lite vad ämnet idrott och hälsa ska innebära.
– Sport och elitidrott är inte vad idrott i skolan ska vara. De som söker sig till idrottsprestationer och är inne i den världen får den motivationen och träningen på fritiden. Idrott i skolan ska vara rörelseglädje. Om barnen sedan vill bli idrottare eller inte är upp till dem.
Oscar Mikaelsson tog lärarexamen för 3,5 år sedan, som lärare i fritidshem och lärare i idrott och hälsa. Men han har bara jobbat i ett halvår med att undervisa i idrottsämnet.
Du kom snabbt upp till toppen och blev prisad?
– Ja, verkligen jag lyckades väl träffa rätt och hitta ett upplägg som fungerar bra och som gillades av juryn. Den förra idrottsläraren gick i pension och då fick jag ta över.
Trots att han säger att han ofta själv råkade glömma kläder eller hitta på skador när det var dags för lektioner i idrott och hälsa så valde han den inriktningen i sin utbildning. En förklaring är att han varit aktiv scout och då hittat glädje i friluftsliv och olika lekar i skogen.
– På GIH fick jag också insikt i att man kan göra mycket annorlunda i idrott och hälsa jämfört med vad jag fick uppleva. Då var det mycket prestation, utslagslekar och annat. Jag jobbar mycket med grundformerna, krypa, hoppa, kasta och springa med mina elever som går i ettan och tvåan.
Han delar uppdraget som idrottslärare med att arbeta som lärare i fritidshem.
– Båda delarna är väldigt roliga men det blir stressigt att kombinera. Jag har till exempel ingen ställtid utöver planeringstiden som jag har under skoltiden.
Utmärkelsen Årets Peppare delas ut av Generation Pep. Det är ”en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa”.
Så här lyder hela motiveringen till att idrottsläraren Oscar Mikaelsson blev Årets Peppare på Idrottsgalan 2025:
”Årets vinnare har en unik förmåga att skapa rörelseglädje genom lek, äventyr och kreativ pedagogik. Genom att sätta glädjen i fokus skapar han en trygg miljö där alla barn kan delta och känna sig inkluderade. Hans arbete präglas av ett outtröttligt engagemang och en genuin omtanke som inte bara inspirerar eleverna, utan även kollegor och föräldrar. Stort grattis från oss på Generation Pep!”
Oscar Mikaelsson.
LÄS ÄVEN
Tävlingsmoment i idrotten får elever att dra sig undan
Ny studie: Drastisk försämring av barns motorik
Debatt: Vi idrottslärare blir slängda under bussen
Replik: Vi behöver ta oss ur den onda cirkel vi fastnat i
Idrottslärare har fått nog av forskarnas ensidiga fokus
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Vi lärare debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Vi lärare debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Vi lärare debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Vi lärare debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Vi lärare debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Vi lärare debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.
Vi lärare debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”
Praktiska tips ”Tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.”
Krönika ”Denna dynamik ger alla elever en chans att delta och bidra.”
Vi lärare debatt ”Detta kan vara en hjälp att se på den här svåra balansen på ett annat sätt”
Undervisning Tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svarar.
Reportage Slöjdläraren: Monotont arbete är grunden för mänsklig överlevnad.
Krönika Idrottsläraren: Är idrott och hälsa ett kunskaps- eller rörelseämne?
Lektionstipset Martin Laps om hur musiken lyfter med litteraturens hjälp.
Forskning Forskaren: Får läraren att se nya sidor av sina elever.
Krönika ”Hur kan jag hjälpa eleven att hushålla med sin energi?”
Krönika Redaktören tackar kulturskolan för en oförglömlig eftermiddag
Lärarlegitimation Bildläraren: Jag förstår verkligen de som ger upp.
Forskning Forskaren om hur man får eleverna att våga ge sig hän.
Krönika Slöjdläraren: Höger och vänster hand måste mötas för att lösa en uppgift.
Krönika Slöjdläraren vill backa bandet när det gäller skolans digitalisering.
Stoffträngseln Bildläraren: Vi drog en nitlott.
Digitala verktyg Slöjdläraren: Jag är övertygad om att det gynnar elevernas kreativitet och möjlighet till skapande.
Forskning Forskaren: Svårt för dagens idrottslärare att hitta en balans.
Simundervisning Ny studie visar hur ohållbar situationen är: ”Genuint orättvist”.