Så här prioriterar Sveriges lärare de olika skolfrågorna inför valet 2022.
Till startsidan
Val 2022 Debatten om skolan går på högvarv när valrörelsen 2022 går in i sin mest intensiva fas. Men vad behöver lärarna och vad säger politikerna att de ska göra för din arbetssituation? I vår stora valspecial har vi utgått från vad lärarna själva anser är de viktigaste frågorna för en bättre skola och en bättre arbetsmiljö.
Lönen, resurserna och arbetsbördan. Det är de frågor som hamnar i topp när Kantar Sifo, på uppdrag av Lärarförbundet, i början av året tog tempen på lärarkåren inför det stundande valet.
Här kan du läsa vad respektive yrkesgrupp inom skolan rankar som viktigast – och i en artikelserie tittar vi närmare på fyra av dessa frågor, du hittar dem länkade i botten av denna artikel. Vi har också låtit partierna själva uppge vad de vill göra för att komma till rätta med problemen. På plats två totalt i undersökningen ligger resurser till särskilt stöd.
Så här prioriterar Sveriges lärare de olika skolfrågorna inför valet 2022.
Den frågan rankas högt av grundskollärare i de yngre årskurserna och lärare i fritidshem.
– Vi måste kunna hjälpa varje unge, och det gör vi inte när femton procent går ut nian utan behörighet till gymnasiet. Och då krävs det resurser, dyra saker som politiker helst inte vill att man ska säga, säger Maria Wiman, krönikör för Läraren och lärare i svenska och samhällskunskap.
Bland förskolepersonal hittas lönen och storleken på barngrupperna på topp två viktigaste frågor.
Lärarens och Förskolans krönikör och poddprofil Eva Lindström skriver under på frågan om gruppstorlekarna.
– Jag är inte för ett maxtak på barngrupper, men som situationen ser ut skulle man kunna bestämma hur många barn som är rimligt för varje pedagog. Inte mer än fem barn per vuxen. Färre barn när de är väldigt små, säger hon i vår enkät på föregående sidor.
I den länkade artikelserien berättar flera lärare om hur deras arbetsvardag får svårt att gå ihop på grund av allt från dokumentationstyngden till resursbristen.
– Men det allra viktigaste är att politiker måste börja lyssna på professionen, inte köra över oss, säger Malin Hallgren, lärare i svenska och svenska som andraspråk och textilslöjd, i vår enkät.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.