Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Till startsidan
Utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm kommenterade utredningen om studiero i skolan.
Studiero
Tuffare krav på lärare och rektorers ledarskap och lärarnas undervisning.
Lättare att stänga av elever som inte följer reglerna och stör undervisningen eller som är våldsamma mot andra elever och lärare.
Det är utredaren Happy Hilmarsdottir Arenvalls förslag för ökad trygghet och studiero i skolan.
Vid onsdagens presskonferens fick kommunerna allvarlig kritik för sin hantering av våldet mot lärarna.
Utbildningsminister Johan Pehrson (L) uppmärksammar rapporteringen i bland annat Vi Lärare om att Stockholms stad brister i att anmäla när lärare utsätts för våld av elever.
– Det är rent sagt bedrövligt, jag förväntar mig att Stockholms stad och andra gör mycket bättre insatser på kommunal nivå. Vi ser att lärare inte tas på allvar när de anmäler hot och våld som faktiskt är kriminella handlingar.
– Det är en oacceptabel situation och politiken måste backa lärarna, säger han under pressträffen, då utredningen ”Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan” presenterades.
Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Utredaren och skolledaren Happy Hilmarsdottir Arenvall kommer med både disciplinära åtgärder och förslag om ledarskap för att komma till rätta med det ökande våldet och stöket.
Utredaren vill också att samtliga skolor ska införa skolregler med en tydlig konsekvensplan i stället för ordningsregler, och att förväntansdokument blir obligatoriskt.
Vårdnadshavarnas inflytande ska inskränkas till att handla om åtgärder för elever som behöver, men det är läraren som bestämmer över undervisningen.
Samtidigt föreslår Happy Hilmarsdotter Arenvall ett nationellt kunskapscentrum mot kränkningar och mobbning, dit skolor kan vända sig.
Det kommer också förslag på nationellt frånvaroregister som delar upp frånvaron i giltig och ogiltig.
Utredningen innehåller också ökade krav på ledarskap, både på lärare och rektorer.
– Störningar kan bero på att lärare brister i ledarskap och behöver hjälp och stöd av rektor, säger hon.
Happy Hilmarsdottir Arenvall konstaterar också under presskonferensen att kvalitativ undervisning motiverar elever och minskar stöket.
– Det här är inte att skuldbelägga lärare och rektorer. Vi har också tydliga förväntningar på huvudmän och politiker som måste prata om vilket ledarskap vi vill ha i svensk skola, säger hon.
Anna Olskog.
Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog vill också att lärare ska kunna ägna sig åt god undervisning, som är kärnuppdraget.
– Vi står kvar vid regleringar. När vi får ta yrkesansvar och ägna oss åt undervisning kommer skolan och förskolan bli mycket bättre, det gäller även den här frågan, säger hon.
Hon ser att flera av förslagen ger lärare bättre verktyg, men saknar en viktig del.
– Det jag inte ser eller hör något om är att det inte kommer medel för att vi ska kunna jobba med mindre elevgrupper. Ansvaret skjuts över på läraren och på rektorn och det är bra, men huvudmän och regering måste ha det övergripande ansvaret och måste betala för att få ordning på svensk skola, säger hon.
Sveriges Lärare kommer nu att gå igenom utredningen i sin helhet inför sitt remissvar.
– Vi efterfrågar stärkt trygghet och studiero, det behöver vi för att kunna ta yrkesansvar. Men det behövs mer än bara en utredning, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Utredning: Mer disciplin ska minska skolstöket
Efter krav från Sveriges Lärare: Krismöte om våldet
Skola i kaos: Lärare utbrända av elevstöket
Efter fackets krav: Skolverket ska utreda anmälningar om våld
Lärarkravet på ministern: Allians mot våldet
Våldet mot lärarna – 29 rapporter från 2024
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.