
Anna Olskog i möte om skolvåldet på regeringskansliet.
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, överlämnade lärarnas krav om nationell myndighetsallians till skolminister Lotta Edholm (L) under ett möte på utbildningsdepartementet.
Våld i skolan
Sveriges Lärare kräver en nationell myndighetsallians mot våldet i skolan.
Det framförde förbundsordföranden Anna Olskog under ett möte med skolminister Lotta Edholm (L), där även Sveriges Skolledare och Kommunal deltog.
Rapporteringen om våldet som drabbar lärare fick Lotta Edholm att kalla Sveriges Lärare, Sveriges Skolledare och Kommunal till möte.
Lärarna tog med sig kravet på en nationell myndighetsallians mot våldet, först publicerat på Aftonbladet debatt.
Förslaget innebär att Skolverket får i uppdrag att samla Arbetsmiljöverket, Polisen, Socialstyrelsen, Folkhälsomyndigheten (FHM), Skolinspektionen, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), arbetsgivarorganisationerna SKR och Almega utbildning, samt fackförbunden Sveriges Lärare, Sveriges Skolledare och Kommunal.
Anna Olskog vill vara tydlig: onsdagens möte handlade inte om stöket eller om skolattacker. Utan våldet mot lärarna.
– Våldet får aldrig någonsin bli ett normaltillstånd – det finns inte ord för hur allvarligt det är. Vi Lärare visar en samlad bild som gäller för hela landet, att det pågår både på förskolor och skolor. Vi kan inte vänta på utredningar, nu är det upp till regeringen att skyndsamt ge uppdraget till Skolverket om att samla myndigheterna i en myndighetsallians, säger Anna Olskog.
i debattartikeln skriver du att våldet mot lärarna inte får reduceras till en kulturfråga. Vad menar du då?
– Det som jag hör Johan Pehrson säga när jag pratar bristen på kollegor är att skolan måste tillbaka till grunderna, och när jag talar om underfinansiering pratar Lotta Edholm om att det är en kulturfråga. Våra mest angelägna frågor kan inte reduceras till detta. Vi är underbemannade och nedskärningarna drabbar oss stenhårt, det går inte att prata om kultur, säger Anna Olskog.
Sveriges Lärare vill också att akutskolorna övergår i statligt ansvar, som en sista utväg för de elever som inte fungerar i den vanliga skolan.
Men också förutsättningar för lärare att göra sitt jobb.
Där ingår konkreta krav som maxtak för barn- och elevgrupper, reglerad tid för för- och efterarbete, samt en likvärdig elevhälsa och att barn som behöver stöd får det i tid.
Anna Olskog skriver också i debattartikeln att arbetsgivarna måste bli mer medvetna om problemet med hot och våld, och vidta åtgärder.
Här finns det ju redan lagstiftning och föreskrifter om åtgärder. Vad vill du säga till huvudmän och rektorer?
– Förskolans och skolans problem är inte avsaknad av lagar utan tillräckliga resurser. Lagar är till för att följas och när det inte görs så får vi problem. Därför var det så bra att alla tre fackförbunden samlades, och gav en samstämmig bild, säger Anna Olskog.
Skolminister Lotta Edholm säger till Vi Lärare att regeringen varit i kontakt med Arbetsmiljöverket, som ska se om informationen som finns om anmälningar kring hot och våld behöver förtydligas.
– Det ska vara så enkelt som möjligt att anmäla, säger hon.
Lotta Edholm vill se en kulturförändring i skolan.
– Vi måste få till en kulturförändring där man alltid anmäler hot och våld till polis, socialtjänst och Arbetsmiljöverket, när det ska göras. Precis som man gör på andra arbetsplatser. Vi har sett alldeles för många exempel där lärare och annan skolpersonal inte blir tagna på allvar när de anmäler allvarliga händelser, som hot och våld, skriver Lotta Edholm i ett svar på sms.
Anna Olskog är tydlig.
– Skolan måste få kosta pengar.
Anna Olskog i möte om skolvåldet på regeringskansliet.
LÄS ÄVEN:
Stödet mot hot och våld – så bidrog lärarna
Nya siffror: Våld mot lärare ökar bland yngsta barnen
Våldsam sexåring – lärare fick bära skyddskläder
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.