
Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm kommenterade utredningen om studiero i skolan.
Studiero
Regeringen är oroad över stöket i skolan. Nu föreslås tydligare disciplinära åtgärder.
– Vi tror väldigt mycket att det här handlar om att införa ett auktoritativt ledarskap, säger utredaren Happy Hilmarsdottir Arenvall.
– För många som befinner sig i skolans värld har hot och våld blivit en vardag som man aldrig skulle acceptera på någon annan arbetsplats. Det är för att tala klarspråk rent ut sagt fruktansvärt, säger utbildningsminister Johan Pehrson (L) på en pressträff.
Enligt regeringen går utvecklingen i skolan åt fel håll, med mer stök och otrygghet och fler hot- och våldsincidenter. Den trenden måste brytas, förklarade skolminister Lotta Edholm när utredningen tillsattes i november 2023.
Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall föreslår nu skärpta disciplinära åtgärder.
– Vi tror väldigt mycket att det här handlar om att införa ett auktoritativt ledarskap, där rektorer och lärare har eget mandat att besluta om åtgärder, säger hon.
Regeringens särskilda utredare Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Rektorer ska få ansvar för att upprätthålla trygghet och studiero, vilket ska skrivas in i skollagen. De ska regelbundet röra sig ute i korridorer och exempelvis se till att elever kommer i tid till lektionerna.
– Men framför allt ska de göra lektionsbesök för att själva se till att det här tydliga förhållningssättet upprätthålls på skolan.
Utredaren föreslår också att alla skolor ska införa skolregler, i stället för dagens ordningsregler. De ska bestämmas och förankras av rektor. Det kan handla om att våld och hot inte accepteras och att elever ska ha ett vårdat språkbruk.
Kopplat till reglerna ska det finnas en konsekvensplan.
– Kommer du upprepade gånger för sent eller stör lektioner ska det införas tydliga konsekvenser. Men det kan också vara att eleven behöver mer stöd och då behöver rektor utreda det, säger Happy Hilmarsdottir Arenvall.
Det ska också bli enklare att skicka ut elever som stör, och att omplacera eller stänga av elever. Till exempel ska man kunna placera en elev till akutskola i åtta veckor, i stället för dagens fyra.
Sedan utredningen tillsattes har hot och våld i skolan återkommande seglat upp i debatten.
Arbetsmiljöverket pekade i höstas på att arbetsplatsolyckor i skolan, kopplade till våld och hot, ökat med 20 procent under tioårsperioden 2013– 2023. Anmälningarna ökade med hela 150 procent. I den stora majoriteten fall är det en elev som hotat eller varit våldsam, och någon i personalen som utsatts – ofta en elevassistent.
Många av anmälningarna gäller incidenter i låg- och mellanstadiet, rapporterade SVT nyligen. Ofta handlar det om elever som behövt stöd, tappat kontrollen och blivit utåtagerande.
LÄS MER:
”Nya lagen gör ingen skillnad för lärare”
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.