
Det är ett mycket tufft läge på många förskolor och skolor, säger Anna-Mia Nilsson som är förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån
Anna-Mia Nilsson, förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån
Nedskärningar
I början på höstterminen ringde medlemmar till Sveriges Lärares expedition i Göteborg och grät.
– Det är ett mycket tufft läge på många förskolor och skolor, säger Anna-Mia Nilsson som är förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg.
Hon sitter i styrelsen för Sveriges Lärare i Göteborg, är även förhandlingsombud och beskriver en lärarvardag som kantas av besparingar och nedskärningar.
– Det har under lång tid sparats på Göteborgs förskolor och skolor som i dag är kraftigt underfinansierade. Politikerna kallar det visserligen inte för nedskärningar utan för ramanpassning, anpassning till budget eller liknande. Ibland säger man till och med att man satsar. Men det är bara en lek med ord.
– När det inte kompenseras för högre kostnader och andra ökade utgifter innebär det nedskärningar. Vi lärare och förskollärare ser konkret i vår vardag hur det blir allt färre resurser. Många har en väldigt tuff arbetsmiljö och svårt att utföra sitt uppdrag.
Anna-Mia Nilsson säger att gymnasieskolan i Göteborg har varit underfinansierad under många år.
– Det gör att besparingarna slår extra hårt där. I våras kom det besked om att antalet tjänster i grundskolan ska minskas med cirka 500, till exempel visstidsanställda, elevassistenter och annan kringpersonal samt stödresurser.
Vad leder det till?
– Sämre kvalitet i undervisningen plus att lärarnas arbetsbelastning ökar. Det blir större klasser och mer undervisningstid. I samband med terminsstarten för några veckor sedan ringde förtvivlade lärare till vårt kansli och grät för att man inte får ihop sin yrkesvardag. Och då har terminen precis startat.
Det är ett mycket tufft läge på många förskolor och skolor, säger Anna-Mia Nilsson som är förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån
– Prognosen för nästa år är att grundskolan i Göteborg kommer att gå med en miljard kronor i underskott. Jag får ont i magen när jag tänker på vad som kan vänta.
Och när det gäller förskolan?
– Även där sparas det. För några år sedan var andelen förskollärare i de kommunala förskolorna 43 procent. I maj i år hade andelen minskat till 36 procent. Och då ska vi komma ihåg att det är ett genomsnitt.
Leder nedskärningarna till att förskollärare sägs upp?
– Ännu har det inte skett. Förskollärare erbjuds placering på en annan förskola. En del säger då upp sig med resultat att andelen förskollärare minskar ytterligare.
– I stället för förskollärare anställs barnskötare eller så kallade förskoleassistenter. Det sistnämnda är en grupp som nästan helt saknar utbildning för att arbeta med barn.
I fjol var två av tre barngrupper i Göteborgs förskolor för stora i förhållande till Skolverkets rekommendation.
– De stora barngrupperna bidrar till att det är en mycket tuff arbetsmiljö på många förskolor vilket, förutom sämre kvalitet i undervisningen och verksamheten, även har lett till att personalens sjuktal ökar och då från redan mycket höga nivåer.
– Vi ser också hur förskollärare lämnar yrket för att inte bli sjuka. Det är oroväckande för framtiden.
Ingrid Andreae (S), ordförande i förskolenämnden och ledamot av kommunstyrelsen i Göteborg:
– Vi gjorde i år en historisk stor uppräkning på välfärdsnämnderna. Förskolan fick dessutom höjt kommunbidrag på 60 miljonerr.
– Tyvärr är det ändå tufft för en del förskolor. Vår uppfattning är att vi inte ska spara på förskolorna. Om det varit tufft i år, så blir det ännu tuffare 2024.
Fakta Göteborg |
Antal invånare: 596 841. |
Kommunalskatt: 21,12. |
Behörighet till gymnasiet (avgångsbetyg åk 9 år 2022): 82,7 %. |
Andel med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne (grundskolan läsåret 2022/2023, heltidstjänster): 71,7 %. |
Elever per lärare i grundskolan 2022/2023: 12. |
Elever åk 7–9 per syv: 1 947,3. |
Andel med förskollärarlegitimation (heltidstjänster) år 2022: 36 %. |
Antal barn i förskolan per förskollärarlegitimation (heltidstjänster): 13,3. |
Uppgifterna avser kommunen som geografiskt område. Källa: Skolverket och SCB. |
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor