Det är ett mycket tufft läge på många förskolor och skolor, säger Anna-Mia Nilsson som är förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån
Till startsidan
Anna-Mia Nilsson, förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån
Nedskärningar
I början på höstterminen ringde medlemmar till Sveriges Lärares expedition i Göteborg och grät.
– Det är ett mycket tufft läge på många förskolor och skolor, säger Anna-Mia Nilsson som är förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg.
Hon sitter i styrelsen för Sveriges Lärare i Göteborg, är även förhandlingsombud och beskriver en lärarvardag som kantas av besparingar och nedskärningar.
– Det har under lång tid sparats på Göteborgs förskolor och skolor som i dag är kraftigt underfinansierade. Politikerna kallar det visserligen inte för nedskärningar utan för ramanpassning, anpassning till budget eller liknande. Ibland säger man till och med att man satsar. Men det är bara en lek med ord.
– När det inte kompenseras för högre kostnader och andra ökade utgifter innebär det nedskärningar. Vi lärare och förskollärare ser konkret i vår vardag hur det blir allt färre resurser. Många har en väldigt tuff arbetsmiljö och svårt att utföra sitt uppdrag.
Anna-Mia Nilsson säger att gymnasieskolan i Göteborg har varit underfinansierad under många år.
– Det gör att besparingarna slår extra hårt där. I våras kom det besked om att antalet tjänster i grundskolan ska minskas med cirka 500, till exempel visstidsanställda, elevassistenter och annan kringpersonal samt stödresurser.
Vad leder det till?
– Sämre kvalitet i undervisningen plus att lärarnas arbetsbelastning ökar. Det blir större klasser och mer undervisningstid. I samband med terminsstarten för några veckor sedan ringde förtvivlade lärare till vårt kansli och grät för att man inte får ihop sin yrkesvardag. Och då har terminen precis startat.
Det är ett mycket tufft läge på många förskolor och skolor, säger Anna-Mia Nilsson som är förskollärare och huvudskyddsombud i Göteborg. Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån
– Prognosen för nästa år är att grundskolan i Göteborg kommer att gå med en miljard kronor i underskott. Jag får ont i magen när jag tänker på vad som kan vänta.
Och när det gäller förskolan?
– Även där sparas det. För några år sedan var andelen förskollärare i de kommunala förskolorna 43 procent. I maj i år hade andelen minskat till 36 procent. Och då ska vi komma ihåg att det är ett genomsnitt.
Leder nedskärningarna till att förskollärare sägs upp?
– Ännu har det inte skett. Förskollärare erbjuds placering på en annan förskola. En del säger då upp sig med resultat att andelen förskollärare minskar ytterligare.
– I stället för förskollärare anställs barnskötare eller så kallade förskoleassistenter. Det sistnämnda är en grupp som nästan helt saknar utbildning för att arbeta med barn.
I fjol var två av tre barngrupper i Göteborgs förskolor för stora i förhållande till Skolverkets rekommendation.
– De stora barngrupperna bidrar till att det är en mycket tuff arbetsmiljö på många förskolor vilket, förutom sämre kvalitet i undervisningen och verksamheten, även har lett till att personalens sjuktal ökar och då från redan mycket höga nivåer.
– Vi ser också hur förskollärare lämnar yrket för att inte bli sjuka. Det är oroväckande för framtiden.
Ingrid Andreae (S), ordförande i förskolenämnden och ledamot av kommunstyrelsen i Göteborg:
– Vi gjorde i år en historisk stor uppräkning på välfärdsnämnderna. Förskolan fick dessutom höjt kommunbidrag på 60 miljonerr.
– Tyvärr är det ändå tufft för en del förskolor. Vår uppfattning är att vi inte ska spara på förskolorna. Om det varit tufft i år, så blir det ännu tuffare 2024.
| Fakta Göteborg |
| Antal invånare: 596 841. |
| Kommunalskatt: 21,12. |
| Behörighet till gymnasiet (avgångsbetyg åk 9 år 2022): 82,7 %. |
| Andel med lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne (grundskolan läsåret 2022/2023, heltidstjänster): 71,7 %. |
| Elever per lärare i grundskolan 2022/2023: 12. |
| Elever åk 7–9 per syv: 1 947,3. |
| Andel med förskollärarlegitimation (heltidstjänster) år 2022: 36 %. |
| Antal barn i förskolan per förskollärarlegitimation (heltidstjänster): 13,3. |
| Uppgifterna avser kommunen som geografiskt område. Källa: Skolverket och SCB. |
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.