Experten: Så måste skolan anpassa sig efter nyanlända elever

Ukrainska flyktingar tas emot av volontärer i Karlskrona, torsdagen den 10 mars. Foto: Johan Nilsson/TT.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

De första ukrainska eleverna är på plats i sina nya, svenska skolor. Och fler väntas. Så hur gör man som lärare när det saknas både tid för förberedelser och studiehandledare i modersmål? Hülya Basaran, lärare och projektledare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) ger sina bästa tips.

LÄS ÄVEN: Ska dela på 16 lärare – i hela Sverige

På Arbetsförmedlingens databas Platsbanken finns flera annonser ute från skolor. De söker lärare i ukrainska som modersmål och studiehandledare som pratar språket.

Ännu vet varken Migrationsverket eller Skolverket hur många elever som kommer att hitta sin nya vardag i svenska klassrum, men flyktingarna runt om Europa räknas i miljontal. Och många har barn.

Så säger experten om förberedelseklass

En av de första frågorna för huvudmän och skolor är om de ukrainska eleverna ska gå i små klasser eller placeras med sina svenska klasskompisar på en gång.

– Olika kommuner gör olika, skolorna gör olika. Ibland slussas eleverna ut direkt. Men det är inte den rumsliga placeringen som avgör skolframgång utan det är undervisningen. Det är viktigt att kunna möta elevernas behov i klassrummet. Och det är svårare i en klass med 25 elever som har kemi eller biologi, säger Hülya Basaran, legitimerad lärare i svenska som andraspråk och projektledare vid NC, Stockholms universitet.

Själv tog hon emot elever från Syrien i sitt klassrum under flyktingvågen 2015.

Bilderna från Ukraina väcker minnen.

Så kan skolan bygga vidare

– Jag har blivit väldigt berörd. Det är jobbigt för barnen att bryta upp från något som fungerar, skolan, vänner. När de kommer till Sverige är det viktigt att de känner att de kan och att de har värdefulla kunskaper med sig som skolan tar till vara och bygger vidare på, säger hon.

I Sverige finns 16 lärare i ukrainska som modersmål och 189 lärare i ryska.

Knappast den mängd som kommer att krävas för att stötta de elever som kommer.

– Det är tyvärr så att modersmålets status inte är så hög. Det är inte prioriterat av alla kommuner och det finns inte alltid lärare som kan undervisa, säger Hülya Basaran.

Nyanlända tillhör den grupp elever som har svårast att komma in på gymnasiet. Vad kan svenska skolan göra åt det?

– Man behöver se över skolans organisation. Ofta bestämmer man sig för något och så får eleverna anpassa sig. Visst kan man kan slussa ut eleverna utan förberedelseklass, men då ska det vara elevernas förutsättningar och behov som ligger till grund för beslutet.

Det betyder studiehandledare

Det finns fördelar med att vara i en egen klass som nyanländ och fokusera på vardagsspråket, och slussas ut successivt i de ämnen där eleverna kan lyckas i ordinarie klass, säger hon.

Studiehandledning på modersmål kan vara vägen in.

– Man kan använda modersmål för att förstå svenska skolan, lära sig ämnet, men också för att visa sina kunskaper. De kommer inte som tomma blad, men tittar man på vad de kan bara i svenska så blir det bara fokus på vad de inte kan. Det blir en bro in i skolan, säger Hülya Basaran.

Experten: "Så kan du ta emot nyanlända elever”

Hülya Basaran, Nationellt Centrum för andraspråk, delar sina tips: 

  • Rektorn har ansvar för att det görs en kartläggning av elevens skolbakgrund och att det finns studiehandledare. Men som lärare kan du med små medel göra så att eleven känner sig inkluderad och välkommen.
  • Studiehandledare på modersmål gör att eleven känner sig trygg och kan använda sitt eget språk för kunskapsinhämtning och för att ta sig in i den svenska skolan.
  • Det är viktigt att eleven känner sig välkommen. Förbered klassen på hur de kan hjälpa till, hur de kan bemöta någon som är ny.
  • Visa dig intresserad av elevens språk, kanske kan du lära dig några fraser när du välkomnar eleven. 
  • Se till att eleven har en bänk och lite material i grundläggande svenska som eleverna kan jobba med.
  • Låt eleven delta i ordinarie undervisning så gott det går, så att de inte känner sig isolerade.
  • Undersök om någon som kan språket kan vara till hjälp. Kan eleven engelska eller något annat språk du kan ta hjälp av?
  • Skolverket och Nationellt centrum för andraspråk har stödmaterial.

LÄS ÄVEN: 

Fångade i kriget: Lärarnas vädjan inifrån Ukraina

Fackliga kravet: ”Uteslut dem”

Därför hoppas Övertorneå på elever från Ukraina