Från vänster: Tavrichesk district, det populära köpcentret Fábrika och Cherson. Foto: Privat
Till startsidan
Internationellt Irina gråter ilsket och hjälplöst över skolorna som bombas till smulor. Lilia skickar bilder från sin källare där hon gömmer sig med 16 andra. Båda är ukrainska lärare mitt i den ryska attacken.
Irina är engelsklärare och bor på landsbygden utanför Kherson, Ukraina. Staden som står under hård attack från Ryssland.
Skolan i hennes by står kvar fortfarande. Den lokala försvarsgruppen har satt upp hinder för stridsfordonen. Några dagar tidigare stod striderna ett tiotal kilometer bort. Avståndet har fördubblats. Men skolorna är stängda. Målen som först var militära har blivit civila, säger hon. Kyrkor. Köpcenter.
Från vänster: Tavrichesk district, det populära köpcentret Fábrika och Cherson. Foto: Privat
– Mina elever är hemma med sina föräldrar. Alla gömmer sig. Vi har stängt skolan i två veckor. Men jag vet inte, jag är inte säker på att vi kommer att kunna lämna våra hem och börja igen. Skolor har förstörts i städerna. Jag vet inte hur jag ska hjälpa mitt land. Och jag älskar mitt land så mycket.
Hon gråter högljutt.
– Jag är lärare och jag säger till mina elever att de inte får ljuga. Att de ska kommunicera och samarbeta. Vad ska jag säga till dem nu, när de har sett hur världen fungerar? Att vi inte kan försvara dem? Inget händer, säger hon.
Irina är skarpt kritisk mot världssamfundet.
– Jag vill att fler ska förstå att det inte bara är ett krig i Ukraina. Det här är ett krig som berör hela världen. Ett krig som Ryssland startat. Men pengar betyder allt och folkets liv betyder inget. Om alla förtjänar säkerhet, var är Nato-trupperna?
Lilia bor inne i Kherson. För en dryg vecka sedan var hon på jobbet, där hon utbildar lärarstudenter. Nu gömmer hon sig tillsammans sina barn, grannar och kollegor. De är 17 personer i det lilla utrymmet.
Bomberna har fallit under natten.
Det finns ingen väg ut.
– Hela staden är omringad av fienden. Järnvägsvagnarna som ska föra ut människor har skickats till Lviv och Kiev, som ligger på gränsen. Ingen bryr sig om mindre städer och byar, säger hon.
Lilia har skrivit till Röda korset och bett om hjälp att ta sig därifrån. Det officiella svaret är att organisationen tyvärr inte kan bidra.
Barnen sover i källaren. Foto: Privat
Via Messenger kan Läraren följa med in i skyddsrummet. Varenda kvadratdecimeter är täckt med dynor och madrasser. Invånarna ligger nedbäddade, i täckjackor. Det är vinter.
Lilia skickar bilder och filmer. På avenyn där de brukar promenera rullar ryska stridsvagnar. Demolerade byggnader, hylsor från pansarskott på vägen. Men också ukrainska civilister som tar tillbaka sin flagga från de ryska soldaterna. De gör inte motstånd.
Jag har kontaktat mina ryska vänner. Men jag kallade Putin för nazist, och de säger att jag kommer att bli straffad.
Hon vill visa att det handlar om människor av kött och blod där i källaren.
De har vatten, en mikrovågsugn. Och en ikon.
– Vi ber hela tiden, säger hon.
En pojke i Spindelmannenjacka ler in i hennes mobilkamera.
– Jag har kontaktat mina ryska vänner. Men jag kallade Putin för nazist, och de säger att jag kommer att bli straffad, säger hon.
Irina, som gömmer sig i sin by på landsbygden, har en son i säkerhet utomlands. Men den andre befinner sig i Odessa.
– De dödar oss. De dödar oss för att vi vill ha frihet. För att vi vill vara självständiga.
Lilia fortsätter skicka bilder från sin sönderbombade stad. Hon vill världen ska veta vad som händer.
Hon skriver: ”Tack för att ni lyssnar. Nu kontaktar jag Oprah Winfrey”.
Fotnot: Irina och Lilia heter egentligen något annat. Av säkerhetsskäl är de anonymiserade i denna text.
Källa: Utrikespolitiska institutet.
LÄS ÄVEN:
Så svarar du på krigsfrågorna - med hjälp av armén
Experter: Så pratar du med eleverna om kriget i Ukraina
Undervisar källkritik med dessa metoder – praktiskt och effektivt
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”