
Göteborgs universitet har flest kurser som inte håller måttet.
Lärarutbildning En av tre ämneslärarstudenter hoppar av under första läsåret. Fyra av tio ämneslärarutbildningar får underkänt. Samtidigt är behovet av utbildade lärare större än någonsin. Något måste göras för att vända trenden.
Gävle har flest avhopp från ämneslärarprogrammet. Häften slutar första året.
Läraren listar var studenterna på lärarutbildningarna hoppar av mest och minst samt på vilka orter lärarutbildningarna inte håller måttet.
Lärosäte |
Utbildning |
Avhopp, procent |
Högskolan i Gävle |
Ämneslärare, gymnasiet |
56 |
Linköpings universitet |
Förskollärare |
50 |
Karlstads universitet |
Ämneslärare, gymnasiet |
44 |
Södertörns högskola |
Förskoleklass, 1-3 |
43 |
Högskolan Dalarna |
Ämneslärare, gymnasiet |
43 |
Mittuniversitetet |
Ämneslärare, gymnasiet |
41 |
Högskolan i Gävle |
Ämneslärare, gymnasiet |
38 |
Linnéuniversitetet |
Ämneslärare, gymnasiet |
38 |
Lunds universitet |
Ämneslärare |
38 |
Mälardalens högskola |
Ämneslärare, gymnasiet |
38 |
Södertörns högskola |
Ämneslärare, gymnasiet |
37 |
Göteborgs universitet |
Ämneslärare, 7-9 |
37 |
Högskolan Väst |
Ämneslärare |
36 |
Högskolan Kristianstad |
Ämneslärare, 7-9 |
35 |
Södertörns högskola |
Grundlärare |
35 |
Källa: UKÄ, avser tidiga avhopp, de två första terminerna. Nybörjare 2016-2018.
Lärosäte |
Utbildning |
Avhopp, procent |
Linnéuniversitetet |
Yrkeslärare |
7 |
Göteborgs universitet |
Yrkeslärare |
9 |
Stockholms universitet |
Yrkeslärare |
9 |
Södertörns högskola |
Förskollärare |
9 |
Högskolan Kristianstad |
Yrkeslärare |
10 |
Linnéuniversitetet |
Fritidshem |
10 |
Linköpings universitet |
Fritidshem |
10 |
Linköpings universitet |
Grundlärare, 4-6 |
10 |
Linnéuniversitetet |
Förskola, 1-3 |
11 |
KTH |
Ämneslärare |
12 |
Malmö universitet |
Fritidshem |
12 |
GIH |
Ämneslärare, gymnasiet |
12 |
Mittuniversitetet |
Förskollärare |
12 |
Stockholms universitet |
Förskola, 1-3 |
12 |
Karlstads universitet |
Förskollärare |
13 |
Källa: UKÄ, avser tidiga avhopp, de två första terminerna. Nybörjare 2016-2018.
Göteborgs universitet har flest kurser som inte håller måttet.
Ifrågasatt kvalitet:
Lärosäte |
Antal utbildningar |
Göteborgs universitet |
8 |
Högskolan Kristianstad |
6 |
Högskolan Dalarna |
4 |
Luleå tekniska universitet |
4 |
Högskolan Väst |
3 |
Malmö universitet |
3 |
Uppsala universitet |
3 |
Lunds universitet |
3 |
Högskolan i Jönköping |
2* |
Södertörns högskola |
2 |
Linnéuniversitetet |
2 |
Karlstads universitet |
2 |
Stockholms universitet |
2 |
Linköpings universitet |
1 |
Örebro universitet |
1 |
Mälardalens högskola |
1 |
Umeå universitet |
1 |
Högskolan i Gävle |
1 |
Stockholms konstnärliga högskola |
1 |
Högskolan i Borås |
1 |
*(varav en prövning av examenstillstånd)
Källa: UKÄ, avser granskningar av ämneslärarutbildning 2020 och yrkeslärarexamen 2021.
Indraget examenstillstånd:
Högskolan i Borås |
Grundlärarutbildning, fritidshem |
Högskolan Dalarna |
Förskollärarexamen |
Källa: UKÄ, avser indragningar 2021.
LÄS ÄVEN
”Svårt men skitskoj” – allt om första året på lärarutbildningen
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”
Digitala nationella prov Har lagt två veckors arbetstid på att hantera en plattform som brustit flera gånger.
Debatt Pedagogikprofessorn har intervjuat lärare – varnar för detaljstyrning av skolan.
Digitala nationella prov Drar i nödbromsen – beskedet till skolorna idag: ”Så ska ni göra istället.”
Arbetsbelastning Riksdagspartierna om sin syn på nya utredningen: ”Misstag ta bort usken”.
Politik Regeringen ålägger Stadskontoret att gå igenom skolmyndigheternas uppgifter och ansvarsfördelning.
Debatt SPSM svarar på Filippa Mannerheims krönika om obs-klasser.
Debatt Så drabbas lärare och elever av Magnus Henreksons betygsförslag, skriver Patrik Andersson.
Debatt ”Undervisning där kartläggning av elevernas kunskaper är en beståndsdel ger läraren stabila underlag inför den viktiga betygsättningen”
Debatt ”Negativa reaktionen är lika väntad som deras argument är haltande” skriver Christian Liljeros.
Nedskärningar Avslutar förstelärartjänster: ”Respektlöst”
Debatt Svarar på kritiken mot kognitionsvetenskapen: ”Många lärare efterfrågar förändring”
Krönika ”SKR och alla andra ifrågasättare därute – vår arbetstid måste skyndsamt regleras. Helst i förrgår.”
Arbetsbelastning Förslagen om tuffa regleringar hyllas av Sveriges Lärare.
Arbetsbelastning Färre lektioner, tid till för- och efterarbete och mindre administration för lärare – om regeringens utredare får som han vill.
Arbetsbelastning Här är några av de viktigaste förslagen i Bo Janssons utredning.
Våld i skolan Lärarens oro efter att undervisningen på Risbergska är igång – ingen riskbedömning är gjord.
Arbetsbelastning Sveriges Lärares ombudsman Jens Ranta tipsar.
Arbetsbelastning För enkelt att sjukanmäla – då får lärarna agera bromskloss.
Debatt Skarp kritik mot hyllade betygsförslag: ”Oerhört komplicerat och onödigt krångligt”
Debatt ”Inkluderingsideologin avfärdar majoriteten av eleverna”, skriver läraren Therese Rosengren.
Hot och våld ”Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen” säger läraren till Vi Lärare.
Läsning ”Vi kommer att få läsande elever på lågstadiet” säger läsprofessorn Linda Fälth
Krönika ”L:s hjälpklasser får inte bli en slaskhink för de skoltrötta”, skriver Maria Wiman.
Lärarutbildning 39 procent på grundlärarprogrammet tar ingen examen – bristande kunskaper ligger bakom, enligt Riksrevisionen.
Krönika ”Ett stödsystem ska hjälpa eleverna, inte systematiskt förtrycka dem.”
Kursplaner Regeringens utredare lämnade på onsdagen över sina förslag om nya läroplaner.
Kursplaner Stora förändringar för skolan: ”Nya angreppssätt kräver utrymme, resurser och tid.”
Digitala nationella prov Rektorn väljer att kopiera upp reservprovet: ”Vi tänker inte chansa”.