Göteborgs universitet har flest kurser som inte håller måttet.
Till startsidan
Lärarutbildning En av tre ämneslärarstudenter hoppar av under första läsåret. Fyra av tio ämneslärarutbildningar får underkänt. Samtidigt är behovet av utbildade lärare större än någonsin. Något måste göras för att vända trenden.
Gävle har flest avhopp från ämneslärarprogrammet. Häften slutar första året.
Läraren listar var studenterna på lärarutbildningarna hoppar av mest och minst samt på vilka orter lärarutbildningarna inte håller måttet.
|
Lärosäte |
Utbildning |
Avhopp, procent |
|
Högskolan i Gävle |
Ämneslärare, gymnasiet |
56 |
|
Linköpings universitet |
Förskollärare |
50 |
|
Karlstads universitet |
Ämneslärare, gymnasiet |
44 |
|
Södertörns högskola |
Förskoleklass, 1-3 |
43 |
|
Högskolan Dalarna |
Ämneslärare, gymnasiet |
43 |
|
Mittuniversitetet |
Ämneslärare, gymnasiet |
41 |
|
Högskolan i Gävle |
Ämneslärare, gymnasiet |
38 |
|
Linnéuniversitetet |
Ämneslärare, gymnasiet |
38 |
|
Lunds universitet |
Ämneslärare |
38 |
|
Mälardalens högskola |
Ämneslärare, gymnasiet |
38 |
|
Södertörns högskola |
Ämneslärare, gymnasiet |
37 |
|
Göteborgs universitet |
Ämneslärare, 7-9 |
37 |
|
Högskolan Väst |
Ämneslärare |
36 |
|
Högskolan Kristianstad |
Ämneslärare, 7-9 |
35 |
|
Södertörns högskola |
Grundlärare |
35 |
Källa: UKÄ, avser tidiga avhopp, de två första terminerna. Nybörjare 2016-2018.
|
Lärosäte |
Utbildning |
Avhopp, procent |
|
Linnéuniversitetet |
Yrkeslärare |
7 |
|
Göteborgs universitet |
Yrkeslärare |
9 |
|
Stockholms universitet |
Yrkeslärare |
9 |
|
Södertörns högskola |
Förskollärare |
9 |
|
Högskolan Kristianstad |
Yrkeslärare |
10 |
|
Linnéuniversitetet |
Fritidshem |
10 |
|
Linköpings universitet |
Fritidshem |
10 |
|
Linköpings universitet |
Grundlärare, 4-6 |
10 |
|
Linnéuniversitetet |
Förskola, 1-3 |
11 |
|
KTH |
Ämneslärare |
12 |
|
Malmö universitet |
Fritidshem |
12 |
|
GIH |
Ämneslärare, gymnasiet |
12 |
|
Mittuniversitetet |
Förskollärare |
12 |
|
Stockholms universitet |
Förskola, 1-3 |
12 |
|
Karlstads universitet |
Förskollärare |
13 |
Källa: UKÄ, avser tidiga avhopp, de två första terminerna. Nybörjare 2016-2018.
Göteborgs universitet har flest kurser som inte håller måttet.
Ifrågasatt kvalitet:
|
Lärosäte |
Antal utbildningar |
|
Göteborgs universitet |
8 |
|
Högskolan Kristianstad |
6 |
|
Högskolan Dalarna |
4 |
|
Luleå tekniska universitet |
4 |
|
Högskolan Väst |
3 |
|
Malmö universitet |
3 |
|
Uppsala universitet |
3 |
|
Lunds universitet |
3 |
|
Högskolan i Jönköping |
2* |
|
Södertörns högskola |
2 |
|
Linnéuniversitetet |
2 |
|
Karlstads universitet |
2 |
|
Stockholms universitet |
2 |
|
Linköpings universitet |
1 |
|
Örebro universitet |
1 |
|
Mälardalens högskola |
1 |
|
Umeå universitet |
1 |
|
Högskolan i Gävle |
1 |
|
Stockholms konstnärliga högskola |
1 |
|
Högskolan i Borås |
1 |
*(varav en prövning av examenstillstånd)
Källa: UKÄ, avser granskningar av ämneslärarutbildning 2020 och yrkeslärarexamen 2021.
Indraget examenstillstånd:
|
Högskolan i Borås |
Grundlärarutbildning, fritidshem |
|
Högskolan Dalarna |
Förskollärarexamen |
Källa: UKÄ, avser indragningar 2021.
LÄS ÄVEN
”Svårt men skitskoj” – allt om första året på lärarutbildningen
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.