![](/contentassets/b1019a32752644e0b5eec3f4ef91fddd/sa-manga-tar-examen.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Så många börjar – så få tar examen. Skillnaden mellan antalet studenter som börjar lärarutbildningarna och hur många som tar examen är stor. Källa: UKÄ
Lärarutbildning
Sveriges skolor skriker efter utbildade lärare.
Samtidigt är avhoppen stora från lärarutbildningarna. I Stockholm tar i bästa fall bara var fjärde student examen på ämneslärarutbildningen.
Så många som fyra av tio ämneslärarutbildningar får dessutom underkänt.
Sveriges skolor skriker efter behöriga lärare. Enligt Skolverkets senaste prognos behövs det 188 500 nyutexaminerade lärare och förskollärare fram till 2033.
Något som lärarutbildningarna inte kommer att klara att leverera. Verket räknar med att det kommer att fattas
45 000 lärare 2033.
I bästa fall.
Utbildningen ska andas stolthet över läraryrket från dag ett.
Avhoppen är nämligen stora bland de fyra olika lärarutbildningarna som funnits sedan 2011.
Per Kornhall.
Statistik från UKÄ, Universitetskanslersämbetet, visar att:
Men statistik om tidiga avhopp – över 50 procent på vissa lärosäten– pekar mot att examensfrekvensen kommer att vara låg när statistiken offentliggörs.
Det bekräftas av intern statistik på Stockholms universitet, Sveriges största ämneslärarutbildning. Där räknar man med att – i bästa fall – en av fyra ämneslärarstudenter tar examen.
Så här kommenterar prorektor Clas Hättestrand de många avhoppen:
– Den utbildning som ofta pekas ut som den med störst problem, ämneslärarutbildningen, har en klart otillfredsställande genomströmning. Endast 20 till 25 procent av dem som börjar en sådan utbildning på Stockholms universitet tar till slut ut en examen. Samtidigt ska man notera att det inte är en låg siffra om man jämför med många generella kandidatprogram, till exempel inom kulturvetenskap, geografi och biologi, som har ungefär samma examensfrekvens, skriver Clas Hättestrand på Stockholms universitets hemsida.
Så många börjar – så få tar examen. Skillnaden mellan antalet studenter som börjar lärarutbildningarna och hur många som tar examen är stor. Källa: UKÄ
Även om massavhoppen från ämneslärarutbildningen ligger i nivå med kandidaternas är de mångdubbelt fler i jämförelse med många yrkesutbildningar.
Bland läkarstudenterna tar exempelvis 85 procent en examen.
Därför bör lärarutbildningarna snegla mot läkarna, tycker Per Kornhall, skoldebattör och tidigare undervisningsråd vid Skolverket.
– Det handlar om att skapa en stark identitet för lärarutbildningen och samla dem under ett paraply som har stark koppling till professionen. När man börjar en lärarutbildning ska man antas till en utbildning som andas stolthet över läraryrket dag ett. Inte känna sig som att man blir utkastad bland en mängd institutioner som mest undervisar en för att de ska få in pengar. Lärarutbildningen måste byggas mer som jurist-, läkar- och journalistutbildningarna med en stark identitet och koppling till undervisningens verklighet, säger Per Kornhall.
Fler studenter tar examen på linjer med högt söktryck,
undantaget arkitektutbildningen.
Examensfrekvens |
|
Utbildning |
Examen, proc |
Barnmorska |
92 |
Läkare |
85 |
Psykolog |
75 |
Sjuksköterska |
75 |
Tandläkare |
75 |
Specialpedagog |
73 |
Förskollärare |
72 |
Socionom |
72 |
Jurist |
71 |
Speciallärare |
69 |
Yrkeslärare |
63 |
Lärarexamen (började före 2011) |
57 |
Grundlärare |
55 |
Folkhögskolelärare |
51 |
Arkitekt |
48 |
Källa: UKÄ/SCB:2020. Avser examen senast tre år efter stipulerad/normal studietid.
Söktryck på olika utbildningar |
||
Utbildning |
HT 2011 |
HT 2020 |
Ämneslärare |
1,1 |
1,2 |
Speciallärare |
1,1 |
1,3 |
Grundlärare |
1,1 |
1,4 |
Förskollärare |
1,5 |
1,3 |
Yrkeslärare |
1 |
1,5 |
Civilingenjör |
1,3 |
1,5 |
Sjuksköterska |
2,5 |
2,5 |
Barnmorska |
3,4 |
3,8 |
Tandläkare |
3,8 |
3,6 |
Arkitekt |
5,2 |
5,9 |
Läkare |
5,8 |
6,7 |
Avser antal behöriga förstahandssökande i förhållande till antagna.
Källa: Riksrevisionen, 2021.
LÄS ÄVEN
”Svårt men skitskoj” – allt om första året på lärarutbildningen
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.