
Peter Honeth lämnar över utredningen till Johan Perhson och Lotta Edholm.
Peter Honeths utredning för utveckling av lärarutbildningarna föreslår krav på C-betyg i svenska, precis som Vi Lärare tidigare avslöjat.
Lärarutbildning
Krav på minst C i svenska för den som vill bli lärare i framtiden.
Det föreslår en utredning som presenterades för regeringen idag.
– Man kan inte fungera bra som lärare utan att kunna språket, säger utredaren Peter Honeth.
Skärpta antagningskrav för lärarutbildningarna kommer enligt utredningen att innebära minskade avhopp från utbildningen och förhöjd status för läraryrket.
– Det är vår uppfattning att lärarutbildningen är för mycket av ett sistahandsval, för det är lätt att komma in. Men det ska inte vara ett sistahandsval, det ska vara ett förstahandsval, säger Peter Honeth.
Sveriges Lärare anser att mycket av det som presenterades idag ligger i linje med flera av de krav som förbundet drivit.
– Den här förändringen som utredningen föreslår är en viktig pusselbit. Det är mycket som måste genomföras för att lärares villkor och förutsättningar ska kunna förbättras och vårt yrke bli attraktivt, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Sveriges Lärare välkomnar inriktningen på lärarutbildningsutredningens förslag.
– Förslagen är i hög grad i linje med vad förbundet efterfrågat. Det gäller bland annat förslagen om höjda behörighetskrav för att komma in på lärar- och - och förskollärarutbildningarna, säger Anna Olskog.
Utredningen föreslår att det ställs krav på minst C i svenska från gymnasiet för att komma in på grund- och ämneslärarutbildningarna.
För förskollärarutbildningen föreslås minst D i svenska.
– Vi hade gärna sett ett krav på C även där men utredaren för fram bra argument så vi accepterar det, säger Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter.
C i svenska kommer att slå hårt mot antalet nybörjarstudenter. För vissa lärosäten når 70 procent av studenterna inte C i svenska idag, som Vi Lärare kunde avslöja tidigare. För att kompensera det förväntade tappet av sökande föreslås att de som inte når upp till kraven ska kunna komplettera sina betyg under en halv till en termins extra studier på komvux eller på universitet.
LÄS ÄVEN: Så många lärarstudenter kan stoppas – i egna ämnet
Totalt räknar utredaren med att antalet antagna studenter därmed minskar med 27 och 35 procent. De högre kraven kommer, enligt utredningen, samtidigt att medföra att färre hoppar av utbildningen varför tappet av färdigutbildade lärare beräknas till 2 000–3 000 per år.
– Vi kommer nu att analysera utredningens förslag och konsekvensutredning inför vårt kommande remissvar. Inte minst behöver vi fundera över konsekvenserna av skärpta behörighetskrav och hur de kommer påverka lärosätena och studentvolymerna under kommande år. Att genomförandet sker på ett ansvarsfullt sätt är en nyckelfråga för oss, säger Anna Olskog.
Peter Honeth lämnar över utredningen till Johan Perhson och Lotta Edholm.
En farhåga under utredningens gång har varit att lärosätena skulle skära ned på utbildningarna för att spara pengar.
Utredaren Peter Honeth underströk vikten av att detta inte sker utan att resurserna istället används för att höja kvaliteten på utbildningarna.
– Resurser som frigörs genom färre studenter ska vara kvar hos lärosätena, anser Peter Honeth.
Anna Olskog delar den uppfattningen.
– Det är positivt att utredningen lyfter behovet av stärkt finansiering av den hittills så underfinansierade lärarutbildningen och samtidigt möjliggöra kvalitetshöjningar i form av bland annat mer lärarledd undervisningstid och bättre VFU. Utan en hållbar och långsiktig finansiering riskerar utredningsförslagen bara att bli ännu ett ”slag i luften”.
Sveriges Lärarstudenters ordförande går längre.
– Det är helt fantastiskt. Det innebär att det procentuellt blir mer resurser, säger Adam Kedert.
– Vi hade gärna sett att utredningen föreslagit mer samordning av lärosätenas utbildningar. Det fanns med men vi tycker att man ska koncentrera vissa typer av utbildningar till färre lärosäten för att höja kvaliteten.
Utredningen föreslår även att lärarutbildningarna ska bli mer skolnära och att de mest teoretiska och abstrakta delarna inom till exempel inlärningsteorier tas bort och att istället evidensbaserade undervisningsmetoder och kognitiv inlärning betonas och att kognitionsvetenskap tydligare ska ingå i examensmålen.
– Vi är positiva till förslagen om förändringar i innehållet i utbildningarna med fokus på bland annat mer praktisk metodik, mer fokus på kunskaper om läs- och skrivinlärning samt en förändrad och tydligare nationell styrning av utbildningarna, säger Anna Olskog.
LÄS MER:
Lärarna utbildas för att stötta särskilt begåvade elever
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.