Podcast: Lär dig äga ditt klassrum

Så stärker du ditt klassrumsledarskap! Lärarstudentpoddens programledare Emma Olsson (mitten) pratar med lärarna Olle Linton och Jonas Nilsson om metoder för att upprätta goda relationer till eleverna.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

I senaste avsnittet av Lärarstudentpodden ger experternas sina bästa tips på hur man stärker sitt ledarskap i klassrummet.

Hur hanterar man stöket i skolan, kan man vara blyg som lärare och hur möblerar man i klassrummet? Jonas Nilsson, högstadielärare i Uppsala, som nyligen skrivit en handbok i just klassrumsledarskap, delar i podden med sig av sina erfarenheter, tabbar och tips tillsammans med Olle Linton, gymnasielärare i Stockholm.

Är Sveriges lärare dåliga på att ta ledarskapet i klassrummet?

– Lärare är duktiga på att leda men det saknas en samsyn ute på skolorna hur man ska agera i olika situationer. Stabilitet saknas. Det behövs ett riktmärke. En samsyn är en framgångsfaktor, säger Jonas Nilsson.

Så hur sammanfattar man de egenskaper som krävs av en lärare för att vara en bra ledare?

– Tydlighet, ärlighet och att man är inlyssnande. Eleverna känner direkt om man inte är ärlig. Det funkar inte att fejka i ett klassrum, säger Olle Linton.

Lyssna på Lärarstudentpodden här!

LÄS ÄVEN

Deras framgångsrecept: Tydlighet och empati
Fem råd: Stärk ditt klassrumsledarskap
Här är tipsen du inte fick på lärarutbildningen