
Att stryka eleverna medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för Linn Borneskog.
Linn Borneskog är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
Lärarpriser
Årets vinnare av Pennsvärdet beskrivs som engagerad, inspirerande och en förebild.
– Hon är perfekto, säger en elev.
Linn Borneskog, pristagaren själv, tror sig veta varför.
Linn Borneskog, förstelärare i årskurs 4–6 på Värner Rydénskolan i Rosengård Malmö är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
Enligt juryn som utsett henne får hon eleverna att utveckla språk- och kunskapsfärdigheter ”som få andra och genom det ger hon unga människor djupare förståelse, handlingskraft och bildning att ta med sig i livet.”
Och hon gör det med litteratur som hennes elever sannolikt inte skulle ha tagit del av utan henne.
– Litteraturen är viktig. Vi behöver ta ansvar för det kompensatoriska uppdraget. Att mina elever får samma referensramar som elever från andra områden och städer kommer de ha nytta av längre fram i livet.
Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta”, till exempel.
– I andra skolor tar det kanske fem veckor att läsa den men här tar det en halv termin eller mer. Det får inte vara ett argument för att låta eleverna läsa lättare texter eller sådant de själva väljer.
Att stryka eleverna medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för Linn Borneskog.
Linn litar på sina elevers förmågor och har högt ställda förväntningar på dem utifrån varje elevs unika förutsättningar. Att stryka medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för henne.
– Att läsa mycket är viktigt för att öva upp läshastigheten men allt behöver inte vara lättläst. Att läsa fyra sidor i ”Bröderna Lejonhjärta” och sedan diskutera olika aspekter på det man läst är med minst lika viktigt. Jag ser fram emot Skolverkets läslistor.
Men det var en kollega som nominerade henne, inte förtjusta elever, och just Linns kollegialitet är något som juryn tagit fasta på. ”Hon är en inspirationskälla för sina kollegor, och bidrar genom sitt engagemang, sin nyfikenhet och sin övertygelse om varje elevs möjligheter till en utvecklad undervisning på skolan.”
– Jag tror att jag vet vem det var… Jag tror att det kan hänga ihop med att jag delar med mig av mina erfarenheter både formellt och informellt, alltså som förstelärare men även i lärarrummet eller i korridorerna.
Verner Rydénskolan har gjort det möjligt.
– Här finns en struktur som gör att man orkar. Ett öppet klimat, en systematik, uppföljningar… arbetslaget är jättebra.
Läraren Ulrica prisas för sitt arbete i utsatta områden
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.