Att stryka eleverna medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för Linn Borneskog.
						Till startsidan
					
					
                                Linn Borneskog är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
                        Lärarpriser
                        Årets vinnare av Pennsvärdet beskrivs som engagerad, inspirerande och en förebild.
– Hon är perfekto, säger en elev.
Linn Borneskog, pristagaren själv, tror sig veta varför.
                    
Linn Borneskog, förstelärare i årskurs 4–6 på Värner Rydénskolan i Rosengård Malmö är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
Enligt juryn som utsett henne får hon eleverna att utveckla språk- och kunskapsfärdigheter ”som få andra och genom det ger hon unga människor djupare förståelse, handlingskraft och bildning att ta med sig i livet.”
Och hon gör det med litteratur som hennes elever sannolikt inte skulle ha tagit del av utan henne.
– Litteraturen är viktig. Vi behöver ta ansvar för det kompensatoriska uppdraget. Att mina elever får samma referensramar som elever från andra områden och städer kommer de ha nytta av längre fram i livet.
Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta”, till exempel.
– I andra skolor tar det kanske fem veckor att läsa den men här tar det en halv termin eller mer. Det får inte vara ett argument för att låta eleverna läsa lättare texter eller sådant de själva väljer.
                        Att stryka eleverna medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för Linn Borneskog.
Linn litar på sina elevers förmågor och har högt ställda förväntningar på dem utifrån varje elevs unika förutsättningar. Att stryka medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för henne.
– Att läsa mycket är viktigt för att öva upp läshastigheten men allt behöver inte vara lättläst. Att läsa fyra sidor i ”Bröderna Lejonhjärta” och sedan diskutera olika aspekter på det man läst är med minst lika viktigt. Jag ser fram emot Skolverkets läslistor.
Men det var en kollega som nominerade henne, inte förtjusta elever, och just Linns kollegialitet är något som juryn tagit fasta på. ”Hon är en inspirationskälla för sina kollegor, och bidrar genom sitt engagemang, sin nyfikenhet och sin övertygelse om varje elevs möjligheter till en utvecklad undervisning på skolan.”
– Jag tror att jag vet vem det var… Jag tror att det kan hänga ihop med att jag delar med mig av mina erfarenheter både formellt och informellt, alltså som förstelärare men även i lärarrummet eller i korridorerna.
Verner Rydénskolan har gjort det möjligt.
– Här finns en struktur som gör att man orkar. Ett öppet klimat, en systematik, uppföljningar… arbetslaget är jättebra.
Läraren Ulrica prisas för sitt arbete i utsatta områden
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”