
Att stryka eleverna medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för Linn Borneskog.
Linn Borneskog är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
Lärarpriser
Årets vinnare av Pennsvärdet beskrivs som engagerad, inspirerande och en förebild.
– Hon är perfekto, säger en elev.
Linn Borneskog, pristagaren själv, tror sig veta varför.
Linn Borneskog, förstelärare i årskurs 4–6 på Värner Rydénskolan i Rosengård Malmö är årets vinnare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
Enligt juryn som utsett henne får hon eleverna att utveckla språk- och kunskapsfärdigheter ”som få andra och genom det ger hon unga människor djupare förståelse, handlingskraft och bildning att ta med sig i livet.”
Och hon gör det med litteratur som hennes elever sannolikt inte skulle ha tagit del av utan henne.
– Litteraturen är viktig. Vi behöver ta ansvar för det kompensatoriska uppdraget. Att mina elever får samma referensramar som elever från andra områden och städer kommer de ha nytta av längre fram i livet.
Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta”, till exempel.
– I andra skolor tar det kanske fem veckor att läsa den men här tar det en halv termin eller mer. Det får inte vara ett argument för att låta eleverna läsa lättare texter eller sådant de själva väljer.
Att stryka eleverna medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för Linn Borneskog.
Linn litar på sina elevers förmågor och har högt ställda förväntningar på dem utifrån varje elevs unika förutsättningar. Att stryka medhårs och låta dem bläddra i vilka böcker som helst ligger inte för henne.
– Att läsa mycket är viktigt för att öva upp läshastigheten men allt behöver inte vara lättläst. Att läsa fyra sidor i ”Bröderna Lejonhjärta” och sedan diskutera olika aspekter på det man läst är med minst lika viktigt. Jag ser fram emot Skolverkets läslistor.
Men det var en kollega som nominerade henne, inte förtjusta elever, och just Linns kollegialitet är något som juryn tagit fasta på. ”Hon är en inspirationskälla för sina kollegor, och bidrar genom sitt engagemang, sin nyfikenhet och sin övertygelse om varje elevs möjligheter till en utvecklad undervisning på skolan.”
– Jag tror att jag vet vem det var… Jag tror att det kan hänga ihop med att jag delar med mig av mina erfarenheter både formellt och informellt, alltså som förstelärare men även i lärarrummet eller i korridorerna.
Verner Rydénskolan har gjort det möjligt.
– Här finns en struktur som gör att man orkar. Ett öppet klimat, en systematik, uppföljningar… arbetslaget är jättebra.
Läraren Ulrica prisas för sitt arbete i utsatta områden
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.