5 lärare: Så tycker vi en bra lärare ska vara

Lärare från Luleå till Lund om när de senast kände sig riktigt bra på sitt jobb.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Lärare startar nytt läsråd för unga

Vad är en bra lärare, och när var du en riktigt bra lärare senast? Lärarpanelen svarar!

Ulrika Sellin Levander, 46

Högstadielärare på Kråkbergsskolan i Södra Sunderbyn, Luleå:

Svar: En bra lärare tar vara på sina elevers engagemang, tar vara på elevernas förmågor och jobbar med alternativa uppgifter och lösningar om det behövs. En bra lärare ser alla elever som de individer de är, och med olika sätt att lära och leva, upptäcka och vara.

– När jag kände att jag hade en hel klass med mig som verkligen ville arbeta kände jag mig som en bra lärare. De var inspirerade av upplägget av ämnet och av uppgifterna jag gav dem. De bjöd in mig i sina funderingar, tankar och visade att de litade på mig och mitt kunnande. Det var en härlig känsla.


Marie Österlind, 57

Grundskollärare på Häggviks­skolan i Sollentuna:

Svar: En bra lärare engagerar, stödjer, är berömmande och personlig samt skapar trygghet. Jag är en bra lärare varje gång jag inte underskattar barnens förmåga att njuta av utmaningar och viljan att hitta svaren och lösningen själva.


Joakim Albertsson, 47

Speciallärare på Almåsgymnasiet, Borås, gymnasiesärskolans individuella program:

Svar: En bra lärare ser varje elev där den är och anpassar undervisningen utifrån elevens förutsättningar och behov. Min förhoppning är att jag alltid är en bra lärare.


Linda Sippmanne, 46

Grundskollärare på Norrbackaskolan i Visby:

Svar: En bra lärare motiverar, engagerar och inspirerar. Jag strävar hela tiden efter att utveckla mitt ledarskap. Jag älskar mitt yrke och lägger ner mycket engagemang och tid. Jag kände i dag att jag genom mitt rollspel kunde få mina elever nyfikna, intresserade och sugna på att lära sig mera. Då kände jag mig bra!


Pär Forén, 45

Gymnasielärare på Katedralskolan i Lund:

Svar: En bra lärare lyckas engagera eleverna och ge dem oväntade aha-upplevelser. I bästa fall lyckas vi göra dem ”omedvetet” rustade för kommande utmaningar på universitet, jobbet eller i livet i stort, så att de någon gång i framtiden kommer att sända en tacksam tanke till sin gamla lärare. Därmed vet jag inte när jag var en riktigt bra lärare senast, men jag hoppas att någon av mina elever kommer att berätta det om några år.