
”Jag önskar ibland att jag kunde dela på mig”, säger högstadieläraren Anna Niklasson.
I läraren Anna Niklassons klass kan så många som 12 av 25 elever vara i behov av olika typer av anpassningar. Hon känner stor frustration över att inte hinna med alla elever.
Inkludering
Under en del av hennes lektioner ska nästan hälften av eleverna ha olika anpassningar.
– Som lärare känner jag ofta att jag inte kan ge eleverna det som de har rätt till, vilket är mycket stressande, säger högstadieläraren Anna Niklasson.
Hon arbetar som lärare i SO och bild på Torpaskolans högstadium i östra Göteborg, och berättar om en pressad lärarvardag med återkommande frustation över att inte riktigt hinna med.
– Vi är många lärare som känner en konstant hög samvetsstress, säger Anna Niklasson.
För henne är det framför allt i SO-ämnena som stora skillnader i elevernas kunskapsnivåer leder till extra utmaningar.
– Jag kan i samma klass ha elever som är högpresterande och mycket goda läsare, elever som fortfarande inte fullt ut har knäckt läskoden och elever som är inskrivna i anpassad grundskola men går i vanlig klass.
– I en grupp på 25 elever kan det vara upp till 10–12 som ska ha olika typer av anpassningar, vilket tar oerhört mycket tid. Det gör också att jag får svårt att hinna med övriga elever. I ämnet bild är det dock lite lättare.
Vad är det för anpassningar?
– En del elever behöver jag sitta bredvid för att de över huvud taget ska komma igång under lektionerna. Andra ska ha lättare läromedel. De som har svårt att läsa och skriva behöver kanske ha inlästa texter och genomföra prov och förhör muntligt trots att det egentligen ska ske skriftligt.
”Jag önskar ibland att jag kunde dela på mig”, säger högstadieläraren Anna Niklasson.
Hur gör du då?
– Jag ger dem samma prov som övriga elever. De elever som inte vill eller kan lämna skriftliga svar får lämna muntliga till mig efter lektionen.
Har du tid till det?
– Nej, men jag får ta mig den tiden. Något annat blir lidande, ofta planeringstiden.
– Andra elever kan ha svårt att diskutera i helklass och då får jag diskutera med dem enskilt. En del ska ha material på annat språk än svenska. Nyanlända kan kanske varken svenska eller engelska. För att kunna kommunicera med dem brukar jag använda Googles översättningsverktyg.
Fungerar det?
– Man får försöka göra det bästa av situationen. Jag brukar ge dem uppgifter som de kan arbeta enskilt med. Jag har ju även andra elever att ta hänsyn till.
– Ytterligare några elever behöver dubbla böcker.
Vadå dubbla böcker?
– De glömmer att ta med sig böckerna. Därför behöver de ha exemplar både i skolan och i hemmet.
Hur mår du?
– Jag är ofta stressad och känner att jag inte kan ge eleverna den utbildning som de har rätt till. Jag önskar ibland att jag kunde dela på mig.
Anna Niklasson berättar om kollegor som har slutat på grund av arbetsförhållandena.
– Jag har själv funderat på att göra det. Det känns ibland som det bara är jobb, jobb, jobb. Dagar, kvällar och helger. Det var inte riktigt detta jag utbildade mig för.
Anna Niklasson känner stor frustration över att inte hinna med alla elever.
Hur länge har du arbetat som lärare?
– I drygt tio år. Under den tiden tycker jag att det successivt har blivit värre. Jag har till exempel aldrig tidigare varit med om så mycket krav på anpassningar som under de senaste tre åren. De ökar konstant.
Vad beror det på?
– Förutom bättre kunskaper om diagnoser och barns olika behov, känns det som att föräldrarnas krav hela tiden ökar.
Vad bör man göra?
– Sätta in stöd tidigt. Mycket handlar om läsning och skrivning. Kan man inte läsa och skriva när man börjar sjuan blir det svårt att klara skolan. Samtidigt kan svaga läsare med hjälp av intensivträning komma i kapp relativt bra. Men det kräver så klart resurser.
Hur märker du av nedskärningarna inom skolan?
– På många olika sätt. Ett tydligt exempel: När elever som av olika anledningar inte klarar av att vara i ett traditionellt klassrum inte får stöd och hjälp på annat håll, blir de kvar i klassrummet. Det leder till problem för den enskilde eleven, men även för övriga i klassen.
– Nedskärningarna märks också genom att vi tvingas till en mängd och återkommande ”brandkårsutryckningar”, vilket ofta inte är det bästa sättet att lösa problem.
”Resultaten av inkluderingen visar – det är dags att tänka om”
”Det finns en gräns för hur mycket stöd en lärare kan ge”
Elever som får stöd – stor skillnad mellan kommuner
Finska modellen: Här får var fjärde elev särskilt stöd
Skolministern om granskningen: ”Vi har ett inkluderingshaveri”
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.