Hur har din digitala ­undervisning utvecklats under pandemin?

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Läraren har frågat fem lärare från hela landet hur deras undervisning har förändrats under våren.

Johan Stare, 37

Lärare i matematik, fysik och programmering på teknikprogrammet, Rodengymnasiet, Norrtälje:

Svar: Inte särskilt mycket. Mitt arbetssätt var tämligen digitalt även innan, jag har knappt använt en whiteboard under de senaste två–tre åren. Den konkreta förändringen är att jag bedriver fjärrundervisning och att jag saknar IRL-interaktionen med mina elever.

 

Moa Ahrnbom, 38

Låg- och mellanstadielärare, Hedvig Eleonora skola, Stockholm:

Svar: Jag har en tredjeklass och de elever som var hemma fick ett dag för dag-schema varje vecka med tydliga lektionsupplägg och instruktioner, på en nivå som de skulle klara själva. När barnen gjort klart fick de skicka in sina uppgifter. Jag är van vid digitalt arbete och är bekväm med situationen.

 

Jerry Selberg, 62

Idrottslärare vid Maja Beskow elitidrottsgymnasium, Umeå:

Svar: Från inget till lite mer … Jag kan använda mig av distansundervisning och känna mig trygg i den rollen, även om mitt arbetsområde är mindre lektionsbundet. Jag använder Google Classroom och Meet.

 

Michael Sundqvist, 64

Matematiklärare på ekonomiprogrammet, Bromangymnasiet, Hudiksvall:

Svar: Lektionsupplägg och genomgångar av olika kursmoment – ungefär på samma sätt som tidigare. Sedan länge använder jag Powerpointpresentationer. Under distansundervisningen har jag lärt mig att behärska konferensdataprogram som Zoom och Google Meet. Matematiklaborationer har fått stryka lite på foten under distansundervisningen.

 

Ulrika Karlström, 50

Lärare i matte, NO, hemkunskap på högstadiet, Junedalsskolan, Jönköping:

Svar: Jag har lärt mig att ha möte i Teams. Jag har nog redan ­innan pandemin använt det ­digitala arbetssätt som passar i min undervisning.