![](/contentassets/5c971642a67b4357bebe1a428a0ab014/magnus-henrekson-utredare.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Magnus Henrekson och kollegorna i betygsutredningen ska presentera sina förslag i februari 2025.
I februari 2025 kommer regeringens betygsutredare Magnus Henrekson presentera sitt förslag. För Vi Lärare avslöjar han innehållet.
Betyg
F-betyget skrotas.
En ny tio-gradig betygsskala införs.
Elevernas meritvärde normeras mot resultaten på de nationella proven.
Det väntas regeringens betygsutredning föreslå när den presenterar sina resultat i början på nästa år.
För drygt ett år sedan gav regeringen Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i uppdrag att utreda hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.
Han ska lämna sina förslag i februari 2025.
– Dagens betygssystem är bland det mest demoraliserande som finns i Sverige. Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Jag tycker även att det är emotionellt väldigt stötande. Förutom betygsinflationen och den bristande likvärdigheten i betygssättningen är det dessutom oklart vad det egentligen är som betygsätts, säger Magnus Henrekson.
– Vi har i vår genomgång av en bredd av länder inte funnit något annat land än Sverige där enskilda lärare kan sätta betyg utan någon form av normering eller kalibrering och där dessa betyg sedan är de som avgör antagning och urval till nästa utbildningsnivå. Marknadiseringen av det svenska skolsystemet gör dessutom att det är extra olämpligt att ha ett sådant system i ett land som Sverige. Systemet ger helt enkelt inte lärare förutsättningar att sätta nationellt likvärdiga betyg. Ändå har vi i drygt 30 år låtit det rulla på.
Magnus Henrekson och kollegorna i betygsutredningen ska presentera sina förslag i februari 2025.
Magnus Henreksons utredning väntas bland annat föreslå:
– Vi vill att lärare fortsätter att sätta betyg på sina elever. Lärare som följer elever under längre tid har i allmänhet mycket god kännedom om elevernas kunskaper, något som det är viktigt att ta tillvara. Lärare är dessutom i allmänhet bra på att rangordna elever i en grupp utifrån deras kunskapsnivå. Däremot är det praktiskt taget omöjligt för lärare att veta hur deras egen undervisningsgrupp förhåller sig till andra skolor eller grupper i landet.
Det system som utredningen väntas föreslå kan lite förenklat beskrivas så här:
– För att alla elever ska ha incitament att skriva de nationella proven är det viktigt att de tjänar något på att delta, oavsett provresultat. Även om man bara får en poäng av hundra på provet kommer det att vara bättre att gå dit än att inte göra det, säger Magnus Henrekson.
– Det är i vår modell mycket viktigt att lärare på en skola samverkar i betygssättningen, vilket vi menar ska vara obligatoriskt genom att det regleras i författningstext.
Kommer ert förslag att förhindra betygsinflationen?
– Modellen innebär att även om betygen sätts generöst på en skolan kommer meritvärdet att justeras till skolans genomsnittliga resultat på de nationella proven. Därför kommer möjligheten för olikvärdighet att minska kraftigt och betygsinflation blir omöjligt. Jag tror dessutom att den skola som i genomsnitt sätter mycket höga betyg på sina elever samtidigt som det genomsnittliga meritvärdet för dess elever är betydligt lägre skämmer ut sig ordentligt. Det lär dessutom media se till att de gör.
Sverige är det land i EU som underkänner flest elever i grundskolan. Ungefär en femtedel av eleverna som lämnar årskurs nio har inte fullständiga betyg och cirka 15 procent är inte behöriga att läsa vidare på ett nationellt gymnasieprogram. I övriga EU-länder är motsvarande andel några få procent.
– Till saken hör att Sverige presterar relativt bra i internationella studier och vi har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever. Det talar för att det är Sveriges krav och regelverk för hur betyg sätts som är strikt, snarare än att Sverige har en osedvanligt stor andel svagpresterande elever jämfört med övriga EU.
Magnus Henreksons utredning väntas föreslå att betyget F, alltså betyget underkänt, slopas.
Även andelen elever som lämnar den svenska gymnasieskolan utan examen är hög.
– För att ta en enkel analogi: Den grundläggande idén verkar vara att alla kan hoppa 1,50 höjdhopp. Och de som inte gör det har inget i gymnasieskolan att göra vilket gör att alla hoppar 1,50 om de bara vill och lägger manken till, säger Magnus Henrekson.
– Men så är det ju inte. Skolans uppgift måste därför vara att, för att fortsätta med höjdhopparanalogin, träna människor att hoppa så högt som möjligt givet deras förutsättningar.
Utredningen väntas föreslå att betyget F, alltså betyget underkänt, slopas.
– Vi vill ha betygsskalan 1–10 där betyget 4 motsvarar vad samhället anser är godtagbara kunskaper. Men det ska även delas ut betygen 1–3. Antagning och urval till gymnasieskolan bör bygga på ett sammanlagt meritvärde och inte hindras av en skarp F-gräns i vissa ämnen.
Enligt Magnus Henrekson är det orimligt att en elev som inte uppnått betyget E i exempelvis matematik är utestängd från sammanhållen yrkesutbildning på gymnasial nivå, vilket är fallet idag.
– Det är möjligt att man bör ha vissa behörighetsgränser. Men den frågan har vi ännu inte arbetat färdigt med.
Utredningen har utvärderat den modell som de väntas föreslå och analyserat hur den skulle ha påverkat elever i årskurs nio om den redan varit införd. Några exempel:
Magnus Henrekson säger att mycket arbete under hösten går åt till att skriva färdigt utredningstexter, men även att förankra utredningens idéer bland forskare, politiker, debattörer och andra centrala aktörer på skolområdet.
– Utredningen beräknas landa på 950 sidor. Risken för missuppfattningar är med andra ord stor. Därför lägger vi ned mycket tid redan innan vi är klara på att förklara hur vi tänker och resonerar.
Betygsutredningen ska presenteras i februari 2025.
Källa: Regeringens betygsutredning
Efter Vi Lärares avslöjande: ”Bra om F-betyget slopas”
Skolprofilerna: Slopat F ger mer tid till undervisning
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.
Krönika ”Vi lärare kanske ska sluta att vara självplågande helgon”, skriver Maria Wiman.
Hoten mot lärarna Forskarna: Starkt lärarfack en framgångsfaktor.
Replik Göteborgs universitet ser över VFU-placeringarna efter lärarstudenternas kritik.
Våld i skolan Kraftig ökning av våld och hot på låg- och mellanstadieskolor.
Krönika ”Inget kan trycka till en lärare mer än lite gammal hederlig lag och ordning.”
Föräldrakrav ”De kan dyka upp utan att vara anmälda i förväg”.
Lärarlegitimation "Svårt för domstolarna att identifiera" enligt Lärarnas ansvarsnämnd
Inkludering Anna Olskog: 90 procent av lärarna behöver mer tid för att ge elever stöd.
Sveriges lärare Uppsägningar när Sveriges Lärare bantar kansliet för att spara 50 miljoner kronor.
Krönika ”Julledigheten kommer att bli rena rama mirakelmedlet för mitt falnande yttre.”
Hoten mot lärarna 250 miljoner ska öka trygghet i klassrummen: ”Ett hån – räcker till mandariner på jul”.
Betyg Huvudmännen ska avgöra hur lärare ska arbeta med betygskatalogen, enligt nytt förslag.
Läsinlärning ”Vi lärare ser tidigt vilka elever som behöver extra hjälp men vägen dit är lång.”
Skolpolitik Utredaren: Skolan har behov av att få mer information än man får idag.
Skolinspektionen Professorn: ”Kritiken kan tolkas som tomma hot.”
Krönika ”Här har vi något vi måste reda ut. Ärendet är akut och kan inte vänta.”
Gif-lista Vi Lärare lyfter några typiska ögonblick från skolans värld – med glimten i ögat.
Vi lärare debatt ”Om vi verkligen vill hjälpa våra elever att lyckas, måste vi börja med att lära dem hur man lär sig.”
Vi lärare debatt ”Administratörers ovilja för pappersarbete ska inte påverka vår yrkesidentitet och våra framtida elevers skolgång”.
Vi lärare debatt ”Skolhistorisk kunskap är inte onyttig lyx – det är avgörande för lärares självförståelse” skriver fem forskare.
Arbetsmiljö Domen om drunkningsolyckan på Tångvallaskolan
Våld i skolan Eleven inte får befinna sig på skolan – samtidigt ska alla barn garanteras skolgång.
Vi lärare debatt ”Saco ska gå sina egna medlemmar ärenden – inte näringslivets”.
Arbetsmiljöarbete Läraren: ”I skolan är det nog bättre att de privata skärmarna är avstängda.”
Vi lärare debatt ”Terminens sista dagar är ett bra tillfälle att låta eleverna reflektera över sitt lärande”
Krönika ”Det strålar en stjärna, nu tändas tusen juleljus och stoffträngseln ligger vit på taken.”
Särskilt stöd Skolinspektionen sågar läsa-skriva-räkna-garantin i ny utvärdering.
Hot och hat ”Skolan håller på att rämna, situationen är akut.”
Arbetsmiljö ”Även när eleverna har låg samtalston så låter det mycket”.
Vi lärare debatt Sverige måste hinna ikapp andra länder som ligger före, skriver läraren Marija Zdjelar.
Våld i skolan Fick själv sparken – nu avslås kommunens anmälan mot Paul Carlbark.