Förskoleupproret deltog i manifestationen i Örebro.
Till startsidan
Arbetsbelastningen har blivit så stor att Sveriges Lärare, Kommunal och Förskoleupproret manifesterade på Stortorget i Örebro.
Arbetsbelastning
Här manifesterar Sveriges Lärare tillsammans med Kommunal och Förskoleupproret i Örebro.
Målet: Att få en dräglig arbetsbelastning.
– Många ber om att få gå ned till 80 procents tjänst bara för att få 100 procents arbetsbörda, säger Petter Kraftling, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Stora och växande barngrupper och många år av åtstramningar som rensat bort lejonparten av kringpersonal har tagit ut sitt pris på Örebros skolpersonal.
På onsdagskvällen genomförde Sveriges Lärare, Kommunal och Förskoleupproret en gemensam manifestation. Mellan 100 och 200 personer samlades utanför Rådhuset i den sena höstsolen ungefär samtidigt som politikerna lämnade huset.
– Vi vill göra politikerna uppmärksamma på situationen. Att arbetsbelastningen har blivit orimlig. Vi vill att man minskar storleken på barngrupperna, säger Petter Kraftling.
Och i och med att det förväntas bli färre barn i kommunen de närmaste åren är tidpunkten den rätta, menar Petter Kraftling.
Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
– Om vi kan behålla personalen idag, sluta med åtstramningar, så löser det en del av problemet.
Enligt Petter Kraftling har Sveriges Lärare många ärenden som handlar om lärare som vill gå ned i tjänst till 80 procent så att arbetsuppgifterna motsvarar en heltid.
Sveriges Lärares andra ordförande i Örebro, Anna Nilsson, fokuserade också på arbetsbelastningen i sitt tal.
– Vi ser en verklighet där våra arbetsdagar blir längre, våra uppgifter fler och våra resurser allt färre. Vi har blivit alltför vana vid att hantera ständigt växande arbetsuppgifter – dokumentation, föräldrakontakt, elevhälsomöten och administrativa uppgifter. Detta utöver den tid och energi vi lägger på det viktigaste: undervisning och omsorg om våra elever och barn.
Anki Jansson, Förskoleupproret, höll tal.
– Våra scheman är överfyllda, och ändå räcker tiden aldrig till. Många av oss tar hem jobbet på kvällarna, över helgerna, på loven – och ändå är det aldrig nog. Den här arbetsbelastningen är ohållbar, säger hon.
En hållbar arbetsmiljö för lärare och förskollärare är inte bara en nödvändighet för lärarna – det är en investering i framtiden, anser Anna Nilsson.
– Vi älskar vårt jobb. Vi älskar våra barn och elever. Men vi kan inte fortsätta att ge allt av oss själva utan att få det stöd vi behöver tillbaka. Det är dags att lyfta blicken och inse att vi som bär upp skolan också behöver bli uppburna.
Förskoleupproret deltog i manifestationen i Örebro.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Debatt ”Elever som stör ordningen, hotar, misshandlar eller kränker lärare måste möta tydliga följder”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”