
Förskoleupproret deltog i manifestationen i Örebro.
Arbetsbelastningen har blivit så stor att Sveriges Lärare, Kommunal och Förskoleupproret manifesterade på Stortorget i Örebro.
Arbetsbelastning
Här manifesterar Sveriges Lärare tillsammans med Kommunal och Förskoleupproret i Örebro.
Målet: Att få en dräglig arbetsbelastning.
– Många ber om att få gå ned till 80 procents tjänst bara för att få 100 procents arbetsbörda, säger Petter Kraftling, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Stora och växande barngrupper och många år av åtstramningar som rensat bort lejonparten av kringpersonal har tagit ut sitt pris på Örebros skolpersonal.
På onsdagskvällen genomförde Sveriges Lärare, Kommunal och Förskoleupproret en gemensam manifestation. Mellan 100 och 200 personer samlades utanför Rådhuset i den sena höstsolen ungefär samtidigt som politikerna lämnade huset.
– Vi vill göra politikerna uppmärksamma på situationen. Att arbetsbelastningen har blivit orimlig. Vi vill att man minskar storleken på barngrupperna, säger Petter Kraftling.
Och i och med att det förväntas bli färre barn i kommunen de närmaste åren är tidpunkten den rätta, menar Petter Kraftling.
Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
– Om vi kan behålla personalen idag, sluta med åtstramningar, så löser det en del av problemet.
Enligt Petter Kraftling har Sveriges Lärare många ärenden som handlar om lärare som vill gå ned i tjänst till 80 procent så att arbetsuppgifterna motsvarar en heltid.
Sveriges Lärares andra ordförande i Örebro, Anna Nilsson, fokuserade också på arbetsbelastningen i sitt tal.
– Vi ser en verklighet där våra arbetsdagar blir längre, våra uppgifter fler och våra resurser allt färre. Vi har blivit alltför vana vid att hantera ständigt växande arbetsuppgifter – dokumentation, föräldrakontakt, elevhälsomöten och administrativa uppgifter. Detta utöver den tid och energi vi lägger på det viktigaste: undervisning och omsorg om våra elever och barn.
Anki Jansson, Förskoleupproret, höll tal.
– Våra scheman är överfyllda, och ändå räcker tiden aldrig till. Många av oss tar hem jobbet på kvällarna, över helgerna, på loven – och ändå är det aldrig nog. Den här arbetsbelastningen är ohållbar, säger hon.
En hållbar arbetsmiljö för lärare och förskollärare är inte bara en nödvändighet för lärarna – det är en investering i framtiden, anser Anna Nilsson.
– Vi älskar vårt jobb. Vi älskar våra barn och elever. Men vi kan inte fortsätta att ge allt av oss själva utan att få det stöd vi behöver tillbaka. Det är dags att lyfta blicken och inse att vi som bär upp skolan också behöver bli uppburna.
Förskoleupproret deltog i manifestationen i Örebro.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.