
Förskoleupproret deltog i manifestationen i Örebro.
Arbetsbelastningen har blivit så stor att Sveriges Lärare, Kommunal och Förskoleupproret manifesterade på Stortorget i Örebro.
Arbetsbelastning
Här manifesterar Sveriges Lärare tillsammans med Kommunal och Förskoleupproret i Örebro.
Målet: Att få en dräglig arbetsbelastning.
– Många ber om att få gå ned till 80 procents tjänst bara för att få 100 procents arbetsbörda, säger Petter Kraftling, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
Stora och växande barngrupper och många år av åtstramningar som rensat bort lejonparten av kringpersonal har tagit ut sitt pris på Örebros skolpersonal.
På onsdagskvällen genomförde Sveriges Lärare, Kommunal och Förskoleupproret en gemensam manifestation. Mellan 100 och 200 personer samlades utanför Rådhuset i den sena höstsolen ungefär samtidigt som politikerna lämnade huset.
– Vi vill göra politikerna uppmärksamma på situationen. Att arbetsbelastningen har blivit orimlig. Vi vill att man minskar storleken på barngrupperna, säger Petter Kraftling.
Och i och med att det förväntas bli färre barn i kommunen de närmaste åren är tidpunkten den rätta, menar Petter Kraftling.
Anna Nilsson, ordförande för Sveriges Lärare i Örebro.
– Om vi kan behålla personalen idag, sluta med åtstramningar, så löser det en del av problemet.
Enligt Petter Kraftling har Sveriges Lärare många ärenden som handlar om lärare som vill gå ned i tjänst till 80 procent så att arbetsuppgifterna motsvarar en heltid.
Sveriges Lärares andra ordförande i Örebro, Anna Nilsson, fokuserade också på arbetsbelastningen i sitt tal.
– Vi ser en verklighet där våra arbetsdagar blir längre, våra uppgifter fler och våra resurser allt färre. Vi har blivit alltför vana vid att hantera ständigt växande arbetsuppgifter – dokumentation, föräldrakontakt, elevhälsomöten och administrativa uppgifter. Detta utöver den tid och energi vi lägger på det viktigaste: undervisning och omsorg om våra elever och barn.
Anki Jansson, Förskoleupproret, höll tal.
– Våra scheman är överfyllda, och ändå räcker tiden aldrig till. Många av oss tar hem jobbet på kvällarna, över helgerna, på loven – och ändå är det aldrig nog. Den här arbetsbelastningen är ohållbar, säger hon.
En hållbar arbetsmiljö för lärare och förskollärare är inte bara en nödvändighet för lärarna – det är en investering i framtiden, anser Anna Nilsson.
– Vi älskar vårt jobb. Vi älskar våra barn och elever. Men vi kan inte fortsätta att ge allt av oss själva utan att få det stöd vi behöver tillbaka. Det är dags att lyfta blicken och inse att vi som bär upp skolan också behöver bli uppburna.
Förskoleupproret deltog i manifestationen i Örebro.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”