
En av flera gripande scener i filmen är när Lars gamla elever berättar vad han betytt för dem, han blev så glad berättar Filip. Foto: Nordisk film
Filmen ”Den sista resan” är flerdimensionell – Filip Hammar vill också att den ska vara en stor ryggdunkning till Sveriges alla lärare. Foto: Nordisk Film
Aktuellt
Filip Hammar hade en idol under uppväxten hemma i Köping:
Språkläraren Lars Hammar.
– Pappa är en entertainer instängd i en adjunkts kropp, men han tog verkligen stryk av att sluta i skolan, säger han.
Det är kvällen för galapremiären av ”Den sista resan” – som handlar om hur Filip Hammar och hans kompis Fredrik Wikingsson ger sig i väg till Frankrike tillsammans med den pensionerade läraren Lars i en gammal Renault – och filmen har redan fått toppbetyg av kritikerna.
– Det känns som om jag varit en papegoja den senaste tiden och fått samma frågor överallt och tjattrat om samma saker. Men det finns många dimensioner i filmen. En viktig dimension som inte nämnts lika mycket är hur en människas identitet präglas av att han eller hon älskar att vara lärare, säger Filip Hammar.
Om hans pappa Lars fortsatt att undervisa efter pensionen från Ullvigymnasiet i Köping hade kanske filmen blivit lite annorlunda.
– Allt tar ju avstamp i att min pappa sitter där hemma utan livsglädje trots att han hade så stora planer för sitt nya liv efter pensionen. Jag tycker att det är så tydligt att han skulle ha fortsatt jobba. Kanske inte på heltid, men med någon klass någonstans så att han haft kvar den delen av sitt liv på ett mer påtagligt sätt. Det nya blev inte så bra som de som slutat trott, men i nyheterna rapporteras det ständigt om krisen i skolan så att man kanske inte riktigt vågar tro att det fortfarande också kan vara kul i klassrummet, säger Filip Hammar.
Hur menar du?
– Jag pendlar ju mellan USA och Sverige och ser numera skolan lite mer utifrån än vid köksbordet i Köping när jag hörde mamma SO-läraren och pappa språkläraren diskutera. Det är klart att lärare både förtjänar, och ska ha, högre löner och bättre arbetsvillkor. Men jag måste ändå säga att allt känns så dystopiskt när jag läser om hur det är i skolan idag. Det är hemska nyheter. Ibland känns det lite overkligt att ta del av dagens problem, säger Filip Hammar.
Kan du ge ett exempel på det som du upplever som overkligt?
– Ta bara den här hätska debatten om digitala eller analoga läromedel. Det finns säkert en viktig poäng med att hitta rätt balans mellan böcker och läsplattor, men det viktigaste av allt diskuteras mer sällan; lärarna. En lärare är ju en historieberättare, en storyteller, som kan trollbinda en klass. Det de säger och det de gör kan väcka ett intresse och ett engagemang som finns kvar livet ut hos en elev, säger Filip Hammar.
Försökte du få in det här i filmen?
– Det är som sagt många dimensioner i filmen. Självklart är förhållandet mellan far och son, där jag har svårt att acceptera att pappa tacklat av och till varje pris vill ge honom livsglädjen tillbaka, centralt och något som många känner igen sig i. Men jag vill också att filmen ska vara en stor ryggdunkning till alla lärare i Sverige. Jag är övertygad om att så gott som alla haft en en sådan där lärare som de minns för alltid.
Det är stojigt i bakgrunden. Filip Hammar säger på ett ganska bryskt sätt åt parhästen Fredrik Wikingsson att dämpa sig och fortsätter:
– Scenen där pappas gamla elever berättar vad han betytt för dem är rörande och så autentisk. Det där skulle jag önska att alla lärare får uppleva någon gång. De skulle bara veta vilka avtryck de gör hos unga människor. Jag tror många lärare skulle bli överraskade om de fick höra med vilken värme de är ihågkomna.
Var det en överraskning för dig att din pappa var så populär?
– Jag är glad att pappa fick se det i filmen och jag är glad för att han blev så glad. Men redan som barn såg jag vad pappa betytt när jag gick runt med honom i Köping. Han kunde verkligen alla elevers namn långt efter att de slutat och brydde sig om dem och hade koll på vad som hänt sedan de gick ut ur skolan. Jag var så otroligt stolt över att vara den där lärarsonen.
En av flera gripande scener i filmen är när Lars gamla elever berättar vad han betytt för dem, han blev så glad berättar Filip. Foto: Nordisk film
Har du haft nytta av att vara lärarbarn i ditt jobb?
– Det är ju saker som jag fått med mig hemifrån som jag tagit lite för givet. Inte bara alla diskussioner om Frankrike, om språk, om mat, om katolicism, om andra kulturer i största allmänhet – utan att också vara nyfiken på andra människor och att berätta en story även om jag inte undervisar i ett klassrum. Mamma och pappa väckte en vetgirighet, en önskan om att ta reda på hur saker och ting egentligen ligger till.
Någon reflektion om din pappa som lärare nu när folk kan se filmen?
– Det kändes fantastiskt att komma i kontakt med pappas gamla elever och se att han betytt så mycket för så många andra. Jag tror det finns många pensionerade lärare som är i pappas sits och som nu saknar det liv i skolan som de såg fram emot att lämna. Och jag tror det finns många elever som saknar sina gamla lärare, säger Filip Hammar.
LÄS ÄVEN
Lars Hammar hyllas på bio: ”Brinner för skolan”
Pensionslotteriet – är du en vinnare eller förlorare?
Jobbar efter pension – ”straffas” med 32 000 kr i restskatt
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.