Lärare: Undvik inte AI – lär dig hantera den

Foto: Midjourney AI/Emil Hedman

Illustrationen är framtagen i AI-programmet Midjourney.

ChatGPT och andra AI-verktyg är här för att stanna och det påverkar din undervisning vare sig du vill eller inte. Här är tipsen som kan ge dig lite hjälp på vägen.

”AI och skolan” är titeln på en digital bok som samlar information och tips för lärare som vill lära sig mer om hur AI förändrar deras arbete. Mannen som ägnat sin lediga tid åt att sammanställa den är Johan Falk, teknikintresserad lärare i matematik och fysik som numera jobbar som undervisningsråd på Skolverket.

AI ingen fusk-revolution

Hans budskap när det kommer till fuskmöjligheterna med ChatGPT är krasst: Tekniken är här och den går ingenstans – att försöka hitta sätt att kringgå den håller inte i längden. Samtidigt tycker han inte att det är ett sådant paradigmskifte inom fusk som vissa framställer det som.

– Jag ser det inte som väsensskilt från när elever använt hjälpsamma syskon och föräldrar eller betalt folk för att skriva åt dem. Skillnaden är att det är mer tillgängligt för alla nu. Lärare som är oroliga för fusk via ChatGPT ska fundera på ”hur gjorde jag för två år sedan när jag misstänkte att en elev inte skrivit sin text själv?”. Det fungerar likadant i dag.

LÄS JOHAN FALKS TIPS: 5 saker lärare bör veta om ChatGPT

– Det handlar om att ställa följdfrågor om arbetet med texten, att lägga lite tid på att intressera sig för huret. Det är förstås också viktigt att förklara för elever vilka hjälpmedel man förväntar sig att de använder och inte använder för att lösa en viss uppgift.

Kunskap kan inte mätas hemma

I slutändan finns enligt Johan Falk bara ett sätt att vara helt säker på att elever skriver texter själva: att övervaka när uppgiften genomförs.

– Om man vill mäta elevers kunskaper inom ett visst område tror jag att man måste göra det under kontrollerade former på plats i skolan. Om man låter elever jobba med att skriva utanför övervakade former, då tror jag man nästan får utgå från att inte alla elever har skrivit allting själva, säger Johan Falk.

Lärare behöver undervisa om AI

Vid sidan om att vara vaksamma på fusk ser han två steg som lärare behöver ta: De behöver själva bekanta sig med ChatGPT, och de behöver undervisa om det för sina elever.

– Det viktigaste man kan göra med ChatGPT i sin undervisning är att visa vad det är, hur det fungerar och hur det inte fungerar.

Lärare som vill kan också utforska hur verktyget kan underlätta deras arbetsvardag.

– ChatGPT:s starkaste sidor är att bearbeta text, programmera och att agera bollplank. Jag skulle inte be den skriva hela lektionsplaneringar från scratch, men om du skriver att ”här är fyra stolpar till en lektion jag tänkte jobba med, ge mig förslag på hur jag kan bygga vidare på det” så kan det komma bra idéer. Men du styr innehållet och sätter ramarna från början.

Rektors ansvar att ge lärarna tid

Måste lärare ge sig in i detta?

– Ja, det tycker jag att man ska. Men imperativet ligger på rektorerna. Man behöver ge lärarna tid att sätta sig in i hur det här kan påverka undervisningen och sitt ämne. Lärare som inte har använt ChatGPT kommer inte heller förstå när elever missbrukar det, säger Johan Falk.

Här hittar du mer information

ChatGPT
Du skapar ett konto och använder tjänsten på https://chat.openai.com/

Boken ”AI och skolan”
Johan Falks digitala bok finns att ladda ner kostnadsfritt på svenska och engelska.

Universitet och högskolor
Flera universitet och högskolor, däribland Stockholms universitet, Göteborgs universitet och Linnéuniversitetet, publicerar texter och i vissa fall filmade seminarier om ChatGPT och AI på sina respektive webbplatser.

LÄS MER:

5 saker lärar bör veta om ChatGPT

Forskaren: AI kan göra skolan hälften så lång

AI-boten satte samma betyg som lärarna

”Därför riskerar AI att göra oss mindre kompetenta”