”Satsa på högre lön för att öka behörigheten”

Carolina Morell är ordförande för Sveriges Lärare i Täby.

Det är stor skillnad i lärarbehörighet mellan Täbys grundskolor.
– Huvudmännen bör i högre utsträckning använda sig av löneverktyget för att öka lärarbehörigheten, säger Carolina Morell som är ordförande för Sveriges Lärare i Täby.

Kommunen har cirka 78 000 invånare, ligger drygt en mil norr om Stockholm och är ekonomiskt mycket välmående. Skattekraften per invånare är den tredje högsta i Sverige, kommunalskatten den fjärde lägsta.

I fjol gjorde Täby kommun ett ekonomiskt överskott på 458 miljoner kronor.

– I förhållande till grannkommunerna tjänar lärarna här vare sig speciellt bra eller dåligt, utan vi ligger någonstans i mitten, berättar Carolina Morell.

Höjt sin lön med 5 000 kr

– Det finns lärare som höjt sin lön med mer än 5 000 kronor i månaden genom att byta kommun. Men då har de legat lågt från början.

Enligt Skolverkets statistik är 78,5 procent av de kommunalt anställda grundskollärarna i Täby legitimerade och behöriga (februari 2025) och 67,7 procent av de privat anställda.

Andelen varierar dock mellan skolorna, från mindre än hälften till nästan 90 procent.

– För att spara pengar och hålla budgeten har skolor och förskolor, i stället för att anställa legitimerade och behöriga lärare som ju är dyrare, tagit in olegitimerad och obehörig personal.

– Det innebär bland mycket annat merarbete för de behöriga lärarna. Förutom att planera och förbereda undervisningen i sina egna klasser eller grupper, behöver de göra det i ytterligare en, två eller tre.

”Som äldre tiders lärare”

Carolina Morell, som vid sidan om sitt fackliga uppdrag undervisar i SO och svenska på Kyrkskolans mellanstadium, berättar att kommunen prioriterar relationellt arbete.

– Framför allt i de lägre stadierna vill man ha lärare som känner sin klass väl och undervisar i alla ämnen, ungefär som äldre tiders lärare. Samtidigt är det få lärare som är behöriga i alla ämnen.

Det är väl bättre att eleverna undervisas av legitimerade, men obehöriga, lärare än av personal utan lärarutbildning?

– Absolut. Men det underminerar samtidigt behörighetens betydelse och gör det svårt för kollegor med snävare behörigheter att få heltidstjänster. Vi ser redan hur det råder arbetsbrist på sina håll. Det är få tjänster som utannonseras.

– Det ska dock sägas att Täby kommun sedan en tid tillbaka har ett ökat fokus på ämnesbehörigheten. Modersmålsenheten är ett exempel. Trots att modersmålslärarna inte omfattas av legitimations- och behörighetskraven prioriteras legitimerade och behöriga modersmålslärare lönemässigt.

Arbetsgivaren kan välja och vraka

Använder man lönen som ett verktyg för att öka behörigheten?

– Nej, inte generellt. Täby är en attraktiv kommun. Det är ofta ett stort antal sökande till de tjänster som läggs ut. Det gör att arbetsgivaren kan välja och vraka bland de sökande. Och eftersom vi har individuell lönesättning är det många sökande som begränsar sina lönekrav för att inte bli bortvalda.

– Om det exempelvis ska anställas en NO-lärare kan rektorn nöja sig med att anställa en som är behörig i ett par av ämnena i stället för alla om det kostar mindre.

Täby kommun har väl råd att betala för att få behöriga lärare?

– Huvudmännen bör i högre utsträckning använda löneverktyget för att öka lärarbehörigheten. Här i Täby har vi dessutom ett smörgåsbord med legitimerade och behöriga lärare att rekrytera ifrån.