Studenter som antecknar för hand minns bättre

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

Hallå där, Filippa Mannerheim, som varnar för att elever inte längre lär sig att skriva för hand!

Filippa Mannerheim är gymnasielärare i svenska och historia.
Foto: privat

Varför är det viktigt att lära sig?

– Jag tror, och det finns forskning som stöder det, att handskriften är tätt sammankopplad med lärande. Studier visar att studenter som antecknar för hand minns innehållet bättre än dem som antecknar på en dator. Enligt forskaren och handkirurgen Göran Lundborg skapar handens rörelser ett sorts minnespår i hjärnan som främjar inlärning och memorering.

Hur märks oförmågan till handskrift på dina elever?

– Det är ett utbrett problem, inte bara hos mina elever. Jag hör av kollegor och av lärare i sociala medier att elever har svårt att stava, sätta ut skiljetecken och stor bokstav.

Vad behöver göras?

– Vi behöver fundera på vilka metoder vi använder, och när det digitala ska in och inte. Det är jätteviktigt att eleverna får med sig de små byggstenarna i språket från grundskolan.

Men kommer vi ens att skriva något för hand om tio år?

– Det har till stor del försvunnit ur skolan. Men om skolan ska fortsätta vara en plats för lärande tror jag inte vi kan fasa ut det handskrivna ordet. Då gör vi den här generationen en enorm björntjänst.