![](/contentassets/156c914cf4834087ac1c9502dc480964/_mg_1560.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Slöjdarbetet har blivit en naturlig del av rasten. Foto: Amina Dahlab
Praktiska tips På Norra Ängby skola välkomnas de nya ukrainska klasskompisarna med vänskapsband, tillverkade av skolans elever. Barnen från Ukraina får ett fint bemötande samtidigt som de svenska eleverna får möjligheten att stötta någon som har haft det svårt.
När de fyra första ukrainska flyktingbarnen anlände till Norra Ängby skola i Stockholm välkomnades de med varsitt vänskapsband, i blått och gult, av skolans mellanstadieelever. På ett tillhörande kort stod det "Välkommen till oss, vi tar hand om dig. Eleverna i årskurs 4–6 har knutit dig ett vänskapsarmband", på ukrainska. Idén bakom välkomstpresenterna är textilslöjdsläraren Eeva-Maaria Honkaniemi, som blev tårögd när de lämnade över det första armbandet till en tjej som ska gå i årskurs fem.
– Eleven tittade mig försiktigt i ögonen och sa ”thank you”. Det var en väldigt fin blick, säger Eeva-Maaria Honkaniemi.
Foto: Amina Dahlab
Hon förklarar att det här är helt frivilligt för mellanstadieeleverna. Syftet är förstås att få de ukrainska barnen att känna sig välkomna, men också att ge alla som vill möjligheten att bidra till att de nya eleverna ska uppleva att de är välkomna.
– De senaste veckorna har vi pratat mycket om hur man kan ta kontakt med en person som talar ett annat språk, om hur vi människor talar med kroppen och att ett leende kan räcka långt, säger hon.
Det här slöjdarbetet har även bidragit till god stämning på skolgården, berättar hon. Eleverna sitter och snackar, pysslar och hjälper varandra.
Anledningen till att hon valde just vänskapsarmband var att det krävs så lite material. Bara tråd och en säkerhetsnål som eleverna kan sätta fast på byxbenet.
Eeva-Maaria Honkaniemi började med att förbereda och numrera tjugo påsar med utrustningen i. Plus en laminerad lapp med instruktioner.
– Ett band görs av flera elever. Påsarna lämnas tillbaka i det jag kallar för slöjdbibliotek efter varje rast. Och sen tar en annan elev vid. Jag har även varit tydlig med att det inte spelar någon roll om det blir lite hipp som happ. Att det snarare handlar om att våga ”göra”, använda fingrarna och testa.
Slöjdarbetet har blivit en naturlig del av rasten. Foto: Amina Dahlab
Men för att den här typen av aktivitet ska fungera krävs både förberedelse och tydliga regler, förklarar hon.
– Det får inte påverka rastvärdarnas arbete. Det är viktigt. För egen del har det här inneburit mer rastverksamhet, fast för mig har det enbart varit en positiv upplevelse.
Sedan berättar hon att hon sedan länge har velat göra slöjden mer synlig på skolan och på skolgården. Dels för att det finns ett behov av att förbättra fingerfärdigheten hos dagens barn, men också för att det kan vara ett sätt att få ensamma barn att känna sig mindre ensamma.
Det färdiga resultatet. Foto: Amina Dahlab
– Det var faktiskt så jag kom på idén. Ibland brukar jag se en av mina elever vandra omkring själv på skolgården. Hen tycker om slöjd och då kände jag att jag var tvungen att hitta på något för att aktivera den eleven.
Plötsligt kom hon på idén att göra vänskapsarmband, vilket kändes ännu mer självklart nu när de ska välkomna nya barn till skolan.
– Jag hoppas att det här kan lära våra barn lite mer empati och omtanke. Slöjd är ett ypperligt tillfälle för det.
Förberedande arbete:
Regler:
Var tydlig med ”reglerna”. Skriv ner dem och sätt upp ett papper bredvid den plats där man hämtar ut påsarna. Exempelvis:
LÄS ÄVEN
Tätt samarbete gör slöjdbetygen mer rättvisa
Nytt digitalt läromedel för slöjdlärare
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.