Slöjdlärarens spik- och knutträning gav skolan nytt konstverk

Idag avtäcktes det 2,5 gånger 4 meter stora konstverket inför ögonen på de 200 elever som fått slå i närmare 200 spik var. Foto: Örjan Bergsten

Trots nio år i skolan finns det elever som varken kan slå i en spik eller knyta en knut. Det ville slöjdläraren Örjan Bergsten ändra på – resultatet blev ett kolossalt string art-konstverk där sjuorna fått slå i tusentals spikar och knyta ännu fler knutar.

Vernissagen i Aroseniusskolan i Älvängen norr om Göteborg ägde rum tidigare idag. När det 2,5 gånger 4 meter stora konstverket avtäcktes i korridoren fick de närmare 200 eleverna, tillika konstnärerna, i årskurs 7 för första gången se det sammanlagda resultatet.

– De allra flesta hade ingen aning om vad det skulle föreställa. De hade bara sett sin egen ruta på 30 gånger 30 centimeter, inte alla 192 rutor hopfogade, säger Örjan Bergsten som undervisar i både textil-, trä- och metallslöjd.

”Övas för lite i svensk skola”

Att involvera alla sju klasser i årskurs 7 i ett gemensamt konstprojekt var hans egen idé, men han har fått hjälp av sina två slöjdlärarkollegor i genomförandet. Varför valde han just en hund som motiv?

– Inom popkulturen finns många djur avbildade och jag ville kombinera den traditionen med string art.

Hur fick du själva idén?

– Häromåret snackade jag med en grannpojke som var med och bytte panel på familjens villa och det visade sig att han inte visste hur man slår i en spik. Hur är det ens möjligt efter nio års skolgång?

Örjan Bergsten menar att dagens skola kan missa att lära eleverna så basala saker som att just slå i en spik eller knyta en knut. Men nu skulle de få göra både och!

– String art innebär att man slår i spikar på en platta och sedan knyter garn mellan spikarna. Varje elev har fått slå i närmare 200 spikar och knyta ännu fler knutar.

Ett konstverk tar form. Foto: Örjan Bergsten

Den här typen av monotona övningar är inte så vanliga på högstadiet, men de är viktiga, menar han.

– För att uppnå en färdighet måste man öva mycket. Jag tycker att det övas för lite i svensk skola.

Projektet skapade harmoni

Slöjdlärarna som följde arbetet märkte vidare att vissa elever som inte trivs så bra i skolan upplevde en harmoni i den här typen repetitiva övningar. Vilket var ytterligare en vinst med projektet.

Eleverna har använt flera kilometer garn i en rad olika färger, garnet fick man till skänks från en nedlagd sybehörsaffär. Vad gäller knutarna fick de lära sig både löpögla och dubbelt halvslag, de flesta hade aldrig hört talas om termerna.

– Men de fick använda vilka knutar de ville, bara de löste uppgiften.

Stolta idag?

– Absolut!

När konstverket nu hänger i korridoren och kan beundras av förbipasserande så uppstår förhoppningsvis ytterligare en effekt:

– När eleverna bidragit till skolans estetiska utsmyckning kanske de också kommer att känna ett ökat ansvar för skolans inventarier, vilja vakta och värna den gemensamma skolmiljön.

LÄS ÄVEN

Därför blir hon provocerad av kreativitetshetsen i slöjden

Lotta älskar när slöjden överraskar

DiMaria: Kreativiteten väcks inte om vi bara nöter

Så får du eleverna att göra smartare val i slöjden