
Ett konstverk tar form. Foto: Örjan Bergsten
Idag avtäcktes det 2,5 gånger 4 meter stora konstverket inför ögonen på de 200 elever som fått slå i närmare 200 spik var. Foto: Örjan Bergsten
Praktiska tips Trots nio år i skolan finns det elever som varken kan slå i en spik eller knyta en knut. Det ville slöjdläraren Örjan Bergsten ändra på – resultatet blev ett kolossalt string art-konstverk där sjuorna fått slå i tusentals spikar och knyta ännu fler knutar.
Vernissagen i Aroseniusskolan i Älvängen norr om Göteborg ägde rum tidigare idag. När det 2,5 gånger 4 meter stora konstverket avtäcktes i korridoren fick de närmare 200 eleverna, tillika konstnärerna, i årskurs 7 för första gången se det sammanlagda resultatet.
– De allra flesta hade ingen aning om vad det skulle föreställa. De hade bara sett sin egen ruta på 30 gånger 30 centimeter, inte alla 192 rutor hopfogade, säger Örjan Bergsten som undervisar i både textil-, trä- och metallslöjd.
Att involvera alla sju klasser i årskurs 7 i ett gemensamt konstprojekt var hans egen idé, men han har fått hjälp av sina två slöjdlärarkollegor i genomförandet. Varför valde han just en hund som motiv?
– Inom popkulturen finns många djur avbildade och jag ville kombinera den traditionen med string art.
Hur fick du själva idén?
– Häromåret snackade jag med en grannpojke som var med och bytte panel på familjens villa och det visade sig att han inte visste hur man slår i en spik. Hur är det ens möjligt efter nio års skolgång?
Örjan Bergsten menar att dagens skola kan missa att lära eleverna så basala saker som att just slå i en spik eller knyta en knut. Men nu skulle de få göra både och!
– String art innebär att man slår i spikar på en platta och sedan knyter garn mellan spikarna. Varje elev har fått slå i närmare 200 spikar och knyta ännu fler knutar.
Ett konstverk tar form. Foto: Örjan Bergsten
Den här typen av monotona övningar är inte så vanliga på högstadiet, men de är viktiga, menar han.
– För att uppnå en färdighet måste man öva mycket. Jag tycker att det övas för lite i svensk skola.
Slöjdlärarna som följde arbetet märkte vidare att vissa elever som inte trivs så bra i skolan upplevde en harmoni i den här typen repetitiva övningar. Vilket var ytterligare en vinst med projektet.
Eleverna har använt flera kilometer garn i en rad olika färger, garnet fick man till skänks från en nedlagd sybehörsaffär. Vad gäller knutarna fick de lära sig både löpögla och dubbelt halvslag, de flesta hade aldrig hört talas om termerna.
– Men de fick använda vilka knutar de ville, bara de löste uppgiften.
Stolta idag?
– Absolut!
När konstverket nu hänger i korridoren och kan beundras av förbipasserande så uppstår förhoppningsvis ytterligare en effekt:
– När eleverna bidragit till skolans estetiska utsmyckning kanske de också kommer att känna ett ökat ansvar för skolans inventarier, vilja vakta och värna den gemensamma skolmiljön.
LÄS ÄVEN
Därför blir hon provocerad av kreativitetshetsen i slöjden
Lotta älskar när slöjden överraskar
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Vi lärare debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?
Vi lärare debatt ”Simtestet kan för många elever vara ett moment av ångest.”
Vi lärare debatt ”Lätt att göra fel när man inte får veta vad som är rätt.”
Krönika Slöjdlärarens lärdomar från terminen.
Vi lärare debatt Professorn om att de allra flesta forskare är idrottslärare i grunden.
Forskning Forskaren om resultatet: ”Förfärligt”.
Forskning Forskaren om hur ”anti-ansträngningskulturen” mattades av.
Forskning Forskaren: Skärmtiden har blivit ett ökat samhällsproblem.
Skolslöjdens dag Slöjdläraren: Manifestera den fantastiska möjligheten till skolslöjd som alla barn i Sverige får ta del av.
Kulturskolan Musikläraren: Lugnare stämning och elevinflytandet ökar.
Krönika ”En alltför abstrakt bild av slöjdämnet gör det svårt för eleverna att förstå vad de ska öva på.”
Vi lärare debatt ”Att berätta detta borde idag vara en av Sveriges Lärares viktigaste uppgifter.”
Lärarutbildning Slöjdläraren: ”Jag har haft mest nytta av de praktiska momenten.”
Forskning Forskaren: Skolverkets allmänna råd är rätt intetsägande.
Kulturskolan ”Lagreglering är vår viktigaste fråga.”
Kulturskolan ”Vi kan tydligt visa att bredden ökar.”
Forskning ”Skevt att elever inte ska få visa att de är duktiga i just idrottsämnet.”
Idrott och hälsa Idrottslärarens bästa tips.
Musik ”Får lok i klassen som är med och drar.”
Reportage Hemligheterna bakom framgångsrika satsningen i Växjö.
Krönika ”Jag är utbildad för att undervisa i slöjd, inte för att agera personlig assistent.”
Krönika ”Relationerna som idrottslärarna bygger med sina elever är ovärderliga.”
Läromedel ”Under sådana förhållanden är det extra viktigt att ha ett läromedel.”
Lektionstipset Bildlärarens uppgift förändrar elevernas syn på samhället.
Forskning Forskaren: Eleverna känner att de blir tagna på allvar.
Forskning Forskaren: En wow-upplevelse att se vad som hände när eleverna fick nya intryck.
Vi lärare debatt ”De förlorar den sociala träningen, konditionen och skärmarna vinner.”
Krönika Idrottsläraren: Ta bort formuleringen som skrevs in när digitaliseringshysteri rådde i Sverige.
Vi lärare debatt Uppmaningen efter flickornas betygsras i idrott och hälsa.
Betyg Idrottsläraren: ”Dessa telefoner är toxiska.”
Praktiska tips ”Tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.”
Krönika ”Denna dynamik ger alla elever en chans att delta och bidra.”
Vi lärare debatt ”Detta kan vara en hjälp att se på den här svåra balansen på ett annat sätt”
Undervisning Tre lärare i praktisk-estetiska ämnen svarar.
Reportage Slöjdläraren: Monotont arbete är grunden för mänsklig överlevnad.
Krönika Idrottsläraren: Är idrott och hälsa ett kunskaps- eller rörelseämne?
Lektionstipset Martin Laps om hur musiken lyfter med litteraturens hjälp.
Forskning Forskaren: Får läraren att se nya sidor av sina elever.
Krönika ”Hur kan jag hjälpa eleven att hushålla med sin energi?”
Krönika Redaktören tackar kulturskolan för en oförglömlig eftermiddag
Lärarlegitimation Bildläraren: Jag förstår verkligen de som ger upp.
Forskning Forskaren om hur man får eleverna att våga ge sig hän.
Krönika Slöjdläraren: Höger och vänster hand måste mötas för att lösa en uppgift.
Krönika Slöjdläraren vill backa bandet när det gäller skolans digitalisering.
Stoffträngseln Bildläraren: Vi drog en nitlott.
Digitala verktyg Slöjdläraren: Jag är övertygad om att det gynnar elevernas kreativitet och möjlighet till skapande.
Forskning Forskaren: Svårt för dagens idrottslärare att hitta en balans.
Simundervisning Ny studie visar hur ohållbar situationen är: ”Genuint orättvist”.