![](/contentassets/402ff61100f54bb2ae7bd2700eb8bc78/slojdprojektet1.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Ett konstverk tar form. Foto: Örjan Bergsten
Idag avtäcktes det 2,5 gånger 4 meter stora konstverket inför ögonen på de 200 elever som fått slå i närmare 200 spik var. Foto: Örjan Bergsten
Praktiska tips Trots nio år i skolan finns det elever som varken kan slå i en spik eller knyta en knut. Det ville slöjdläraren Örjan Bergsten ändra på – resultatet blev ett kolossalt string art-konstverk där sjuorna fått slå i tusentals spikar och knyta ännu fler knutar.
Vernissagen i Aroseniusskolan i Älvängen norr om Göteborg ägde rum tidigare idag. När det 2,5 gånger 4 meter stora konstverket avtäcktes i korridoren fick de närmare 200 eleverna, tillika konstnärerna, i årskurs 7 för första gången se det sammanlagda resultatet.
– De allra flesta hade ingen aning om vad det skulle föreställa. De hade bara sett sin egen ruta på 30 gånger 30 centimeter, inte alla 192 rutor hopfogade, säger Örjan Bergsten som undervisar i både textil-, trä- och metallslöjd.
Att involvera alla sju klasser i årskurs 7 i ett gemensamt konstprojekt var hans egen idé, men han har fått hjälp av sina två slöjdlärarkollegor i genomförandet. Varför valde han just en hund som motiv?
– Inom popkulturen finns många djur avbildade och jag ville kombinera den traditionen med string art.
Hur fick du själva idén?
– Häromåret snackade jag med en grannpojke som var med och bytte panel på familjens villa och det visade sig att han inte visste hur man slår i en spik. Hur är det ens möjligt efter nio års skolgång?
Örjan Bergsten menar att dagens skola kan missa att lära eleverna så basala saker som att just slå i en spik eller knyta en knut. Men nu skulle de få göra både och!
– String art innebär att man slår i spikar på en platta och sedan knyter garn mellan spikarna. Varje elev har fått slå i närmare 200 spikar och knyta ännu fler knutar.
Ett konstverk tar form. Foto: Örjan Bergsten
Den här typen av monotona övningar är inte så vanliga på högstadiet, men de är viktiga, menar han.
– För att uppnå en färdighet måste man öva mycket. Jag tycker att det övas för lite i svensk skola.
Slöjdlärarna som följde arbetet märkte vidare att vissa elever som inte trivs så bra i skolan upplevde en harmoni i den här typen repetitiva övningar. Vilket var ytterligare en vinst med projektet.
Eleverna har använt flera kilometer garn i en rad olika färger, garnet fick man till skänks från en nedlagd sybehörsaffär. Vad gäller knutarna fick de lära sig både löpögla och dubbelt halvslag, de flesta hade aldrig hört talas om termerna.
– Men de fick använda vilka knutar de ville, bara de löste uppgiften.
Stolta idag?
– Absolut!
När konstverket nu hänger i korridoren och kan beundras av förbipasserande så uppstår förhoppningsvis ytterligare en effekt:
– När eleverna bidragit till skolans estetiska utsmyckning kanske de också kommer att känna ett ökat ansvar för skolans inventarier, vilja vakta och värna den gemensamma skolmiljön.
LÄS ÄVEN
Därför blir hon provocerad av kreativitetshetsen i slöjden
Lotta älskar när slöjden överraskar
Idrott och hälsa Forskaren: Formuleringar från den tiden återkommer än idag.
Panelen Tre praktisk-estetiska lärare svarar.
Krönika Slöjdläraren kräver tydligare kursplaner
Sen sist Skolministern: ”Fokus bör ligga på praktiska och hantverksmässiga färdigheter.”
Krönika ”Är det fel? Kanske. Men det är så vi människor fungerar.”
Reportage Idrottsläraren: Ett sätt att försöka ge våra elever ett rikt liv.
Praktiska tips Bildläraren: De blir mer engagerade.
Lektionstipset Hanna Lackmar om att arbeta i anpassad grundskola.
Uthållighetsraset Saxlarmet visade hur illa ställ det är.
Uthållighetsraset Så tränar hon sina elever på att inte ge upp.
Idrott och hälsa ”Sedan kan vi fortsätta längre ut i rymden nästa år!”
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Katastrofalt dålig likvärdighet i ämnet.
Krönika ”Hinderbanan blir helt enkelt en metafor för livets gång.”
Vi lärare debatt Idrottsforskarna: Här är ansatsen vi tror är bättre än ett test av fysisk prestationsförmåga.
Kulturskolan Pianoläraren: En win-win.
Kulturskolan Ellen van Lokhorst: Misstron gentemot oss gör mig förbannad.
Vi lärare debatt Idrottsläraren: Vi kommer längre och längre ifrån själva kärnan i ämnet.
Anpassad grundskola Kulturskolläraren: Det är så roligt, så gör det bara!
Praktiska tips Här är de praktisk-estetiska lärarnas bästa knep.
Reportage Brassläraren om blåskrisen: ”Vill visa att de här instrumenten är fantastiska”.
Krönika Musikläraren: Om jag vill skapa nyfikna elever måste även jag vara det.
Forskning Här tvingade pandemin fram nya arbetssätt.
Forskning Forskaren om tre ideal som gör att utvecklingen går långsamt.
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som får kreativiteten att explodera
Forskning ”Vill smida medan järnet är varmt.”
Krönika Slöjdläraren om att äntligen få lov att prata om fakta igen.
Krönika Slöjdläraren: Jag hör inga resonemang alls kring fakta i de praktiska ämnena.
Musikal Dansläraren: Eleverna har lagt ner ett enormt arbete med produktionen.
Hållbarhet Slöjdlärarna: ”Eleverna tycker att det är väldigt roligt.”
Musik Musikläraren om Ludwig Göransson: Svårt att sticka ut i exceptionellt talangfull klass.
Krönika Musikläraren: Tack för din musik som både förtrollar, inspirerar och förenar oss.
Vi lärare debatt ”Helsingborg lyfts ofta fram som ett gott exempel, men jag har invändningar.”
Reportage Slöjdprofilen om unika satsningen: ”Brukar vara antingen eller”.
Panelen Här är uppgifterna i praktisk-estetiska ämnen elever tycker är svårast.
Krönika Slöjdläraren: Låt inte barnens händer förtvina och bli en ny slags blindtarm.
Krönika ”Jag åker INTE skridskor. ALDRIG!”
Undervisning ”Att ha någon att bolla med är fantastiskt.”
Krönika ”Är det något i vattnet som gör att svenska elever är särskilt bra på hkk?”
Lärarpriser ”Eleverna uppskattar att man bjuder på sig själv.”
Lektionstipset Bildläraren om uppgiften som får eleverna att tända på alla cylindrar.
Forskning Forskaren: En rik lärmiljö som skapar samspel med andra.
Nedskärningar ”Man känner sig lurad.”
Kulturskolan Sveriges Lärare: Vem ska då vilja arbeta i kulturskolan?
Idrott och hälsa Skolverket: Idrottande ungdomar är duktiga på planering.
Idrott och hälsa ”Jag möter också elever som helt enkelt inte vet hur man gör kullerbyttor.”
Vi lärare debatt Slöjdläraren: Vårt larm borde vara en tydlig signal för föräldrarna.
Distansundervisning Kulturskolläraren: Vilken utveckling de har haft!
Finmotorik ”Det är sorgligt, man blir beklämd.”
Jämställdhet ”Zlatans Volvo-reklam satte fart på inspirationen.”
Forskning Forskaren: De får stå tillbaka till följd av knappa resurser.