Hemligheten bakom rejäla praktisk-estetiska betygslyftet
Reportage Här lyfter de praktisk-estetiska ämnena mest i Sverige.
Musiklärare förlorar behörigheten med ny reform
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Succé för anpassad kulturskola i Stockholm
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt: Det svenska musikundret vittrar sönder
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!
Fokus Stor granskning: Därför vill 8 av 10 lärare dela upp elever i nivågrupper.
Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Skolverket har svängt – utan att berätta
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Kan elever snacka sig till högre betyg?
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Så möter du fem muntliga dilemman i skolan
Fokus Experternas bästa tips.
Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Så kan eleverna vara med och stärka bilden
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Hans podd öppnar dörren till det kreativa kaoset
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Här lyfter alla med nivågrupper i musik
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Grundskolor kan få spetsutbildningar i musik
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Söderberg: Absurt att vi alltid förväntas ha svar på frågan: ”Hur ligger jag till?”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Frågorna som fördjupar arbetet med loggboken
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt: Musiklärarens verklighet är brutal
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Söderberg: Handarbete är en nödvändighet för att hjärnan ska må bra
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Så svarar jag på frågan: ”Varför ska vi kunna det här?”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt: Musikläraren om politikernas orimliga krav
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt: Utan praktisk kunskap är vi oerhört sårbara
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Söderberg: Den garanterade undervisningstiden är ett luftslott
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Slöjd gör hela samhället mer motståndskraftigt
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt: Därför har jag infört VAR i idrottsundervisningen
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Teaterlärare är experter på att få elever att våga tala
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Pinsamt att Skolinspektionen inte reagerar!
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt: Teaterlärare har en omöjlig arbetssituation
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Söderberg: Lura inte eleverna att lärande alltid är lätt!
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Satsningen som lyfter teatern i kulturskolan
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Här är det musiken som höjer skolans status
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Flickors kroppsmissnöje ger sämre idrottsbetyg
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Tre lärare om elever som blir klara snabbt
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Så får du elever att våga vara kreativa i bilden
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
”Musikämnet kan trängas undan när läroplanen görs om”
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Så tränar han elevernas tålamod och finmotorik
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
”Skolinspektionen blundar för usel slöjdundervisning”
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt: Utan elevens val har skolan blivit torftigare
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt: Reformen slår hårt mot praktisk-estetiska ämnen
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Teaterläraren: Därför älskar jag estetiska programmet!
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt: Musikundervisning i helklass är en omöjlighet
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Världens starkaste lärare lyfter undervisningen
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Söderberg: Jag fixar inte att utgå från elevernas intresse
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt: Livsfarligt att vi curlar elever genom skolan
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Replik: Kulturskolan ska stå på egna ben
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt: Fler barn måste få plats på kulturskolan!
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt: Schemakatastrof för idrottslärare – i år igen
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Praktisk-estetiska lärare har orimliga arbetsvillkor
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt: Musiklärare tvingas ständigt till nya misslyckanden
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Söderberg: Hacka inte sönder vår viktiga planeringsvecka
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Satsningen tar hkk-ämnet – till Kina
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Läraren: Musiklinjen var min port till framtiden
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt: Lönlöst om inte elever tar ansvar för sitt lärande
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Hon djupdyker i kaoset som kan möta nya bildlärare
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt: Idrottslärare – vakta din arbetstid!
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Söderberg: Vi är inte klara bara för att betygen är satta
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
”Estetiska ämnen är inte pynt på kunskapstårtan”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt: Gör drama till ett obligatoriskt ämne i grundskolan
Debatt Fyra tydliga vinster.
DiMaria: Så skyddar du dig från en stor yrkessvaghet
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Söderberg: Många elever saknar en rimlig chans att bli bra på slöjd
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”