
Tre lärare om elever som blir klara snabbt
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Så får du elever att våga vara kreativa i bilden
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.


”Musikämnet kan trängas undan när läroplanen görs om”
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Så tränar han elevernas tålamod och finmotorik
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.


Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Kan elever snacka sig till högre betyg?
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.


Så möter du fem muntliga dilemman i skolan
Fokus Experternas bästa tips.
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”
Så avdramatiserar Malin bedömningen
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

”Skolinspektionen blundar för usel slöjdundervisning”
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!


Debatt: Utan elevens val har skolan blivit torftigare
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”

Debatt: Reformen slår hårt mot praktisk-estetiska ämnen
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Teaterläraren: Därför älskar jag estetiska programmet!
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”

Debatt: Musikundervisning i helklass är en omöjlighet
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”


Världens starkaste lärare lyfter undervisningen
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Söderberg: Jag fixar inte att utgå från elevernas intresse
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.


Debatt: Livsfarligt att vi curlar elever genom skolan
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”

Replik: Kulturskolan ska stå på egna ben
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt: Fler barn måste få plats på kulturskolan!
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”

Debatt: Schemakatastrof för idrottslärare – i år igen
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”


Praktisk-estetiska lärare har orimliga arbetsvillkor
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”

Debatt: Musiklärare tvingas ständigt till nya misslyckanden
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.

Söderberg: Hacka inte sönder vår viktiga planeringsvecka
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Satsningen tar hkk-ämnet – till Kina
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”

Läraren: Musiklinjen var min port till framtiden
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”


Debatt: Lönlöst om inte elever tar ansvar för sitt lärande
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.

Hon djupdyker i kaoset som kan möta nya bildlärare
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”

Debatt: Idrottslärare – vakta din arbetstid!
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Söderberg: Vi är inte klara bara för att betygen är satta
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”

”Estetiska ämnen är inte pynt på kunskapstårtan”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.

Debatt: Gör drama till ett obligatoriskt ämne i grundskolan
Debatt Fyra tydliga vinster.

DiMaria: Så skyddar du dig från en stor yrkessvaghet
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.

Söderberg: Många elever saknar en rimlig chans att bli bra på slöjd
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”


Professorn om stora bristen i svensk idrottsforskning
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”

Debatt: Musikämnet förtvinar – steg för steg
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Friluftsliv på utbildningen krockar med verkligheten
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”

Här har idrottslärarna friluftsdag två gånger i veckan
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”


Tre praktisk-estetiska lärare om uteundervisning
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
DiMaria: Musiklärarens rimliga beslut slutade i orimligt hat och hot
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”


Så ska kursplanerna i de praktisk-estetiska ämnena förändras
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.

Så utmanar hon bilden av Tiktok-släta kinder
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Här stärker slöjdlärarna ämnet – och varandra
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”

Idrottsläraren: Nästa år ska vi till månen!
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”


Musikläraren: Outtalad norm slår hårt mot elever med NPF
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”

Debatt: Slöjd blir ett allt farligare ämne i skolan
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.

Därför är estetiska uttryck viktiga i slöjden
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Här tar kulturskolan plats i riksdagen
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.

Debatt: Nu trängs konsten ut ur klassrummet
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”


Mycket praktisk-estetisk undervisning ställs in
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.

Debatt: Musik i helklass stympar undervisningen
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”

Debatt: Bildämnet kvävs ihjäl i skolan
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt: Så kan musik hjälpa elever med NPF
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”

Söderberg: De yngsta får en egen dator – men ingen slöjd
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.

Många nya slöjdsalar håller inte måttet
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.


”Slöjdämnet har reducerats till glorifierat pyssel”
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”

Sarkisian: Eleverna måste förstå att det är okej att misslyckas
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt: Därför är idrotten så viktig för elever med adhd
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”

Orkestern som vässar både elever och lärare
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”


Tre bildlärare om ”fint” och ”fult”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”