ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (praktisk-estetiska ämnen)
  • Integritetspolicy
  • Annonsera
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Tre lärare om elever som blir klara snabbt

Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”

Så får du elever att våga vara kreativa i bilden

Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.

”Musikämnet kan trängas undan när läroplanen görs om”

Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”

Så tränar han elevernas tålamod och finmotorik

Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.

Den eskalerande talrädslan

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan

Fokus Experternas bästa tips.

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Bedömningshetsen

Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever

Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen

Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”

Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel

Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”

Så avdramatiserar Malin bedömningen

Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

”Skolinspektionen blundar för usel slöjdundervisning”

Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!

Debatt: Utan elevens val har skolan blivit torftigare

Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”

Debatt: Reformen slår hårt mot praktisk-estetiska ämnen

Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”

Teaterläraren: Därför älskar jag estetiska programmet!

Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”

Debatt: Musikundervisning i helklass är en omöjlighet

Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”

Världens starkaste lärare lyfter undervisningen

Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”

Söderberg: Jag fixar inte att utgå från elevernas intresse

Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.

Debatt: Livsfarligt att vi curlar elever genom skolan

Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”

Replik: Kulturskolan ska stå på egna ben

Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”

Debatt: Fler barn måste få plats på kulturskolan!

Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”

Debatt: Schemakatastrof för idrottslärare – i år igen

Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”

Praktisk-estetiska lärare har orimliga arbetsvillkor

Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”

Debatt: Musiklärare tvingas ständigt till nya misslyckanden

Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.

Söderberg: Hacka inte sönder vår viktiga planeringsvecka

Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”

Satsningen tar hkk-ämnet – till Kina

Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”

Läraren: Musiklinjen var min port till framtiden

Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”

Debatt: Lönlöst om inte elever tar ansvar för sitt lärande

Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.

Hon djupdyker i kaoset som kan möta nya bildlärare

Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”

Debatt: Idrottslärare – vakta din arbetstid!

Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.

Söderberg: Vi är inte klara bara för att betygen är satta

Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”

”Estetiska ämnen är inte pynt på kunskapstårtan”

Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.

Debatt: Gör drama till ett obligatoriskt ämne i grundskolan

Debatt Fyra tydliga vinster.

DiMaria: Så skyddar du dig från en stor yrkessvaghet

Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.

Söderberg: Många elever saknar en rimlig chans att bli bra på slöjd

Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”

Professorn om stora bristen i svensk idrottsforskning

Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”

Debatt: Musikämnet förtvinar – steg för steg

Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!

Friluftsliv på utbildningen krockar med verkligheten

Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”

Här har idrottslärarna friluftsdag två gånger i veckan

Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”

Tre praktisk-estetiska lärare om uteundervisning

Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

DiMaria: Musiklärarens rimliga beslut slutade i orimligt hat och hot

Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”

Så ska kursplanerna i de praktisk-estetiska ämnena förändras

Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.

Så utmanar hon bilden av Tiktok-släta kinder

Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.

Här stärker slöjdlärarna ämnet – och varandra

Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”

Idrottsläraren: Nästa år ska vi till månen!

Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”

Musikläraren: Outtalad norm slår hårt mot elever med NPF

Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”

Debatt: Slöjd blir ett allt farligare ämne i skolan

Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.

Därför är estetiska uttryck viktiga i slöjden

Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”

Här tar kulturskolan plats i riksdagen

Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.

Debatt: Nu trängs konsten ut ur klassrummet

Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”

Mycket praktisk-estetisk undervisning ställs in

Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.

Debatt: Musik i helklass stympar undervisningen

Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”

Debatt: Bildämnet kvävs ihjäl i skolan

Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.

Debatt: Så kan musik hjälpa elever med NPF

Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”

Söderberg: De yngsta får en egen dator – men ingen slöjd

Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.

Bild på slöjdläraren Eva Söderberg.

Många nya slöjdsalar håller inte måttet

Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.

”Slöjdämnet har reducerats till glorifierat pyssel”

Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”

Sarkisian: Eleverna måste förstå att det är okej att misslyckas

Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”

Debatt: Därför är idrotten så viktig för elever med adhd

Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”

Orkestern som vässar både elever och lärare

Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”

Tre bildlärare om ”fint” och ”fult”

Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”

Senaste nytt

  1. Undervisning

    Tre lärare om elever som blir klara snabbt

  2. Forskning

    Så får du elever att våga vara kreativa i bilden

  3. Debatt

    ”Musikämnet kan trängas undan när läroplanen görs om”

  4. Lektionstipset

    Så tränar han elevernas tålamod och finmotorik

  5. Debatt

    ”Skolinspektionen blundar för usel slöjdundervisning”

  6. Debatt

    Debatt: Utan elevens val har skolan blivit torftigare

  7. Debatt

    Debatt: Reformen slår hårt mot praktisk-estetiska ämnen

  8. Debatt

    Teaterläraren: Därför älskar jag estetiska programmet!

  9. Debatt

    Debatt: Musikundervisning i helklass är en omöjlighet

  10. Undervisning

    Världens starkaste lärare lyfter undervisningen

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Rekordskörd på Yrkes-EM

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Tre lärare om elever som blir klara snabbt

Grundskolläraren

Tre grundskollärare om att få eleverna att skriva för hand

Specialpedagogik

”No Excuses Sverige är en propagandakampanj”

Fritidspedagogik

Satsningen som skapar lugn på mellanmålet

Förskolan

Debatt: ”Förskolor byggs utan tanke på den fysiska miljön”

Folkhögskolan

120 miljoner till språkstöd på folkhögskolan

Vi Vägledare

Vägledare om sina npf-strategier

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen X-konto Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen Facebook-konto Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen Instagram-konto Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare