ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (praktisk-estetiska ämnen)
  • Integritetspolicy
  • Annonsera
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Debatt: F eller streck i idrott – vad gäller egentligen?

Debatt Idrottsläraren reder ut de vanligaste missuppfattningarna.

Eva Söderberg: Vi kan bidra med så mycket kunskap – men ingen lyssnar

Krönika Slöjdläraren har tröttnat på att vara hjälpämneslärare: ”Lita på professionen i varje ämne”.

Debatt: Att sätta betyg i bild är och förblir en paradox

Debatt Bildläraren: En plats där det är tillåtet att tänka annorlunda.

Hemligheten bakom rejäla praktisk-estetiska betygslyftet

Reportage Här lyfter de praktisk-estetiska ämnena mest i Sverige.

Nivågruppering

Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!

Fokus Stor granskning: Därför vill 8 av 10 lärare dela upp elever i nivågrupper.

Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte

Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”

Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs

Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”

Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket

Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.

Skolverket har svängt – utan att berätta

Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Den eskalerande talrädslan

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan

Fokus Experternas bästa tips.

Slutreplik: Jag ifrågasätter inte kulturskolans roll

Debatt Musikläraren om att skolan och kulturskolan borde samarbeta – för elevernas skull.

Nya löner för lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskolan.

Nya löner för lärare i praktisk-estetiska ämnen

Lön Ny statistik: Här tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskola bäst och sämst.

Musiklärare förlorar behörigheten med ny reform

Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”

Succé för anpassad kulturskola i Stockholm

Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.

Debatt: Det svenska musikundret vittrar sönder

Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.

Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum

Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.

Så kan eleverna vara med och stärka bilden

Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”

Hans podd öppnar dörren till det kreativa kaoset

Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.

Här lyfter alla med nivågrupper i musik

Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”

Grundskolor kan få spetsutbildningar i musik

Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”

Söderberg: Absurt att vi alltid förväntas ha svar på frågan: ”Hur ligger jag till?”

Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”

Frågorna som fördjupar arbetet med loggboken

Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”

Debatt: Musiklärarens verklighet är brutal

Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”

Söderberg: Handarbete är en nödvändighet för att hjärnan ska må bra

Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”

Så svarar jag på frågan: ”Varför ska vi kunna det här?”

Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”

Debatt: Musikläraren om politikernas orimliga krav

Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!

Debatt: Utan praktisk kunskap är vi oerhört sårbara

Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”

Söderberg: Den garanterade undervisningstiden är ett luftslott

Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”

Slöjd gör hela samhället mer motståndskraftigt

Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”

Debatt: Därför har jag infört VAR i idrottsundervisningen

Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.

Teaterlärare är experter på att få elever att våga tala

Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”

Pinsamt att Skolinspektionen inte reagerar!

Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”

Debatt: Teaterlärare har en omöjlig arbetssituation

Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”

Söderberg: Lura inte eleverna att lärande alltid är lätt!

Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.

Satsningen som lyfter teatern i kulturskolan

Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”

Här är det musiken som höjer skolans status

Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”

Flickors kroppsmissnöje ger sämre idrottsbetyg

Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.

Tre lärare om elever som blir klara snabbt

Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”

Så får du elever att våga vara kreativa i bilden

Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.

”Musikämnet kan trängas undan när läroplanen görs om”

Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”

Så tränar han elevernas tålamod och finmotorik

Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.

”Skolinspektionen blundar för usel slöjdundervisning”

Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!

Debatt: Utan elevens val har skolan blivit torftigare

Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”

Debatt: Reformen slår hårt mot praktisk-estetiska ämnen

Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”

Teaterläraren: Därför älskar jag estetiska programmet!

Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”

Debatt: Musikundervisning i helklass är en omöjlighet

Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”

Världens starkaste lärare lyfter undervisningen

Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”

Söderberg: Jag fixar inte att utgå från elevernas intresse

Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.

Debatt: Livsfarligt att vi curlar elever genom skolan

Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”

Replik: Kulturskolan ska stå på egna ben

Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”

Debatt: Fler barn måste få plats på kulturskolan!

Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”

Debatt: Schemakatastrof för idrottslärare – i år igen

Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”

Praktisk-estetiska lärare har orimliga arbetsvillkor

Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”

Debatt: Musiklärare tvingas ständigt till nya misslyckanden

Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.

Söderberg: Hacka inte sönder vår viktiga planeringsvecka

Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”

Satsningen tar hkk-ämnet – till Kina

Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”

Läraren: Musiklinjen var min port till framtiden

Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”

Debatt: Lönlöst om inte elever tar ansvar för sitt lärande

Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.

Hon djupdyker i kaoset som kan möta nya bildlärare

Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”

Debatt: Idrottslärare – vakta din arbetstid!

Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.

Senaste nytt

  1. Debatt

    Debatt: F eller streck i idrott – vad gäller egentligen?

  2. Debatt

    Debatt: Att sätta betyg i bild är och förblir en paradox

  3. Krönika

    Eva Söderberg: Vi kan bidra med så mycket kunskap – men ingen lyssnar

  4. Debatt

    Slutreplik: Jag ifrågasätter inte kulturskolans roll

  5. Lön

    Nya löner för lärare i praktisk-estetiska ämnen

  6. Reportage

    Hemligheten bakom rejäla praktisk-estetiska betygslyftet

  7. Behörighet

    Musiklärare förlorar behörigheten med ny reform

  8. Kulturskolan

    Succé för anpassad kulturskola i Stockholm

  9. Debatt

    Debatt: Det svenska musikundret vittrar sönder

  10. Praktiska tips

    Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Nya perspektiv på APL under yrkeskonferens

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Debatt: Tio idéer som kan göra läroböckerna bättre

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Ny rapport: Betygssystemet straffar natur- och teknikelever

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Debatt: F eller streck i idrott – vad gäller egentligen?

Grundskolläraren

Så förändrade eleverna Nora Khalils nya bok

Specialpedagogik

Fohlin: ”Gör skolan lite mindre skit för någon redan i morgon!”

Fritidspedagogik

Ny lönestatistik för lärare i fritidshem – här tjänar lärarna mest

Förskolan

Stenkula: Hur mycket kan jag egentligen påverka min lön?

Folkhögskolan

Eldsjälen som drivkraft – och som dilemma

Vi Vägledare

Ny lönestatistik – här tjänar vägledare bäst och sämst

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen X-konto Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen Facebook-konto Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen Instagram-konto Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare