
På bilden ser vi en ung Inga som undervisar i Ukraina.
Vetenskap
Kemiläraren Inga Blomqvist är utbildad i Ukraina och har varit lärare i Ryssland i åtta år och i Sverige under 18 år. Nu får hon Kungliga vetenskapsakademiens lärarpris på 50 000 kronor.
– Jag är chef, jag ser till att eleverna får vad de behöver. De ska inte behöva vara oroliga när de kommer till mig, säger hon.
Sjuorna verkade trötta. Inga Blomqvist tar fram boken ”Förgiftad” och läser första frasen:
”När tänkte du förgifta någon senast?”
– Oooops! Uppmärksamheten var min på en sekund. Humor och intressant fakta, det hjälper dem att fokusera. Det går inte bara att planera. Man måste ha med verkligheten, eleverna och hur de är när de kommer till din lektion, säger Inga Blomqvist.
Ordning och reda är självklarheter i den Ukrainautbildade kemilärarens klassrum.
– Jag tycker om människor. De flesta är goda och de som visar avvikande beteende kan man vinna. Särskilt barn. Men jag är också en sträng lärare, hos mig pratar man inte när som helst, man kommer inte sent, man gör läxor. Grunden till bra undervisning är att inte tillåta att ett fåtal elever förstör för övriga, enligt mig, säger hon.
Hon lämnade läraryrket efter att hennes man dog, när den ryska armén lämnade Armenien. Han kallades in 1990 och två år senare var han död.
– Jag vet inte vad som hände, men han dog inte under strid, säger hon.
Den ryska lärarlönen räckte bara till det absolut nödvändigaste.
– En lärare i Ryssland undervisar 18 gånger 40 minuter som heltid, här är det 18 gånger 60. Men man kan inte jämföra löner. Att jobba heltid i Ryssland räckte inte för att klara sig, säger hon.
På bilden ser vi en ung Inga som undervisar i Ukraina.
Det var nittiotal. Hon kallar det svåra tider. Hon lämnade läraryrket och började sälja kläder.
Hon kunde köpa bil, och hennes son kunde börja spela tennis på fritiden.
På en affärsresa träffade hon sin blivande man, Johan från Sverige.
Inga och sonen flyttade till Sverige. Och efter Komvux och en KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) började hon jobba i svensk gymnasieskola 2004.
– Det var så svårt med yrkestermerna på svenska. Det var alla orden, som jag självklart kunde på ryska. Efter det första hårda året var det enklare. Man förstår hur systemet fungerar, och vad mentorskap innebär, säger Inga.
Idag är hon förstelärare i en svensk skola i Älvsjö, söder om Stockholm.
Det är drygt trettio år sedan hon arbetade i den ryska skolan.
– I Ryssland har man laborant till sin hjälp på heltid som gör alla förberedelser och städar. Här är jag själv. Jag gör beräkningar, blandar lösningar, jag förbereder varje lektion. Det tar tid men både jag och eleverna älskar laboration, säger hon.
Samtidigt tornar tornar krigshotet upp sig i Ukraina.
Inga pratar med sina vänner, de som har släkt kvar i landet.
– Jag vill inte tro att det blir krig. Mina fem år i Ukraina var några av de roligaste. Min första man var ryss, jag armeniska från Sotji, det var folk från Azerbadjan, Litauen, Kaukasus. För mig är det normen. Det fanns inte en familj där alla kom från samma land, säger hon.
Tillsammans med tre andra lärare får hon Beijerstiftelsens lärarpris till Ingvar Lindqvists minne, som delas ut av Vetenskapsakademien. Priset delas ut i stadshuset i Stockholm.
– Det är tredje gången jag är där! När jag fick svenskt medborgarskap, när jag fick gymnasielärarexamen 2004 och nu ska jag dit och ta emot priset. Det är fantastiskt.
Övriga pristagare är Kajsa Bro, Kunskapscentrum, Markaryd för biologiundervisning, Birgitta Sang, Aspuddens skola, Stockholm, NO; Dan Englundh, Martin Kochgymnasiet, Hedemora, fysik.
Prissumman består av 50 000 kronor till de enskilda lärarna, och lika mycket till deras respektive skolor.
Mottagaren av Vetenskapsakademiens lärarpris Inga Blomqvist ger sina bästa tips för att öka NO-lusten i klassrummet.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.