På bilden ser vi en ung Inga som undervisar i Ukraina.
Till startsidan
Vetenskap
Kemiläraren Inga Blomqvist är utbildad i Ukraina och har varit lärare i Ryssland i åtta år och i Sverige under 18 år. Nu får hon Kungliga vetenskapsakademiens lärarpris på 50 000 kronor.
– Jag är chef, jag ser till att eleverna får vad de behöver. De ska inte behöva vara oroliga när de kommer till mig, säger hon.
Sjuorna verkade trötta. Inga Blomqvist tar fram boken ”Förgiftad” och läser första frasen:
”När tänkte du förgifta någon senast?”
– Oooops! Uppmärksamheten var min på en sekund. Humor och intressant fakta, det hjälper dem att fokusera. Det går inte bara att planera. Man måste ha med verkligheten, eleverna och hur de är när de kommer till din lektion, säger Inga Blomqvist.
Ordning och reda är självklarheter i den Ukrainautbildade kemilärarens klassrum.
– Jag tycker om människor. De flesta är goda och de som visar avvikande beteende kan man vinna. Särskilt barn. Men jag är också en sträng lärare, hos mig pratar man inte när som helst, man kommer inte sent, man gör läxor. Grunden till bra undervisning är att inte tillåta att ett fåtal elever förstör för övriga, enligt mig, säger hon.
Hon lämnade läraryrket efter att hennes man dog, när den ryska armén lämnade Armenien. Han kallades in 1990 och två år senare var han död.
– Jag vet inte vad som hände, men han dog inte under strid, säger hon.
Den ryska lärarlönen räckte bara till det absolut nödvändigaste.
– En lärare i Ryssland undervisar 18 gånger 40 minuter som heltid, här är det 18 gånger 60. Men man kan inte jämföra löner. Att jobba heltid i Ryssland räckte inte för att klara sig, säger hon.
På bilden ser vi en ung Inga som undervisar i Ukraina.
Det var nittiotal. Hon kallar det svåra tider. Hon lämnade läraryrket och började sälja kläder.
Hon kunde köpa bil, och hennes son kunde börja spela tennis på fritiden.
På en affärsresa träffade hon sin blivande man, Johan från Sverige.
Inga och sonen flyttade till Sverige. Och efter Komvux och en KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) började hon jobba i svensk gymnasieskola 2004.
– Det var så svårt med yrkestermerna på svenska. Det var alla orden, som jag självklart kunde på ryska. Efter det första hårda året var det enklare. Man förstår hur systemet fungerar, och vad mentorskap innebär, säger Inga.
Idag är hon förstelärare i en svensk skola i Älvsjö, söder om Stockholm.
Det är drygt trettio år sedan hon arbetade i den ryska skolan.
– I Ryssland har man laborant till sin hjälp på heltid som gör alla förberedelser och städar. Här är jag själv. Jag gör beräkningar, blandar lösningar, jag förbereder varje lektion. Det tar tid men både jag och eleverna älskar laboration, säger hon.
Samtidigt tornar tornar krigshotet upp sig i Ukraina.
Inga pratar med sina vänner, de som har släkt kvar i landet.
– Jag vill inte tro att det blir krig. Mina fem år i Ukraina var några av de roligaste. Min första man var ryss, jag armeniska från Sotji, det var folk från Azerbadjan, Litauen, Kaukasus. För mig är det normen. Det fanns inte en familj där alla kom från samma land, säger hon.
Tillsammans med tre andra lärare får hon Beijerstiftelsens lärarpris till Ingvar Lindqvists minne, som delas ut av Vetenskapsakademien. Priset delas ut i stadshuset i Stockholm.
– Det är tredje gången jag är där! När jag fick svenskt medborgarskap, när jag fick gymnasielärarexamen 2004 och nu ska jag dit och ta emot priset. Det är fantastiskt.
Övriga pristagare är Kajsa Bro, Kunskapscentrum, Markaryd för biologiundervisning, Birgitta Sang, Aspuddens skola, Stockholm, NO; Dan Englundh, Martin Kochgymnasiet, Hedemora, fysik.
Prissumman består av 50 000 kronor till de enskilda lärarna, och lika mycket till deras respektive skolor.
Mottagaren av Vetenskapsakademiens lärarpris Inga Blomqvist ger sina bästa tips för att öka NO-lusten i klassrummet.
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Skolfinansiering Vi Lärare granskar: 40 miljarder kronor till kommuner och friskoleägare – hit har pengarna gått.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Skolbudget Ygemans besked till lärarna: ”Klart det går att reglera”.
Skolverket Nu är det klart vilka de tio medlemmarna blir.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Bokmässan Specialläraren och läraren i förskolan prisades på Bokmässan.
Lärarlön Snittålder, medellön, kvinnor, män och månadslöner: ”Ett systemfel”.
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Bokmässan Så fick de yrkeselever att läsa skönlitteratur – om relationer, samtycke och intimitet.