
”De enda obehöriga vi haft här idag är väl möjligtvis massmedia”, säger Fredrik Andersson, Sveriges Lärares ombud på Färsingaskolan i Sjöbo som öppnade igen efter skyddsstoppet. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Rekrytering av ny rektor, kameraövervakning – och råttor på toaletterna. Efter skyddsstoppet – nu kämpar lärare och fack på Färsingaskolan i Sjöbo för en normal vardag. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Våld i skolan
Den första skoldagen efter skyddsstoppet på Färsingaskolan i Sjöbo går mot sitt slut.
– Jag skulle vilja säga att det är bra nyheter för oss i Sveriges Lärare. Det har nämligen inte hänt något särskilt. Allt har flutit på och det har varit en ganska vanlig dag, säger Fredrik Andersson som är ombud på skolan.
LÄS ÄVEN: Bomber och våld mot lärare – facket stänger skolan
Personal från vikariepoolen är på plats och låstaggarna som eleverna ska använda har anlänt.
Det kommer åtgärda två problem: lärarlösa lektioner och obehöriga i skolans lokaler.
– Men de enda obehöriga vi haft här idag är väl möjligtvis massmedia. Det är nämligen tv-team som kommit hit oanmälda och vi måste ju prioritera eleverna. Allra helst så här första skoldagen efter sportlovet.
– Men självklart berättar vi så mycket vi bara kan om situationen på skolan och hur vi försöker lösa problemen, säger Fredrik Andersson.
Om man sammanfattar nuläget i ett ord; vilket skulle det vara?
– Positivt, säger han.
Mycket går åt rätt håll relativt snabbt på Färsingaskolan.
– Ökad personal från vikariepoolen, låstaggar och kommande veckomöten med ledningen är sådant som får mig att se ljusare på framtiden, säger Fredrik Andersson.
”De enda obehöriga vi haft här idag är väl möjligtvis massmedia”, säger Fredrik Andersson, Sveriges Lärares ombud på Färsingaskolan i Sjöbo som öppnade igen efter skyddsstoppet. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Men det finns många frågetecken kvar.
– Jag kan ju nämna det där med kameraövervakning. Nu säger de styrande att det så klart ska kunna bli aktuellt om det får oss att känna oss tryggare. Men det fanns tydligen en gammal utredning som någon på kommunen stoppade för ett år sedan. Det är klart att jag undrar vem som gjorde det och varför. Men vi får ju hålla oss till nuläget och göra det bästa av situationen, säger Fredrik Andersson.
Helene Olofsson, huvudskyddsombud och ordförande för Sveriges Lärare i Sjöbo, säger så här:
Helene Olofsson, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare.
– Det har varit en lång väg att nå hit. Kommunen har velat köra sitt eget race och har inte förstått att det är bra att samverka med facket. Men nu kommer vi ha ett möte i veckan och samarbeta. Det tror jag kommer bli en nyckel till att allt blir bättre.
Så det finns fler saker ni vill ha åtgärdade snabbt?
– Absolut. Det är ju inga bra skriverier om oss, men det skulle också kunna vara en utmaning för någon att bli rektor på Färsingaskolan och vara med och vända på situationen. Kommunen vill inte rekrytera innan en omorganisation är satt och jag säger bara: sätt in en annons. Nu!
Men det vill inte kommunen?
– Här kan jag tycka att det är någon form av fulspel. Kommunen har velat degradera flera rektorer till att bli biträdande. I väntan på att det organisatoriska ska lösas har Färsingaskolans problem tilltagit på grund av att det inte funnits en ordinarie ledare på plats, säger Helene Olofsson.
Men det akuta läget på Färsingakolan är bättre?
– Ja, det har varit en mjukstart och den har gått bra. Sedan finns det saker som ledningen måste jobba med.
Något konkret?
– Det är ju det här med envisheten på förvaltningen. Mitt i alla problem med våld och hemmagjorda bomber som exploderat har skolan också haft problem med råttor. Det är ju inget vi velat berätta om i massmedia, så att några barn skulle valt att stanna hemma idag. Men vi har frågat om problemet är åtgärdat och det har bedyrats att det inte funnits några råttor på skolan på flera veckor. Men vad tittar upp i en skoltoalett idag…om inte en råtta!
Helene Olofsson skrattar mitt i eländet.
– Vi får ta upp det vi inte är nöjda med på samverkansmötena. Det kommer bli bättre när fack och ledning pratar om problemen tillsammans, säger hon.
Vi Lärare har sökt förvaltningschefen Ninda Wegbratt Menkus för en kommentar.
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.