”De enda obehöriga vi haft här idag är väl möjligtvis massmedia”, säger Fredrik Andersson, Sveriges Lärares ombud på Färsingaskolan i Sjöbo som öppnade igen efter skyddsstoppet. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Till startsidan
Rekrytering av ny rektor, kameraövervakning – och råttor på toaletterna. Efter skyddsstoppet – nu kämpar lärare och fack på Färsingaskolan i Sjöbo för en normal vardag. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Våld i skolan
Den första skoldagen efter skyddsstoppet på Färsingaskolan i Sjöbo går mot sitt slut.
– Jag skulle vilja säga att det är bra nyheter för oss i Sveriges Lärare. Det har nämligen inte hänt något särskilt. Allt har flutit på och det har varit en ganska vanlig dag, säger Fredrik Andersson som är ombud på skolan.
LÄS ÄVEN: Bomber och våld mot lärare – facket stänger skolan
Personal från vikariepoolen är på plats och låstaggarna som eleverna ska använda har anlänt.
Det kommer åtgärda två problem: lärarlösa lektioner och obehöriga i skolans lokaler.
– Men de enda obehöriga vi haft här idag är väl möjligtvis massmedia. Det är nämligen tv-team som kommit hit oanmälda och vi måste ju prioritera eleverna. Allra helst så här första skoldagen efter sportlovet.
– Men självklart berättar vi så mycket vi bara kan om situationen på skolan och hur vi försöker lösa problemen, säger Fredrik Andersson.
Om man sammanfattar nuläget i ett ord; vilket skulle det vara?
– Positivt, säger han.
Mycket går åt rätt håll relativt snabbt på Färsingaskolan.
– Ökad personal från vikariepoolen, låstaggar och kommande veckomöten med ledningen är sådant som får mig att se ljusare på framtiden, säger Fredrik Andersson.
”De enda obehöriga vi haft här idag är väl möjligtvis massmedia”, säger Fredrik Andersson, Sveriges Lärares ombud på Färsingaskolan i Sjöbo som öppnade igen efter skyddsstoppet. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Men det finns många frågetecken kvar.
– Jag kan ju nämna det där med kameraövervakning. Nu säger de styrande att det så klart ska kunna bli aktuellt om det får oss att känna oss tryggare. Men det fanns tydligen en gammal utredning som någon på kommunen stoppade för ett år sedan. Det är klart att jag undrar vem som gjorde det och varför. Men vi får ju hålla oss till nuläget och göra det bästa av situationen, säger Fredrik Andersson.
Helene Olofsson, huvudskyddsombud och ordförande för Sveriges Lärare i Sjöbo, säger så här:
Helene Olofsson, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare.
– Det har varit en lång väg att nå hit. Kommunen har velat köra sitt eget race och har inte förstått att det är bra att samverka med facket. Men nu kommer vi ha ett möte i veckan och samarbeta. Det tror jag kommer bli en nyckel till att allt blir bättre.
Så det finns fler saker ni vill ha åtgärdade snabbt?
– Absolut. Det är ju inga bra skriverier om oss, men det skulle också kunna vara en utmaning för någon att bli rektor på Färsingaskolan och vara med och vända på situationen. Kommunen vill inte rekrytera innan en omorganisation är satt och jag säger bara: sätt in en annons. Nu!
Men det vill inte kommunen?
– Här kan jag tycka att det är någon form av fulspel. Kommunen har velat degradera flera rektorer till att bli biträdande. I väntan på att det organisatoriska ska lösas har Färsingaskolans problem tilltagit på grund av att det inte funnits en ordinarie ledare på plats, säger Helene Olofsson.
Men det akuta läget på Färsingakolan är bättre?
– Ja, det har varit en mjukstart och den har gått bra. Sedan finns det saker som ledningen måste jobba med.
Något konkret?
– Det är ju det här med envisheten på förvaltningen. Mitt i alla problem med våld och hemmagjorda bomber som exploderat har skolan också haft problem med råttor. Det är ju inget vi velat berätta om i massmedia, så att några barn skulle valt att stanna hemma idag. Men vi har frågat om problemet är åtgärdat och det har bedyrats att det inte funnits några råttor på skolan på flera veckor. Men vad tittar upp i en skoltoalett idag…om inte en råtta!
Helene Olofsson skrattar mitt i eländet.
– Vi får ta upp det vi inte är nöjda med på samverkansmötena. Det kommer bli bättre när fack och ledning pratar om problemen tillsammans, säger hon.
Vi Lärare har sökt förvaltningschefen Ninda Wegbratt Menkus för en kommentar.
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.